Thursday, December 10, 2009

Awak Duduk Atas Meja, Saya Duduk Atas Kerusi : Boleh Saya Cium Awak?




Kenangan kadangkala mengajar kita lebih daripada makna kehidupan itu sendiri.
Kita tersenyum bila mengenang yang manis.
Kita menangis bila mengenang yang pahit.
Ada kalanya kita akan menangis juga bila mengenangkan yang pahit.
Ada kalanya kita tertawa bila mengenangkan yang pahit.
Itu kenangan.
Kenangan yang kita cipta berdua.


Aku duduk dengan dia.
Aku duduk atas kerusi.
Dia pula di atas meja.

Aku senyum - ramai orang dalam bangunan empat persegi ini.
Aku duduk tengok dia.
Aku senyum lagi.
Tangan aku ligat menulis sambil aku tengok dia.

Aku tekun menulis.
Aku sentuh dia.
Dia tetap tengok aku.
Aku teruskan menulis sambil aku pegang dia.
Dia tak menolak.
Aku senyum.

Orang lalu lalang tengok aku dan dia.
Ada juga yang berjalan terus tetapi ada yang menjeling ke arah kami.
Aku hanya tersenyum, dia pula tidak menghiraukan mereka.

Aku sudahkan menulis.
Aku selak baju dia.
Dia tidak menolak.
Aku selak lagi - dia tetap biarkan.
Aku tahu, dia tak akan menolak.
Aku pasti.

Aku pegang dia.
Kemas dan kejap.
Aku menebar pandangan ke sekeliling - tak ramai orang dalam waktu macam ini.
Semua orang sibuk dengan urusan masing-masing.

Aku tengok dia.
Teringin.
Sangat teringin.
Aku senyum.

"Takkan ada orang nampak kan?", aku tanya dia.
Dia tetap tengok aku.
Dia rela barangkali.


Aku lihat sekeliling lagi.

Chup!
Aku cium dia sekali.
Aku senyum.
Aku kemas barang.

Aku bawa dia ke mesin pinjaman keluar.
Letak kad pelajar aku di tempat pengimbas.
Masukkan kata laluan.
Aku letak dia di atas alas hitam.

"Gedebuk"
Mesin baca dia.
Tarik kad pelajar.
Resit dikeluarkan.

Aku pegang dia kejap-kejap.
Bawa dia keluar dari rumah dia buat 10 hari.
Dia tidak kisah.



Ah, kenangan memang indah.
Kenangan memang membuatkan aku mahu menoleh ke belakang.
Memungut segala yang manis dan yang pahit.
Mahu simpan kejap-kejap, kemas dalam ingatan.
Senyuman mesra, tawa dan tangisan dalam hujan.
Biar ia menjadi yang terbaik pernah dilayar dalam ingatan.

Zara : Usai berbual dengan dua teman wanita yang sungguh istimewa. Kedua-duanya guru muda. Seorang bertugas di Kapit, Sarawak. Seorang lagi di Port Dickson, Negeri Sembilan. Kata-kata nasihat yang mereka curahkan dalam membantu aku membuat keputusan, membuat aku tersenyum lebar. Mereka mengerti hati adik mereka ini.

46 comments:

Cik Chuie said...

aaa...ape nih?????

Dosz said...

mengjar kat kapit? mmph~

joegrimjow said...

erkk
macam lusyahhhh

fadh ^_^ said...

xpaham rrr..
perkukan penjelasan..
hehe~

i'msosupernotcool said...

kenangan memang indah..

zella y said...

yup! kenangan itu mendewasakan diriku... ;)

zella y said...

yup! kenangan itu mendewasakan diriku... ;)

sukiminna said...

buku la kot tu..

oranglidi said...

ingat kan pakweeee tadi. hehehehe.

buku tajuk ape?

Anonymous said...

oh!sungguh indah!!

attyfir said...

apa benda agak tu..zara..

Unknown said...

hurmmm....yummy

Cik Lizi said...

erm...
erm..
erm.


apa tuuuu???

