Wednesday, February 03, 2010

Bila Alatan Tangan Bertukar Menjadi Alatan Kaki - Perlukan Kata Laluan Yang Tepat Untuk Segumpal Darah Bernama Hati.


Laporan terkini.
Sudah makin gelap dari semalam.
Sekian.

Kawan-kawan ada yang ketawakan aku.
Si gila kimia sudah berada di gelanggang yang entah bagaimana pencaknya.
Canggungkah langkahnya, berterabur mungkin bunganya.
Aku senyum sahaja.
Ini keluaran kampus selatan.
Tidak akan lupa kerana Tuhan untuk manusia.

Kelas perdagangan dan keusahawan sudah masuk bab kedua.
Reka bentuk dan teknologi sebagai tema.
Ada terselit kerja kayu dan sebagainya.
Penerangan diberi, gambar dan bahan ditunjuk pada pelajar.

Aku : Hari ini kita akan belajar tentang alatan tangan. Sebelum ini kita ada belajar tentang pengikat. Siapa boleh beritahu saya ada berapa jenis pengikat?
Pelajar : Ada tiga.
Aku : Apa dia tiga tu?
Pelajar : Paku, skru, glu.
Aku : Bagus. Jadi hari ini cikgu nak perkenalkan alatan tangan.
Pelajar : Alatan tangan macam apa cikgu?
Aku : Alatan tangan guna tangan. Jadi, dalam buku sudah boleh tuliskan tajuk utama.

Aku pusing dan berpaling menghadap meja.
Mencari bahan yang sesuai sebelum mendengar ketawa menggila di belakang kepala.
Berpaling pada pelajar.

Aku : Kenapa N?
N : Cikgu tengok buku A cikgu.
Aku : Kenapa? Beri saya buku awak.
A : Tak payah lah cikgu.
Aku : Beri sahaja pada saya.
N : Dia tulis alatan kaki cikgu. (ketawa)
Aku : (Tengok buku dan meledak tawa) Aduhai A. Kan cikgu kata alatan tanga.
A : Silap cikgu. Maaf.
Aku : Dah, potong sahaja.

[Awak tidak pernah lihat saya sebagai seorang lelaki?]

Hari ini dia yang pertama masih pandang curi-curi.
Ah, jangan cuba kacau segumpal darah bernama hati.
Baju putih seragam itu memang memikat hati.
Tapi bukan untuk berdendang lebih langkah dalam menari.

Hari ini dia yang kedua masih memerhati.
Diam-diam tanpa mahu mengeluarkan suara.
Bila bertembung pandang, hanya senyuman aku simpulkan buat dia.
Muka merah, tarik penutup kepala, tutup muka.
Ah, pipi masih memerah - adakah kerana panas membara?
Ketawa.

Hidup ceria.
Dalam hidup aku hanya mahu ketawa.
Jangan pernah ukir duka.
Kerana duka merenggut wajah yang ceria.
Aku sudah penat pakai wajah dusta.
Senyum.
Mesra.
Itu Zara.

Zara : Masih menyimpan nombor telefon peribadi sebagai sesuatu yang peribadi. Ah, mereka masih galak mengusik mahu bertanya nombor telefon. Senang bertanya soalan katanya. Ah, dusta. Buku mereka aku simpan di sekolah.



Sudahkah kamu semua meninggalkan alamat blog (URL) di 
Terowong Kecil Cinta Zara ?

15 comments:

Unknown said...

nice zara!!!! hahaha....
arererere..........siapakah si dia???

rAtu saLju™ said...

syg...mis u..dats all...jgn lupa dtg kenduri ea

acap2405 said...

hahaha..
alatan kaki..??
kakitangan ader laa..
hahaha..

Mamai said...

cikgku cakap biar terang hehehehe

eelobor said...
This comment has been removed by the author.
eelobor said...

cikgu, sungguh pandai bermadah dan bermain kata.

kz said...

"Kerana duka merenggut wajah yang ceria"

tepat sekali!

senyum2 semua yeh!=))

miss lolly a.k.a luvfareda said...

aishoo penulisan cikgu zara semakin mantap :)

Aishot said...

hati dah tertawan

DeeN said...

Wahh!! ;)

Eyqa Zaque said...

Best lah cik zara
trima kasih gemirakan hari saya.

Anonymous said...

beb~ nanti aku passing2 no phone ko kt client2 aku yg berpotensi. kekeke

kawie2020 said...

saper tuh? naper kawie jeles nih.. hehehehhehehe

Dak Wan® said...

Huhuhu... alatan kaki? Sekali di kaki oleh cikgunya... erk.

Anonymous said...

lain yg disuruh..lain yg dibuat