Friday, July 30, 2010

Perasaan Menaiki Ambulans Buat Kali Kedua - Lain Bila Yang Terbaring Itu Ahli Keluarga


Takdir.
Ketentuan itu bukan sesuatu yang menarik kadangkala.
Tetapi kita manusia ini?
Harus menerimanya dengan redha.
Dan aku tahu.
Aku malahan belajar sesuatu hari ini.



Sekarang baru aku mengerti titik kekuatan dan kelemahan terbesar manusia beku ini. Keluarga. Tidak sama perasaan di dalam ambulans dengan murid, jika yang terbaring di depan mata itu ahli keluarga. Dan itu apa yang berlaku petang tadi.

Apa perasaan kalian jika kalian sedang diperiksa oleh doktor, tiba-tiba pintu di belakang doktor terhempas kuat dan wajah sepupu kalian sedang pucat memanggil doktor kerana nenek kalian sedang kejang di bilik sebelah? Dan itu berlaku kepada aku dan sepupu petang tadi.

Aku ke hospital bersama nenek dan sepupu. Aku ada temujanji pemeriksaan doktor untuk mengisi borang pengesahan jawatan aku sekarang. Kebetulan nenek ada di rumah aku. Dia mengadu sakit telinga, maka, aku jemput sepupu untuk menemani dia. Alih-alih sewaktu aku menjalani pemeriksaan, perkara tersebut terjadi. Dua orang gadis muda yang berusia 23 tahun, masing-masing anak sulung, masing-masing adalah guru, tersentak bila melihatkan perkara sebegitu. 

Bila doktor tanya nenek makan tak?
Kami, ya, dia makan.
Ubat apa dia ambil?
Er, ubat macam-macam. Darah tinggi salah satunya.
Dan pelbagai siri soalan yang kami jawab.
Satu bentuk diagnos ya?


Busuk, satu-satunya sahabat aku yang telefon aku.
Buat aku yang meracau otak menjadi agak tenang dan boleh ketawa sedikit.
Terima kasih atas doa kamu Busuk.

Kurang pengalaman?
Entahlah. Mungkin disebabkan tanggungjawab itu begitu besar buat kami berdua. Tidak dapat masuk melihat pemeriksaan, kami sibuk menghubungi semua ahli keluarga dan bila nenek disuruh masuk ke wad, dua gadis ini juga yang menaiki ambulans bersama-sama. Tetapi malam ini, sepupu yang menemani nenek ke Hospital Batu Pahat untuk pemeriksaan lanjutan. Aku tidak dibenarkan pergi. Hanya seorang waris sahaja yang boleh.


Mungkin akan ke hospital semula malam ini.
Oh, nenek dimasukkan ke Wad 10 Hospital Pakar Sultanah Fatimah.

Terlampau penat untuk hari ini.
Aku sudah kehilangan banyak tenaga, separuh hari dihabiskan di hospital.
Terima kasih atas doa kawan-kawan semua.
Aku sangat menghargainya.
Zara : Perlukan rehat dan aku entah berapa tin dan botol air isotonik yang masuk ke dalam perut hari ini. Air minuman biasa sahaja sudah lebih dari dua liter.


13 comments:

Tengku Speki said...

semoga nenek selamat :(

Syifa Alshah (wutwut) said...

bawak bersabar ya kak . . .

namia cinta said...

semoga nenek zara baik2 saja... kaut kan semangat kamu yer

Unknown said...

semoga nenek selamat..

A Fans of Lee Family said...

pernah merasa anta abah dgn adik g hospital melaka naik ambulans..

moga nenek sis xda pape..

ENCIK TIKUS said...

banyak dugaan cikgu. harap cikgu tabah . InsyaALLAH nenek cikgu selamat ;)

HEMY said...

moga semuanya baik2.saja

Secret Drifter said...

doakan semoga nenek cikgu zara sihat !!!

My Life said...

salam..

semoga nenek zara cepat2 sembuh..
kepada zara dan family.. banyak2 kan bersabar yer.. ini ujian buat kalian semua..

My Life said...

salam..

semoga nenek zara cepat2 sembuh..
kepada zara dan family.. banyak2 kan bersabar yer.. ini ujian buat kalian semua..

Adziim said...

Ya..satu bntuk diagnos untuk thu ubat apa yg diambil bimbang berlaku side effect andai doktor berikan ubat baru.

Tak semua ubat bleh diambil bersama.

TheBentPencil said...

demmm~~

you just remind me of my grandma.
I invited her to stay in my house for a week, then I sent her home--promising not to come home for raya.(no we don't hate her, we're just--too busy to go home).

i'mma break that promise and go home for raya. cherish what we have~~

TheBentPencil said...

demmm~~

you just remind me of my grandma.
I invited her to stay in my house for a week, then I sent her home--promising not to come home for raya.(no we don't hate her, we're just--too busy to go home).

i'mma break that promise and go home for raya. cherish what we have~~