Tuesday, July 21, 2009

Awas Buat Guru Praktikal!


Kalau membaca tajuk di atas,
aku percaya ramai yang akan menghentam aku secara terbuka atau tertutup.
Tapi aku merasakan kewajipan sosial untuk aku menegur beberapa aspek dalam hal ini.

Di sekolah yang aku baru tinggalkan semalam,
ada tiga orang pelajar yang sedang menjalani latihan mengajar (LM).
Ketiga-tiga mereka dari kampus Selatan, tempat yang menjadi sanjungan bangsa.
Tempat di mana ia melahirkan aku juga.

Kehadiran mereka semenjak minggu lepas membuatkan aku teringat tatkala diri ini menghadapi perkara yang sama juga. Sebagai orang yang baru masuk sekolah.
Bukan sebagai pelajar, tetapi sebagai guru.

Satu yang aku sangat kagum tentang kampus Selatan,
apa yang diajar di sana adalah releven dengan realiti pelajar masa kini.
Latihan yang diberikan di kampus, membuatkan diri sentiasa bersedia menghadapi manusia-manusia di alam realiti, bukan setakat membaca di buku.

Secara jujurnya, melihat tiga orang pelajar tersebut,
membuatkan aku sedikit terkilan atau lebih tepat lagi, segan akan manusia di sekeliling aku.
Ada yang sempat aku tanyakan latar belakang peribadi, ada yang jauh lebih tua dari aku dari segi usia. Tapi tak mengapa, aku panggil mereka adik sahaja.

Aku memerhatikan gelagat mereka sepanjang minggu ROS.
Orientasi Sekolah.
Sumpah, aku terkelu bila ada guru-guru meluahkan rasa hati mereka pada aku.

Adik, kalau masuk ke tempat orang, rendahkan diri adik.
Tegur semua orang.
Senyum pada mereka walau siapa pun mereka.
Tak akan rugi adik-adik semua.
Malahan, insyaALLAH, akan dipandang tinggi atas pekerti kalian.
Sungguh!

Aspek itu yang menjadi penekanan oleh Mak dan Abah tatkala aku melangkah masuk ke dunia sebagai seorang guru. Aku telah amalkan semenjak aku di bangku sekolah lagi.
Tegur sahaja sesiapa yang berada di sekeliling kamu.
Tidak salah memberikan salam kepada pekerja-pekerja pembersihan,
staf sokongan, guru-guru dan bertegur sapa dengan pelajar.
Langsung tak salah. Malah ia sangat mulia.
Kenapa susah sangat sesetengah manusia untuk mengerti? Aduhai...

Jangan sampai memalukan nama institusi kita.
Kerana bila berada di tempat orang, orang mungkin tidak mengetahui siapa kita dengan jelas,
tetapi nama institusi yang disayangi akan dicerca.


Zara : Mahu ke sekolah sebentar lagi. Berjumpa Pengetua untuk urusan penyerahan tugas.
Perlu pakai tanda nama lagi tak agaknya?

Nota Ciuman Penganggur : Aku ada baca tentang Pertandingan Weblog Popular di DENAIHATI.
Ada siapa-siapa yang mahu calonkan aku? ^_^

50 comments:

myQza said...

erhMm.. ye lah.. Alhamdulillah selama aku keje kerani kat sekolah lama dulu.. cikgu ROS x de masalah . kadang2 kita yang naik segan sbb derang hormat kita macamlah kita cikgu. harap2 perangai macam tu kekal...

~ iza ~ said...

insaf jap..
sedang merenung diri sdiri..

~entry tanggungjawab sosial..
good job zara.. :)

MOKCIK AZWA said...

Zara,

Memang ada juga spesis serupa gitu. Baru jadi cikgu ROS dah rasa tinggi..tapi mokcik perasan ramai budak2 sekarang tak pandai hormat senior. Bukan la kita nak kena hormat sangat tapi apa salahnya bagi salam atau sekadar senyuman.

Bagi mokcik dengan semua orang kita kena hormat...malah dengan cleaner pun seronok juga berbual. Masih ingat sorang kakak cleaner kat perak dulu, dihadiahkannya mokcik sebalang besar petai jeruk ...muahahha...sebab dia tahu mokcik suka makan petai hehehe

k.e.r.i. said...

penyerahan tugas pakai pos je.

