Thursday, October 01, 2009

Tiada Lagi Cendawan Gila - Mungkinkah Simbol Hati Sudah Pandai Memaafkan?

Masih dalam suasana hari raya walaupun aku kurang mengerti bagaimana aku masih lagi hidup sehingga hari ini akibat kepenatan secara menggila dan berganda. Hidup bukan dipegang oleh aku yang lemah. Hidup milik Yang Maha Esa. Sekuat mana aku melaungkan diri ini kuat, kelemahan yang terhijab entah bila akan terbongkar.

Rumah didatangi oleh kumpulan marhaban wanita pada waktu petang dan lelaki pada sebelah malamnya. Tradisi kampung yang kami huni hampir 11 tahun ini. Masih digelar keluarga yang mendatang walaupun tanah ini milik kami. Oh, ini cerita lain.

Watak yang kalian gemari dalam penulisan aku kembali. Bukan B dan Jejaka. Mereka sedang mengulit bahagia di celah-celah kesejukkan alam. Ini tentang Makcik-Rambutan-Maghrib. Ya, tentang dia.

Dia menghadiri marhaban di rumah aku. Tangan aku hulurkan, salam bersambut. Ucapan selamat hari raya dari aku dijawab dengan senyuman dan penambahan maaf zahir batin dari dia. Mungkinkah hati dia sudah menerima kepulan asap yang aku tinggalkan separuh jalan di depan rumah dia?

...atau disebabkan budak kecil ini?



Adakah itu suatu simbol perdamaian? Adakah hati ini sudah sedia memaafkan?
Aku tidak pernah membajai dendam dan hati yang terkilan sudah aku buang jauh. Bagi sesiapa yang mungkin tertanya siapakah anak ini, dia adalah anak kepada makcik-rambutan-maghrib. *senyum* Anggap sahaja aku sudah menerima kenyataan yang pernah dia lemparkan pada aku dengan hati yang terbuka.

Zara : Hati sedang belajar memahami manusia dalam hidup ini. Walau hati meronta mahu memberontak dengan keadaan diri, minda masih mampu mengawal nafsu yang menggila. Kewarasan dalam mencari diri amat perlu. Oh, tiada lagi cendawan gila sebagai perwakilan diri aku.

 

48 comments:

en_me said...

jap.. me first kah?

DramaQueen said...

first!

en_me said...

ahaha.. suker suker

DramaQueen said...

eh..aku kalah :P en_me dah first dulu..huwaaaaaaaaaaaaaa....


ekekeke...


dik.. itu anak makcik rambutan maghrib ke? huhuhuh... cun dik..ko tunggu time dia merempit plak nnt.. ko sound 44dulang ye..

[tiba2 atas kepala aku tumbuh 2 tanduk dan di ujung montot tumbuh ekor.. jadik red devils..ekekeke]

DramaQueen said...

ele.. en_me.. kalah beberapa second je.. amek la.. ekekeke...

aku kan insan yg gorjes dan suka mengalah ..huhu..

Anonymous said...

anak makcik itu hensem ke dik???aku pon turut tertanya2

AbcdeFtyyhahh; said...

hurm.... maaf dalah perkataan yg plg sng dikata, namun hanya sang hati memahami keperitan diri. namun, dgn perkataan maaf itu, sedikit sebyk mengubati sang hati :)

mUTe said...

aku malu nak mengaku.. tapi serius, AKU X PAHAM post nih... WAA.

Unknown said...

Krol@mute-->>aku pon xphm dowh.ha3!

zara...mekasih atas perkongsian smlm. hehe..

imHepPie said...

kan anak die mintak dua hengget tu..bak la..

paiseh said...

raya woi.. raya..!

sharamli said...

kadang2 susah jgk nk memahami manusia ni...

Puan Ninie said...

manusia tu ramai sayang
peragai dan tingkah laku juga berbeda...:)

jadiyer diri kamu sendiri aje
;p

mishh u dear

Tekkaus said...

Ouh...saya masih ingat makcik too. :p

intanurulfateha said...

.comel budak kecik tu
.kalau ade abg lelaki umur 23 tahun keatas, mesti lagi comel!
.hiks~

myQza said...

aku rindu makcik rambutan. lama tiak dgr khabr dr kamu..

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

boolat mata si pendamai =D

cheryna zamrinor said...

yang penting namanya bukan makcik durian maghrib atau makcik petai maghrib. kalau tak spoil makanan fav ku:)

kalau sha pon mungkin memaafkan kerana anak kecik yg kiut tuh:)

lel said...

heehee makcik rambutan maghrib tu lagi
haha berdamai berdamai!

et said...

huhuhuuu...lembut sggh hati cik zara..kalu sye, abes da bdak tu kne tibai..isk3..

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

en_me :

ye en me~

hehhe~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

GiGGLe GaL:

kak~

err~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

en_me :

hehehe~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

GiGGLe GaL;

comel ke kak?

aku lagi comel~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

GiGGLe GaL:

sila bersabar kak~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Lifesaver :

ntah kak~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

AbcdeFtyyhahh;

kamu mungkin benar juga dik~

=P

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

mUTe :

apa yang kamu tak paham Keroll?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Anike MK:

no big deal sayang~

=)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

imHepPie :

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

paiseh:

erk?

jgn korek idung lagi sey~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

sharamli:

betul2~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

mEiZ SHA :


=P


benar kak~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Tekkaus :

hehhee~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

~♥ cik intan® :

malangnya tiada sayang~

ngee~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

sI tEDI :

siapa?

aku ke dia?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Blog Anuar Kamaruddin™:

hahaha~

amat bulat~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cHeRyNa PiReS :

hehehe~

kalau durian mosti kamu geram~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Noorlaila Mohamed Nor :

hahaha~


peace katanya~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

et :

sebenarnya ku nak tibai gak sayang~

hahaha~

apan lee said...

sapekah makcik-rambutan-maghrib.
aku dah cuba recall tapi tak igt.
huhu. ='(

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

arque:

hahaha~

sila tengok label sayang~

Mrs Poyo said...

Gila pnya comel bdk ni..geram!!
hohoho..

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

mira amair:

hahaha~

messyremo said...

yo adek mate booolaat~~

leh kenal?hehe

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

messyremo :

tak boleh~

hahaha~

Yang Benar, Kakak Perkara Rawak said...

rambut budak tu tersangatlah comel,nak bawak gambar ni pergi kedai gunting rambut,mana tahu,rambut baru boleh buat hati itu sejuk :)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

penjenayah merah jambu. :

aduhai sayang~

kenapa kamu sayang?