Tuesday, December 08, 2009

"Takkan Mahu Baca Sahaja, Mestilah Buat Sekali, Baru Tahu Sedapnya"




Salam semua!
Dalam penulisan sebelum ini, ada yang bertanyakan mengenai aku dan warna-warna dalam hidup aku. Sebilangannya seperti tidak menyangka bahawa aku memiliki barisan alat dandanan kerana aku sering tampil ganas dan tidak berkelakuan seperti wanita. *ketawa kecil*


[Tekan sini untuk pembacaan berkaitan]

Secara jujurnya, aku mula berjinak-jinak dengan benda begini tatkala aku menjalani latihan mengajar semasa satu semester. Saat itu, aku juga gunakan bedak padat dan pemerah bibir disebabkan ada markah untuk penampilan diri. Betapa tegaknya pemikiran - hanya mahukan keputusan terbaik.

Bila berpisah dengan kekasih pertama, aku mula bertindak dengan mula membaca artikel atau bahan-bahan yang berkaitan dengan alat dandanan. Nah, hati aku juga ada sifat kewanitaan bukan? Oh, jelas, aku tidak mempunyai kecacatan kromosom seperti yang didakwa. *ketawa*

Sudah sifat azali seorang pelajar sains barangkali, aku memang pantang bila membaca tetapi tidak melakukannya. Aku merasakan membaca cara-cara menggunakan alat dandanan adalah seperti membaca buku manual makmal yang penuh dengan uji kaji. Apa yang aku perlukan adalah bahan untuk melaksanakan eksperimen.



Makmal : Bilik aku.
Buku panduan : Artikel dan penulisan dandanan.
Bahan dan alatan : Set dandanan yang aku beli sendiri.

Eh, takkan baca sahaja bagaimana pemerah pipi perlu dicalit?
Takkan baca sahaja bagaimana pembayang mata perlu digunakan?
Takkan nak tengok dan kagum dengan hasil yang ditunjukkan?
Mengapa tidak gunakan sendiri?

Itu yang aku fikir.
Walaupun aku kurang gemar berdandan, tetapi aku merasakan ia adalah satu keperluan apabila terpaksa berhadapan dalam situasi yang memerlukan penampilan yang kemas, ceria dan segar. Eh, kenapa aku berbunyi seperti bengkel pengurusan diri dan etika sosial?

Zara : Sedang berurusan dengan pengamal perubatan yang kacak tetapi malangnya sudah berpunya. Geram secara tiba-tiba. Buat mereka yang bertanya tentang cara bagaimana menghubungi aku, kalian boleh gunakan kotak Luahan Cinta atau Mukabuku aku.

70 comments:

adie said...

ooo.. baca buku panduan make up, ingatkan buku panduan make ... err.. takpelah. takut nnt budak bawah umur (jard) baca plak.hehe

intan izani said...

akak pun makeup simple je
pakai krim and bedak nipis je
tak reti nak mekap sebenarnya

Unknown said...

samalah saya ngan intan..make up biasa2 je, xde glam2 sgt...ahhaha..tak reti sebenonye..
tp betul , dalam dunia perguruan nih, kene kemas2 dan cantik2 dan ceria2 supaya murid ske pada kita (i mean subjek kita..ahha)

Anonymous said...

huhuh...

kalo ak bace buku solek n ak pn nak try jgk!!!

boleh x ek???

zam.enol.arep said...

solek jgn x solek...haha

HEMY said...

mencuba benda elok..apa salahnya..ehehehe

ape2 jer said...

ooooo patut la
baru aku paham ;)

PuanPepel said...

haha..aku tgk gmbr kat magazine..pastu try apply ikot suke ati aku..

klu wat experiment..da konpem letup..haha

[z@ck] said...

lpas ni ak blaja dari ko la zara..
=)

myQza said...

muka ku satu kaler sahaja..

tiada warna warni!!

Cahaya Yang Riang Gembira said...

Erk.. Nak ubah tapi tak beranii.. Heehee.. Kuar umah pn takat pakai celak, lipgloss.. Huhu. ;)

Kdang2 keterampilan pn mampu bina keyakinan diri.. Huu.. Kan? ;)

hans said...

hahaha
ok juga
pakai make up selalu pun xbaik untuk kulit
berdandan bila perlu
tapi kalau xberdandan pun biar kemas lah

Zarpeno said...

ingin menjadi semakin anggun ka.hahaz

i'msosupernotcool said...

kalo disertakan gambar sure ag meriah entri nih..
huhu

imHepPie said...

eh nnti zara ajar mimie mekap eh

Anonymous said...

