Wednesday, July 14, 2010

Betul Encik. Ini Memang Saya. Tidak Ada Yang Berubah | Semua Salah Abang Posmen


Salam.
Tadi pergi ke pejabat pos untuk memperbaharui lesen memandu. Hampir jam 4.15 petang baru aku bergegas ke sana. Sebenarnya akan tamat tempoh pada 17 Julai nanti, tetapi disebabkan aku akan berada di sekolah sehingga petang pada hari Rabu dan Khamis, maka, sementara ada masa ini, aku lunaskan sahaja dulu apa yang termampu.

Tiba di pejabat pos hampir jam 4.30 petang dan aku melompat masuk dan menekan nombor. Pejabat pos sudah lengang dan tiada pelanggan. Kalau tidak menekan nombor pun boleh agaknya. Nombor dipanggil dan aku terus ke kaunter.

Encik : Ya?
Aku : Er, Assalamualaikum. Nak perbaharui lesen, sempat lagi ke?
Encik : Boleh. Mana lesen?
Aku : Nah. (sambil menghulurkan lesen)
Encik : (sambil tengok muka aku) Ini awak ke?
Aku : Ya saya.
Encik : Macam lain sahaja.
Aku : Betul encik. Ini memang saya, tidak ada yang berubah.
Encik : (ketawa perlahan)



Encik : Baiklah, 32 ringgit.
Aku : Eh?

Kebetulan, ada abang posmen yang comel lalu di belakang encik kerani pejabat pos dan tersenyum ke arah aku yang bising ini. Eh, memang comel dan dia memakai kaca mata berbingkai terang.

Encik : Nak setahun ke?
Aku : (mamai) Dua tahun berapa?
Encik : Dua tahun 62 ringgit.
Aku : Bolehlah dua tahun terus.

Keluar dari pejabat pos aku memarahi diri sendiri. Mengapa perlu buat sampai dua tahun? Ini mesti sebab abang posmen yang comel dan pernah menyindir aku itu tersenyum lebar. Aku harap dia tidak ingat akan peristiwa tersebut.

Senyum sinis terukir di muka dia dan gelak kecil mengiringi senyum manisnya.

"Dik, apa pakai tudung tapi pakai seluar pendek?"

Ayat sangat keji!

"Abaikan sahaja bang, mari saya tandatangan cepat-cepat"

Oh, itu dulu sewaktu kelam-kabut. 
Gila bila teringat peristiwa lama.
Baiklah, mari persalahkan abang posmen itu yang membuatkan aku kehilangan duit belanja makan di sebalik senyuman dia. (Tidak memasal)
Ketawa.

Zara : Seronok menggila di Twitter bersama keluarga kecil aku tadi. Senyum.


26 comments:

azimask said...

hihihi sampai 2 thn yerr..? terkena panahan mata enchek posmen yeaa.. hihihihihi

Unknown said...

ahahah. i love with posmen!sgt ketara perubahan anda!ahaha :D

ishiko said...

hehe.. semakin chomel laarr tu..

ENCIK TIKUS said...

jgn terpikat dgn abg posmen sudaa ;)

Nur Suaidah Bachok said...

ngahahahah!! berseluar pendek? :D

Anonymous said...

perubahan fesyen tudung je kot...

noorafzan.blogspot.com said...

adoi la..
abang posmen ni kan..

Hizami Li said...

haha.
pakai suar pendek?
adeh.
:D

PuanPepel said...

berjodoh btul ko ngn abg posmen tu ek?? haha

EISENHOUR said...

haha ;D

intanurulfateha said...

muka mungkin berubah tp masih brtudung =)

mashahz79 said...

muka remaja dan dewasa...mstlah lain...dulu maybe tembam sket, skrg nih mst makin ayu...

Encik Psychopath said...

pakai tudung tp sua pendek ??

nurayunni said...

xpe..tetap cantik..huhu

Anonymous said...

Aku: Poslaju ya..
Encik: RM5.70.
Aku: Bila boleh sampai?
Encik: Esok.
Aku: Kelantan ni..?
Encik: Isnin.
Aku: Ini tracking number ya?
Encik: Macam first time je?..
Aku: ...
Kenapa aku rasa tiba2 merah muka? Sebenarnya aku nak kata 'awak ensem sebab rambut awak ada kesan wudhuk'... habis peluang...

syahira ariff said...

malunyer!
hahaha tapi seyes a bila dah makin dewasa,sis makin shantek
=]

Unknown said...

Em, memang nampak lain ler.

Adziim said...

sluar pendek ngan tudung..haha~ kelam kbut bnar tu.

[z@ck] said...

tang tudung kot yg berubah..
hihihi

Hazzy Ishak said...

makin besar makin cantik zara

Latest Entry Hazzy,
Predators - bukan calang² pemangsa, Gathering Geng Blogger 2010 Meriah dan Berinformasi dan Despicable Me-It's so fluffy, I'm gonna die!

molliesa said...

zara~ hehehe..sampai 2 tahun?
awak mcm rama2 keluar dari kepompong lah!

NomborSebelas said...

2 tahun?? ....tahap keterlupaan lesen mati akan menjadi lebih tinggi..ekekekeke







http://nomborsebelas.blogspot.com

Unknown said...

evolusi manusia....

syomelnha kamu dulu.bleh aku lempang?

opss..cubit?

One-Nie said...

Hehehe... kadang2 bila dah kelam kabut tu, mane nak perasan. ye tak?
;)

et said...

eheh.dulu2 skema.tapi chumel.^^

SH said...

Kalau kena panahan mata abang posmen, renew setahun je. Nanti nak datang lagi.. 2 tu mesti abang posmen tak berapa hensem

MY PERSONAL BLOG ABOUT LEGAL & MY PERSONAL LIFE

THE BEST SILAT SENI GAYONG CLUB