Friday, October 23, 2009

Kerjaya Pendidik Itu Satu Seni - Sila Panggil Aku Penggiat Seni Yang Penuh Budaya Wahai Teman Semua

Ya.
Ini khabar gembira yang ku mahu sebarkan buat kamu semua.
Aku masih ditempatkan di daerah aku!
Tahniah buat diri sendiri.

Aku ditempatkan di sebuah kawasan yang agak pedalaman.
Jarak dari rumah ke sekolah adalah 43 hingga 45 kilometer dan mengambil masa lebih kurang satu jam.
Jalan ke kawasan tersebut adalah seperti permainan dalam Destinasi Terakhir 3 [baca : Final Destination 3].
Ya, roller-coaster.
Tiada lampu jalan, tiada rumah , tiada stesen minyak sepanjang jalan.

Tidak mengapa, aku masih tersenyum gembira.
Orang kata, kerjaya seorang pendidik ini adalah suatu bentuk seni.
Anak didik ada pelbagai ragam, ada pelbagai gaya - maka sebagai guru, aku bakal menjadi seorang pengarah, penerbit, penulis skrip, penyedia kelengkapan dan seorang pelakon.
Disebabkan aku dihantar untuk berkhidmat di kawasan yang agak pedalaman, aku dapat merasakan kawasan itu seharusnya masih kuat berpegang dengan budaya.

Secara umumnya di Malaysia, impian setiap pengarah, penerbit, penulis skrip, penyedia kelengkapan - pakaian dan pelakon adalah mementaskan karya di Istana Budaya. Walaupun aku mungkin gagal untuk beraksi di situ, aku masih seorang penggiat seni.
Jadi, sila panggil aku penggiat seni yang penuh budaya.

Oh, jangan bertanya di mana sekolahnya kerana sesiapa yang mempunyai Mukabuku aku, kalian telah dapat melihat gambar peta yang aku ambil menggunakan Peta Google [baca : Google Map].
Aku sudah menggunakan pelbagai enjin carian untuk mencari maklumat mengenai sekolah tersebut tetapi agak menghampakan - TIADA.
Adakah ini bermakna aku tidak perlu memperibadikan Dunia Sebelah Zara?

http://blogstore.lomluang.com/coffeeprince/coffeeprince_cartoons/coffeeprince_cartoon15.jpg
[Gambar penghargaan di SINI]

Sekarang, impian aku adalah mahu memiliki sebuah kereta.
Maaf kepada niat untuk menaiki motosikal ke sekolah - tidak mungkin akan dapat dilaksanakan.
Mungkin kalau sesi persekolahan bermula jam 9 pagi, aku masih boleh menaiki motosikal dengan membawa bekalan minyak tambahan - dan itu sesuatu yang mustahil.
Penempatan rumah? - Masih difikirkan.

Penulisan sebelum ini adalah cara aku menzahirkan ucapan terima kasih buat kamu yang sentiasa menyokong aku dan setia bersama dari blog pertama hingga aku membuka Dunia Sebelah Zara. Agak pelik juga membaca komen supaya aku bersabar dan menunggu jodoh lebih baik - mungkin juga disebabkan gaya penulisan aku kurang tepat. Maaf tetapi aku sangat menghargai komen kamu semua!

...dan aku ingin memetik kata Si Kosong...
"Kalau baca blog kamu Zara, mesti kena tengok label dahulu. Kalau tidak, boleh keliru"


Zara : Sedang membuat rawatan kesihatan untuk diri sendiri. Buat mereka yang berada di Kampus Selatan, aku akan pulang ke sana 25 Oktober ini. Moga kamu sentiasa ceria teman. Selamat berhujung minggu!

81 comments:

intanurulfateha said...

.wahh zara mahu beli kereta kah??
.yay!
.bole pergi pantaiiiiiiiiiii~ ;D

Jard The Great said...

huhuh.. jgn lupa add aku utk baca blog private ye..

mm said...

hahhaaa..

~penggiat seni dalam dunia yg penuh warna warni.. ^^

♥♥ eija ♥♥ said...

betul tuu...

bersiap sedia laa adik..

dunia pendidik nie..

penuh dengan cabaran..

tak seperti orang yang kat luar tu cakap'keje cikgu senang jer'...

jadi pelakon yang baik k :)

cheryna zamrinor said...

dari menanam anggur sehinggalah penggiat seni. waaaa..hebat! kalau buat resume, gerenti ramai yang berkenan:P

* dik...kadang2 budak2 nieh bukan kisah sangat dengan blog kita. tgk dulu, kalau jenis bz body barulah private, orait?

sudah elok vericella?

Unknown said...

Asalkan ko tak mengajar pasal blog sudahlah

kalau tidak...kompem makin "femes" blog ko...heee...