sis..sy pun sama tak berapa pandai alat2 make up..hehehe..sbb sy rasa rimas kalau ada make up kat muka..tapi x bermaksud jgk,x da sifat kewanitaan kan??:)

btw,sy suka dgr lagu kat blog sis..:)

eLLa said...

saye ader bermacam2 alat mekap..
dari base smpai finishing nyer..
tpi saye xpndai pakai..
saya baca..tp..
saya hnya tgk mekap tue..:(

.ieLah. said...

aku masih tak sampai tahap nak berdandan lagi sayang..
kalau keluar, bedak muka pon jarang pakai..huuu

cheryna zamrinor said...

kak sha tak pandai berdandan walaupon rajin membaca. pakai juga...tp taklah pandai sangat. itu sebab suka pergi makeover saje kalau nak ke majlis. orang buatkan:)

Anonymous said...

bagus la..baca sambil practice

zella y said...

practice make perfect..go zara!

p/s: slalu nak tiru make up artis hollywood yang sweet xmcm opera cina tu =) tp setakat ni misi tak berjaya lg heheheh...

said...

cik yanie gebu jer yg lom prektis mekap2 nih

eehehehhe

Unknown said...

owh...gitu upenye...ade buku panduan lagi ek...seb baik aku jantan..ekekeke

Amal said...

kak.
aku pon da mula pakai eyeliner dan eyeshadow.
hahaha

mcm badut muka aku.
;p

NAZ said...

mmmm bedak asas dah cukup kot

jijie said...

erm..ckgu2 mesti ada markah penampilan kan..
dulu pnh dengar cite senior course pendidikan kena tolak markah coz tak pkai heels..huhu

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Mr PenyuBiru :

err...

make love ke?

larikkk~~

Hazami Bahrin said...

Go darling go!!

Allyssa M said...

hahaha~

u r the real scientist honey~~

Donatella said...

hahaha~

I thought u wanna teach us kamasutra~~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

intan izani :

hehehe~

takpe kak~

bleh belajaq~~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

GhOsToNe:

er~

bleh~

hehee~~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

zam.enol.arep :

hahaha~

amboi~

kih3~~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

HEMY:

hehehe~

bukan tak elok kan?

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Cik Biol:

haaha~

bagus2~

kih3~~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

mier@merr :

hahaha~

sama lah kita~~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

[z@ck] :

meh kita belajar sesama~~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

sI tEDI :

hehehe~

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Farhana :

hehehe~

takpe~

bleh belajar sayang~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

hans:

hehehe~
betul2~~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Zarpeno:

hahaha~

mungkin~

LOL!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

i'msosupernotcool:

hahaha~

gambar diri sendiri ke?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

imHepPie:

hehehe~

boleh sayang~~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

M O N I C A:

hehe~
betul2~
pakai bila terpaksa je kadang2~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

eLLa:

takpe ella sayang~

kamu renung dulu~

pastu kamu akan teringin~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

.ieLah.:

hehehe~
kamu akan suka~~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cHeRyNa PiReS:

hehhee~
zara belum pandai sgt pun kak~~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Lifesaver:

hehhe~

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

zella:

dorang guna foundation yg bagus~

payah nak tiru kecuali dah mahir~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠:

hehhee~

kamu dah comel kak~~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

~0~:

hahaha~

ada woo~~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

miSs s!v:

hahaha~
idak le~
bleh punya kalau pakai eloks~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

naz:

bergantung pada situasi gak dik~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

jijie:

betul!

ada amrkah tu yg sakit tu~

hehhe~~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Hazami Bahrin :

hahaha~

TQ~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Allyssa M:

oo baby~

u know me~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Donatella :

u want shibari?!

LOL!!!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

>>>SEMUA :

Terima kasih sebab sudi datang membaca!

Deena said...

Show us the tips!!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Deena :

maybe later~

=]

Anonymous said...

saya tak reti makeup. =.='

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

ateeka amer:

takpe sayang~

boleh belajar~~

Anonymous said...

kalau aku mau belajar bersolek camana?
haha

Dak Wan® said...

Ahfatt.... Teman nak join gak boleh ke?




p/s : "Kenaper teman terasa bagai badut sarkas jika teman bermake-up?" - Jalut d'badut

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Fatt Chin Choy:

hahaha~

nak ke?

meh sini~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Dak Wan :

aigoo~~

pitam den~

hahaha~

fara said...

Zara paki eyeliner & maskara.
Mesti nmpk cantek sgt!

:)

PiNk ButTeRfLy said...

hehe.. suke bace entry ni.

tapi memang penting untuk tau merias diri.

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Ms.Independant :

hehehe~
biasa2 je sayang~

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

PiNk ButTeRfLy:

hehehe~

betul~

=]