DramaQueen said...

betul dik..aku setuju.. aku hari2 tegur pacik jaga.. macik sapu.. pacik lif dan sme2 disekeliling termasuk kumbang, semut, mergastua, flora dan fauna.. wakakka... aku kan peramah..


tak memasal! hahah..

wanita mutalib said...

betui betui....saya pun dari kecik di ajar begitu..tapi tak paham kenapa budak2 zaman sekarang dah semakin ilang nilai2 murni yang senang sangat nak diaplikasikan..bukan susah pun..senyum dan tegur...dan rugi pape pun kan... :)

zamdotcom said...

daku senantiasa menyokong kamu dari belakang ^^



p/s: hidup zara

Anonymous said...

emm slm cik zara....kf kagum dgn penyata color hijau itu..

p/s:-weblog tue? emm sdg dipikirkn..hee~

en_me said...

me hari hari tegur zara kan.. kannns

messyremo said...

hmm..

tgk cam aku,
aku bawak moto pun aku senyum...
jumpe sape2 pun still senyum..
best ape senyum nih~~
hati pun hepi~~

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

ringan mulut kan cekgi zara? :D

tasekM said...

dah habis LM yek?

intanurulfateha said...

.hmm mesti sedey kan sbb hari ni hari last
.kite nanges tau dulu
.haha :P

Puan Ninie said...

hehehee
bagus2 rendah diri kan elok sayang..:)

x rugi ape2 tau...

Atiqah Adnan said...

begitula manusia sayang..
belajar lah dari orang-orang sekeliling k..

Unknown said...

yup zara, walaupong dimana kita berada, tinggi atau rendah...miskin atau kaya, jangan sombong dan sentiasalah merendah diri...bertegur sapa dan senyum..

lavidalabelle said...

walaupun i diva i tak sombong pun tau, hakak cleaner pun i tegur. senyum. terima kasih :}




hai zara. zara mmg peramah. muaxxxxxxxxxxx

A t i Q a h said...

Hmm..aku pun tak sukalah orang macam tu. :|

Paan Ovrtd said...

Kenapa kak? Diorang ramai yang sombong ke?

Anonymous said...

jd cekgu mmg best.
abg ora keja cekgu.
best jer dia.
huhu.
dlu..
ora.. nk apply mktb bis spm.
xpt.
ekeke.
psni.
klu nk smbg dgree. hrp bjaya.. amin.
huhu.nk mbik pndidkn tknikl lal. huhu..

leadleedeea said...

so far praktikum teachers kat skola akak baik2 jek..hehe~!! zara sound je diorang tu..ahaha~!!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

<< s| tED| >> :

tu lah~

ada yang baik..ada yang bleh bakar darah kan? hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

~ Hariza ~ :

Terima kasih Hariza..

Saya hanya rasa bertanggungjawab pada adik2 semua~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

MOKCIK AZWA:

Walau tak semua camtu, tapi kadang kala dengan hal sebegitu membuatkan orang pandang rendah pada kita, institusi kita, tu yang buat Zara rasa bengang~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

k.e.r.i. :

aku kerja kat sekolah, bukan pejabat pos~ hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

GiGGLe GaL :

kamu memang peramah kak~

aku cium skit bleh?

hahaha~

kejadahnya aku ni?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Wanita Itu:

Ahh, benar katamu syg~
aku tak faham apakah yg susah sangat untuk senyum?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

zamdotcom :

terima kasih zam!

aku hargainya!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

khaLifah feDi :

ahh, tanggungjawab saja KF~

sila fikirkan secara mendalam~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

en_me :

hahaha~

betul en me..en me sangat setia~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

messyremo :

hahaha~

kamu memang peramah Omar~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Blog Anuar Kamaruddin™ :

itu sangat wajib Nuar chumel~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

tasikmerah:

dah lama habis kak~

2 tahun lepas~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cik intanurulfateha :

semalam last sebenarnya syg~

dan ku melompat2 gembira sebab tak bagi tau budak2 pon~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

mEiZ SHA :

anda benar kak~

phewit~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

tRuly tO be mYself 'Qa~ :

benar kata anda kak~

kita sentiasa belajar~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

ashie023:

betul tu ashie..kenapa org2 ni tak pernah belajar sesuatu kan?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

i.am.belle :

muah2!!

sayang kamu belle..

kamu memang diva terhormat~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

A t i Q a h :

buat malu kita semua je sayang~

junior camtu~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

DIK AN:

ada 3 orang...

hampir semua kok caranya gitu?

kalau dalam makmal ada 5 orang, tegurlah semua..kenapa harus memilih kan?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Anak Gemilang :

meh Ora~

Jom2~

jadiklah cikgu~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

leadleedeea :

mau sound guna tangan bleh kak?

hahaha~

Jard The Great said...

salam cik zara.. ehehe. i like how ur parents didik u..

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Jard The Great :

mak dan abah sangat garang dalam hal ni..mungkin kerana mereka adalah guru juga~

Kapten Luffy said...

kat mana2 pun x salah buat cam tu

unknown said...

semua org ptt ada tggjwb mcm tu
tp sayang x semua yg praktik

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Kapten:

benar katamu Kapten!

^_^

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

KhairiL's :

tu lah pasal~

ku kecewa~

hidayah said...

insyaAllah kalu sombong memang tak kemana....

bersapa la... kalo segan, bersenyum la...

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

hidayah:

benar kata anda Yaya sayang~