HEMY said...

nk cium juga la cmtu

mamai said...

satu pengakuaan yang berani tu

Huei Ying said...

Lord Zara:

Nanged!

Have a nice day! :)

Cahaya Yang Riang Gembira said...

Macam situasi di library.. Meminjam buku.. Buku ape tu zara??? Hehehehe.. ;p

hans said...

aku suka entry ni
penuh makna
serius

Unknown said...

aku x paham ni...
lelaki ensem ke atau kad pelajar..??/ahahha..

Dak Wan® said...

Teka-teki, teka tekuk, ular mati macam sendok, Apakah? NgeeNgeeNgee

fara said...

Buku kan?

Hahaha.

Dua kali bace bru paham!

:P

JohnJenin said...

Mesti ilmu tu. yang menjadi persoalan ilmu apa yang Zara dok selak sampai cium?

Amal said...

step pinjam buku ke hape ni kak?

sukiminna said...

ahaha..aku pun penah buat gitu.nak hadiah.ngeh2

.:fifi:. said...

nnt dtg lgi nk baca bg PAHAM!!
huh

said...

ayat2 yu membuatkan ai membayangkan sesuatu...hahhahhaha

Zarpeno said...

lain kali curik saja itu bukhu.haha

Jannah Bashah said...

hye Zara,nice description for a book~moment kat library lg..
keep up ur writing~~

hans said...

zara
lari tajuk kejap
nak minta tolong ko
aku nak masuk Contest Hidup Berani Untuk Gagal
semua syarat dah cukup
cuma satu jer
nak tinggalkan link dkt komen blog dia
ko tolong letakkan leh tak?
aku letak2 xleh pun
nih link entry aku http://hanspunyablog.blogspot.com/2009/12/hidup-berani-untuk-gagal-perlukah-aku.html

minta tolong sangat2 yer

Anonymous said...

peh ayat die....best seh aku bce...

Unknown said...

censored abes...haha!

ak bru nk p psz td

pinjam sehelai dua buku....

alih2 tutup plak malam ni...=]

myQza said...

keterujaan aku membaca

PuanPepel said...

ko g psz ke yang??

duh...mmg kenangan la kalu camtu..

acap2405 said...

haha..
ingatkan aper laa tadi..
sungguh dalam maksud ayat tuh.
ingatkan cik lord zara nih kiss saper laa..
rupanya buku jer..
adoi..

ape2 jer said...

ye ke buku ni hehe

cheryna zamrinor said...

otak sedang biru.
jadi...otak dah pk lain.
sori adik:P

rAtu saLju™ said...

aku pun suka membaca buku kala sedih dan gembira...

Pisey said...

em.em.em.

buku.memang buku.
diari?

em.em.em.
garu kepala sambil tonton bloggerboy.

Anonymous said...

alamak...

kan senang kalo cakap..

sy rajin pnjm buku dkat libry!

hahaha...

niesz said...

hihi..ni mesti cium buku yg nk pinjam kat library kan..

Gieyana said...

flashback kenangan...hmmm sound good..mmg indah n pahit..hehehe

Pocket said...

persoalan nyer dik,
kenapa buku sejarah tingkatan dua
itu perlu dik cium?
kalau quran, kena cium then junjung,
so bukan quran lah kan...
hummm

pastinya ada idola kegemaran dlm tu,
eh? majalah mangga? diorang kasi pinjam ker majalah murahan gitu? bli jer la dik:D

generasi clan said...

kenangan akan hidup dalam diri sampai mati... tapi nnti dah tua2 mesti asik tersengih2 je hehehe

Cetusan said...

kgan mahal ni..

ada rahsia tak sebaliknya?

Nakamura Kazuki said...

sensei zara..ambe tak ske cium dia..tapi kekadabng kena juga cium dengan paksa rela..kalau tak confirmla sekarang ambe tak dapatla merasa nak duduk dalam mahligai kejayaan...

PiNk ButTeRfLy said...

aku rindu ke library!!!!!!!

aku rindu buku2!!!!