Klon sdh sedia utk htr kamu ulang alik ke sekolah..

wee~~~

hidayah said...

senyum!~

sebab apa? krna permulaan ayat yer adalah YA. hihi. prasan mmg saya. dan saya mmg perasan org panggil saya. haha. watEVA!

ok. dgr mcm pdalaman sangat ni. gerun~

redi jet...

Puan As said...

selamat menjadi penggiat seni yang berbudaya zara..hehe.. kalo kamu jdi penggiat seni yang berbudaya angkara ditempatkan di kawasan yang masih punya unsur budaya yang tinggi, bagaimana pula dengan daku yg ditempatkan di kawasan suam2 bandar & kampung tu...hehe.. apa panggilan yang bersesuaian ya??hehe

PiNk ButTeRfLy said...

u r going to be okay.

zara can survive in any place she goes.

happy friday, babe!

Precious said...

Mungkin banyak pengalaman menarik menunggu di pendalaman. Anak2 murid yg pemalu ... buah2an tempatan manis2 ... sungai menyegarkan ... kehijauan ... uh, best!!

intan izani said...

selamat menjadi cikgu!

aku said...

owh zara sayang..
selama 2 tahun saya berulang dari rumah ke tempat kerja..
berkerja dikawasan amat pedalaman juga..
jaraknya 49 KM..
tanpa trafic light..
tanpa jam..
no KFC..
no GAINT SUPERMARKET..
pada saya..
perjalanan itu sangat tenang..
dikelilingi tumbuhan hijau dan bukit bakau..

selamat mengharungi dunia baru..
pasti zara akan menghargai kenangan ini..

Samaira said...

uiii zara hehe nanti mau beli kereta apa ya??

oranglidi said...

walaupun wa x paham, tapi wa buat2 paham.

farah said...

nasib baik dpt di tempat sendiri ye.

:)

faqhrule said...

posting di sekolah mana zara?

lel said...

boleh tumpang kereta baru yeayy!

said...

++ tahniah adik ku....
akhir nyer kamoo menjadi pendidik....

akak doakan kamoo berjaya...amin ++

et said...

aip..baek..cik pgiat seni yg penuh budaya..(pjg nye nk taip..huu~)..kereta? wah3..muge sukses nk mengajar nnt..ujung mgg bley la blk umah kn..x brp nk jauh..hek3..errr..tp, kne la ade bekalan minyak kot..nnt tgh2 jln stuck plak..hehehehee~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cik intan (◡‿◡✿) :

lama lagi baru boleh~
pantai?
hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Jard The Great:

Baik dak Jard!

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

NUai:

hahaha~
boleh juga camtu~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cik eja^_^:

insyaALLAH kak~
doakan daku ya?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cHeRyNa PiReS :

hehehe~
alhamdulillah sudah sihat kak~

kalau takde apa2~
mungkin akan kekal terbuka~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Anike MK :

sayang~
mengapa ada "femes" gitu?
aku mana ada femes~

yeah!
nak jumpa sayang!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

hidayah:

hehehe~
redha woo~

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Cik As :

penggiat seni menyuburkan budaya~

wah~

hehehe~ boleh tak kak?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

PiNk ButTeRfLy :

Thanks honey!

=]

Happr Friday babe!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Precious :

hehehe~
insyaALLAH kak~
doakan ya?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

intan izani:

Terima kasih kak!

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Puan Nina (DINina):


InsyaALLAH Puan Nina~
Doakan Zara ya?
Moga tabah seperti kamu~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Samaira :

Mau beli CRV boleh?

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

oranglidi:

hahaha~

aduhai~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

farah:

alhamdulillah~

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

faqhrule:

sekolah menengah..=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Noorlaila Mohamed Nor :

Hoyeah!!

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ :

amin~

terima kasih kak~

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

et :


muahaha~

seni sungguh kan?

=]

PuanPepel said...

wahaha........

slmt menempuh cabaran baru dalam bidang seni perguruan....

Anonymous said...

semua kerja perlu seni dik...

Cetusan said...

yer lee SENI pendidik seni,

seni ucap seni .baju,

seni tutur,
betul bagi sudut pendidik kan..

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

agak2 ada internet akses di situ zara?

beskot said...

hai penggiat seni yang penuh budaya..
hehe..

mau bli kete??
kete sorong ke??haha..

sharamli said...

nak panggil kamo0 artis b0leh?

Anonymous said...

slm sayang. hehe. wah tahniah! tp jgn la prvate kn;(

chokio_nia said...

ahaha..bole jadi silap paham ape akak tulis..

btw bes nye dpt tempat sniri..nati senang balek jenguk mak ayah..=)

AiE bAhRi said...

