Monday, November 30, 2009

Saya Suka Mukabuku Sebab Saya Suka Membaca Buku Dan Halaman Buku Kita Panggil Mukasurat. Ulat Buku Dibenarkan Masuk, Ulat Bulu Kita Lenyekkan.




Ada orang tanya aku.
Kenapa aku suka sangat dengan Mukabuku aku.
Kenapa aku sudah tinggalkan laman sosial lain.
Jawapan aku senang.

Aku seorang ulat buku.
Buku adalah dadah penawar bagi kegiatan aku yang lain.
Beri aku buku, dan aku akan menjadi manusia pendiam.
Tapi kalau kamu bagi aku buku lima, kamu akan dapat balik lima kuasa dua, bukan lima kali dua.

http://www.afcea.org/signal/images/socmed/facebook-logo.jpg

Buku.
Orang yang gila membaca kita panggil ulat buku.
Halaman buku kita panggil mukasurat.
Jadi Mukabuku adalah berkaitan dan berkait secara signifikan dengan kegilaan aku.
Gila dengan buku.

Dan di Mukabuku aku juga boleh mengenali penulis-penulis blog lain yang mewarnai Dunia Sebelah Zara. Oh, ramai juga yang menjadikan Mukabuku sebagai kesinambungan ukhuwah yang terjalin di blog. Aku baru menambah beberapa rakan di situ, antaranya Hans dan Zafa.

Zara : Alhamdulillah, Mukabuku sudah berfungsi seperti biasa setelah aku menunggu selama hampir empat jam dan sempat beramah mesra dengan penulis blog lain.


61 comments:

un said...

buat masa sekarang aku masih belum ada mukabuku. aku malas baca buku kot..ha3

wanita mutalib said...

susah nak bukak mukabuku masa kat kampung ari tu..takde line..


uhuks..

noorafzan.blogspot.com said...

macam mana nak gain interest pada mukabuku ye..
saya kurang minat la..
tap isaya suka baca buku..

ceksumolek's said...

sokong sayang.. dgn muka buku kite dpt knal ramai kawan2 baru.. tak lupa jugak kawan2 lama.. yg dah lama xcontact dapat jmpa blik kat muka buku..

pasl baca buku tu kalo buku cerita ke novel ke mau le baca.. :P

intanurulfateha said...

.kite rajin bace mukabuku je, buku laen, hmpeh ;p

NAZ said...

hingga sekarang saya masih belum mahir muka buku. mungkin sebab ia bermuka muka kot haha

Unknown said...

ko xde tambah pong aku zara...
aku pong ske jugak fesbuk, sebab dapat jupe kwn2 lama...wah gembira sebab dah lama terpisah akhirnye jupe balik...

rAtu saLju™ said...

mari kit beramai2 ber muka buku...weeeeeeeee~

wo0t...jom klik eklan~

PuanPepel said...

mukabuku suda kurang memberi aku kenikmatan sejak dua menjak ini..rasa mcm ada yg ilang d ctu... tiada ummpphhh macam dlu...

Anonymous said...

tiada masa mengulangkaji mukabuku jd sudah dihapuskan adehh.

rindu sangat dgn akak zaraaaaaa!!!!!

NAA said...

untuk mukabuku, internet kena laju...baru dapat belek ke mukasurat2 di mukabuku...(^_^)

kak zara...selamat hari raya aidiladha...(^_*)V

keSENGALan teserlah.. said...

mukabuku best..
tp blog lagii best..hahaa..

zella y said...

dah lama juga ada muka buka tp slalu je abaikan muka buku ku...

chokio_nia said...

ain pon ske muke buku..bes..=)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

unwanted:

hahaha~
mungkin juga~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Wanita Itu :

alahai~

relax sis~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

noor afzan :

ermm~
maybe connect dgn old friends~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

☺[ai][sUmi]☺Chan :

hehehe~
betul!
then, bleh wish bday pada sumi!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

intanurulfateha (◡‿◡✿) :

haha~
takpe~
buku gak kan?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

naz :

hahaha~

mungkin~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

ashie023 :

address kamu mana?

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

rAtu saLju™ :

wokey babe!!!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

mier@merr :

hahaha~

apakah yg hilang?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

abcdeF. :

rindu kamu juga dik!!!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cInTa aDrIaNa:

buat kamu juga sayang~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

keSENGALan teserlah..:

Ya betul!!!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

zella :

hehehe~
mengapakah sayang?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

chokio_nia :

Give me 5!!

yeay!

joegrimjow said...

dieorg nye team pon mantap
bgtau je
dierorg akan satelkan

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

joegrimjow :

team apakah Joe?

myQza said...

aku ada mukubuku. baru lagu. tapi aku x guna pu.
kamu tambah aku pun aku tak accept lagi.. ha ha ha..

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

sI tEDI :

accept cepat~

LOL!

et said...

kan2? sumer pon da xlayan fs,myspace,tagged,hape2 ntah lg tu..FB dpt tpt teratas dlm carta..ahak3~

faqiha said...

FB BEST ;D

Kamsiah yusoff said...

mmg ramai yg lepak kat mukabuku skrg..artis2...menteri2..
nnt akak add zara kat mukabuku yea hehe

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

et :

hahaha~

betul!!

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

faqiha:

Yup!!

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Kamsiah:

Yeah!

Maceh kak!!

hans said...

hahhah
terkejut nama aku ada tapi suka aku
hahahaha
hurm..
MUkabuku best sebab dia memudahkan sebenarnya
tulah pasal

Faisal Admar said...

kalau kena leyek saya takut :) saya paling suka baca buku dalam toilet. percaya atau tidak, saya habis twilight dan maximum ride baru-baru ini di dalam toilet juga.

sebanyak 280 halaman telah di baca untuk eclipse, juga di dalam toilet. pelik bukan? entah. macam tenang je.

Unknown said...

hakk..sekarang fb on the lead :)

said...

bangga jadi sahabat kamoo di muka buku....

=D

Unknown said...

tak aktif berFB mcm dulu dah...
semakin hilang minat dgn fb...

Unknown said...

tetiba aku blur...dgn perkataan Mukabuku..hahaha upenye facebook..
kahkahkah..bapak sengal aku arini

Aidy Shahiezad said...

bermukabuku ke arah ukhwah yang positif, teruskan...

bermukabuku ke arah permainan2 dalaman (built-in) yang melalaikan, tinggalkan sebelum terlambat...

hehe.. ;)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

hans :

hans~
ko terkejut?
ko pitam tak?
hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Faisal Admar:

eh, hobi kita sama~
ku suka juga membaca dalam tandas~
entah kenapa rasa sangat cool~

hehehe~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cik EPAL :

Ya betul dik!!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ :

zara juga bangga kak wish morning tetiap hari~

bersemangat daku~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Ries Lee :

uhuks~
mengapa Ries?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

«♪Ruff♪» :

hahaha~
takpe2~
relax Ruff~

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Aidy Shahiezad :

hehehe~
ku tak main game dalam tu bang~

=p

qila~ said...

ku suda add kmu,cpt approve ye cgu =)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

qila~ :

sudah deh~

Anonymous said...

sowie..

x layan mmukabuku...

Anonymous said...

aku x aktif kan
keke

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

GhOsToNe :

hahaha~
takpe~

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Fatt Chin Choy :

aktif gak aku rasa~

hahaha~

Tekkaus said...

Siapa tak suka Muka Buku kan? :p

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Tekkaus :

hehee~
betul bang!

Anonymous said...

suka mukabuku jga ;)