Tuesday, March 02, 2010

Legasi Cinta Alisia - Gadis Muda Itu Mungkin Gilakan Kek Cawan.


Ada yang sudah risik-risik pada aku karya Legasi Cinta Alisia.
Ada yang bertanya adakah ia bakal dibukukan.
Aku hanya tertawa.
Esok bila dilancarkan, kalian baca dan nilai sendiri.
Sudah aku letakkan prolog buat kalian, untung-untung ada yang sudi membaca.
Senyum.
Mesra.


Bagi pembaca setia Dunia Sebelah Zara, kalian mungkin sudah tahu kegilaan aku memberikan nama pada benda yang aku suka. Adam Danish, Rayyan Zarith Hakimi, Sean, Kenny dan Charlene pada beruang-beruang kesayangan aku. Maka, bila aku muncul dengan nama seperti Alisia, mereka mula tertanya, ini kali pertama aku muncul dengan nama wanita.
Senyum lagi.
Gigit jari.

Kalian lupa aku seorang wanita muda?
Eh, namaku kan Zara?
Ketawa.

Alisia adalah diilhamkan daripada nama seseorang yang menjadi bayang-bayang kepada naluri yang sentiasa memberontak dan ingin melindungi. Malahan, dengan nama Alisia, dia mampu memakai topeng dalam merasai cinta sebagaimana manusia yang lain, di tempat yang selayaknya. Pedih dan sakit, dia hanya laluinya sendirian. Tidak mahu kenal istilah kecewa, dia menghirup udara bahagia. Itulah Alisia. Watak utama dalam Legasi Cinta Alisia.

Oh, aku masih di padang sehingga ke petang.
Hari sukan awal memang memeritkan.
Suara aku sudah melangkaui batas pendengaran manusia sekeliling, ketawa.
Entah berapa tinggi desibel sudah aku launkan, entah, aku lupa.
Petang ini bakal memperlihatkan sisi terbaik aku seperti selalunya.
Eh, maksud aku dalam arena sukan.
Tidak sangka mampu menggoda seseorang itu untuk berlari dan menang pula.
Ketawa.
Oh, ini bukan taktik keji.


Kalaulah ada orang hadiahkan aku sesuatu yang indah sepert ini, memang sudah aku berikan satu pelukan.
Oh, cantiknya mimpi, memasang impian.

Zara : Kepenatan tetapi akan cuba bertahan sehingga ke petang. Pakai topi koboi dan biarkan muka tanpa secalit solekan. Eh, ke padang tidak perlu guna alatan kecuali aku maskot sukan. Ketawa kegirangan. Hidup Laksamana! Hidup rumah Merah! (Terasa diri seperti Sir Alex Ferguson pula)

Aspirasi aku pada cinta dan seni.
[Sila tekan INI untuk meneka dan menang 10 pound. Sila pilih nombor 14 ya?] 
[Sila tekan SINI kalau kamu mahu menyertai Perhimpunan Terbesar Penulis Blog di Malaysia]

16 comments:

Mrs Poyo said...

nak baca.!!!

Eyqa Zaque said...

Cik zara, adiahkan bilet satu buku alisia.. ehehe

Khaizarien said...

menanti legasi cinta alisia dengan penuh sabar..hehehe :D cupcakes itu comel

Khaizarien @ atie Blog

Izwan Komari said...

wat la proposal pertandingan lumba lari menang dapat cupcakes

Jard The Great said...

aku nk beli buku kamu wahai zara!

Anonymous said...

berselindung disebalik nama alisia?

tunbegia said...

sungguh tahniah jadi penulis buku,

salamm,

zara said...

boleh dapat free copy tak buku tu? hahahaha :P

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

jawab zara jgn tak jawab zara...haha!~ =D

intan izani said...

wah bestnyer!!
tahniah zara

Hizami Li said...

oh.
hari sukan.
best kan?
;D

Wawan Saini said...

arghh,.
penantian itu penyiksaan..
cepat2..
sudah tidak sabar ini

vidadarisakura said...

wahhhhhhhhhhhhh.suka2!hee

wanita mutalib said...

tak sabarnya nak baca!!!! :)

Adziim said...

Kalau karya itu dijual pasti dibeli buat modal untuk bermimpi.

Unknown said...

beli buku zara dpt cup kek.ok kan?hi2