Tahniah sekali lagi zara! mendidik anak bangsa di kawasan sendiri lebih seni..ahaks.

faRha said...

x kesah kat mana2 pun
x kenal maka x cinta kan?
semoga semuanya ok untuk kamu nanti
:)

rObOt said...

ahh..zara tahniah! :)
selamat datang ke dunia seni :)
saya juga seorang cekgu :)

Kak Long Mawar Merah said...

Oleh sebab Zara akan menjadi Penggiat Seni Yang Penuh Budaya, bersedialah untuk menghadapi penonton-penonton yang ada kalanya buta seni dan buta budaya.

Tabahkan hati dan semoga menjadi penggiat seni yang dihormati dan disegani.

myQza said...

permulaan yg mencabar juga dak zara..

selamat buat kamu!

Daffodil D said...

uuuuuwww... i just leh cakap hope ul b a great penggiat seni there! ;p
ps : gonna miss u little2. nyeh3

Bro Framestone said...

zara....
erm xsabo2 nk tgk bakal cikgu nie rasmi jd cikgu ek....

out of topic--> he..23x mmg betul tue...xsemestinya pembahagian harta... pembahagian kasih syg pun perlu...pada keluarga sendiri..mertua mahupun anak2... anyway thank zara atas komen ini

falcon said...

wah cikgu zara ni umo 22 taun erk??? ajafr pe kt skolah... de lak masa nk update blogg nih kn..huhuhuhu

Anonymous said...

aku nak nyanyi lagu

"cikgu ku datang dari kota"
"cikgu ku datang bawak kereta"


lalalalalalala

Yasminhamid said...

Salam ziarah.. akak tumpang komen.
dulu hubby akak kena posting dipedalaman sabah. 2 jam dari bandar ke jeti & 4 jam naik bot ke tpt mengajar. tak ada bekalan air bersih dan letrik. apalagi talian telefon. bot adalah pengangkutan utama penduduk kat situ. tapi itu la pengalaman dia yg paling berharga selama 9 thn jadik cikgu. itu kata dia. selamat menjadi guru sayang...

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

mier@merr :

maceh Merr sayang~

aku menunggumu~

=)

Azuan said...

zara seorang penggiat seni yang penuh budaya..panjang bebenor hehe

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Lifesaver:

muahaha~

betul tu kak!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

zeqzeq:

hahaha~
dan sentiasa begitu~

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Blog Anuar Kamaruddin™:

muahaha~

ntah la Nuar~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Aku Beskot™ :

kalau kereta sorong tu, sapa nak sorong aku wei?

dush2!!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

sharamli :

muahaha~

silakan~

=]

Aidy Shahiezad said...

tahniah zara...
di pelusuk manakah sekolah itu letaknya sampai tak jumpa tue ??

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Ftyyhahh :

insyaALLAH~

tengok dulu camne dik~

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

chokio_nia :

hehe~

insyaALLAH~

doakan ya dik?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

AiE bAhRi :

muahaha~

lebih seni katamu bang~

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

faRha:

Terima kasih sayang!

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

rObOt :

hehehe~

terima kasih sayang!

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Kak Long Mawar Merah:

Terima kasih Kak Long atas doamu~
Zara sangat menghargai~

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

sI tEDI :

terima kasih Tedi sayang~

peluk2~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Da' daffodil D :

little2 only?

*sigh*

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Framestone :

No big deal bro~
Bro pun selalu berikan komen yang baik pada Zara.

I like that topic anyway~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

falcon:

hehehe~
terkejut dengan umur daku ke?

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Fatt Chin Choy :

hahaha~
tapi malangnya bukan bapaku belikan kereta~

kena beli sendiri~

huwaa~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Yasminhamid :

Salam Kak~
Beruntungnya dia kerana mendapat pengalaman berharga sebegitu~
Sungguh kak~
Cemburu sebab impian mahu ke sana tidak tercapai~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Manusia:

muahaha~

panjang itu indah~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Aidy Shahiezad :

terima kasih bang!

=]

Pelusuk dan ceruk bang~

=]

kimisai said...

seni mendidik??

ermm kalau kita katakan satu anhugerah untuk mendidik??

huhuh

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

kimisai :

hehehe~

boleh juga...

=}

Jawatan Kosong said...

Apa JawatanKosongKerjaKosong.com tawarkan?

Terlalu banyak websites menyebarkan jawatan kosong, kerja kosong, jawatan kerajaan. Tetapi kebanyakkannya sudah lapuk dan tidak terkini. Ataupun anda terlambat untuk melihat iklan tersebut dan terlepas peluang.

Jangan sia siakan potensi diri anda untuk mendapatkan pekerjaan terbaik. Daftarkan diri anda dengan JawatanKosongKerjaKosong.com. Kami akan menghantar iklan kekosongan pekerjaan dengan segera kepada anda. Update secepat mungkin kepada anda.


Daftar Sekarang