Tuesday, August 17, 2010

Ramadhan #07 - Setahun Telah Berlalu Namun Kenangan Tetap Utuh Bertopeng Muka H1N1


Salam.
Hari ini 17 Ogos 2010.
Dan setahun yang lepas, 17 Ogos 2009, adalah saat aku meraikan majlis graduasi aku daripada universiti tercinta yang melihatkan aku menganggap tempat tersebut adalah sebagai rumah kedua. Setelah empat tahun bergelumang dengan suka dan duka menjadi seorang pelajar di Kampus Selatan, tahun lepas, pada tarikh ini, aku melangkah masuk ke dewan istiadat bersama rakan-rakan seperjuangan. Penat lelah dan usaha berbayar dengan melihat senyuman keluarga.


Majlis graduasi penuh sejarah dengan graduan beratur memakai topeng muka dan para Senat serta pensyarah dan semua yang menghadiri majlis diwajibkan memakai topeng muka disebabkan wabak H1N1 sedang menular dengan hebatnya waktu itu. 


Ada mereka-mereka ini yang memahami ketagihan aku pada kopi.
Vinod, Ady, Zara dan Ramesh.
Bila agaknya kali terakhir aku menemui mereka? Setahun yang lepas pastinya. Alahai.


Antara gambar gila yang diambil semasa majlis konvokesyen aku. Terima kasih kepada adik lelaki tersayang yang sedang dalam tahun akhir Sarjana Muda Kejuruteraan Awam yang sudi menjadikan aku sebagai bahan eksperimen.


Oh, ini jurugambarnya. Tengok kulit pun tahu memang bukan adik lelaki betul.
Senyum. Moga aku akan dapat menghadiri majlis graduasi dia nanti. Dwen, mesti jemput Kak Zara tahu?

Setahun yang lepas, aku masih lagi anak yang naif. Memandang langit dengan senyap dan menggantungkan mimpi setinggi angkasa disertakan doa agar apa yang aku sulamkan di dalam cita-cita selama ini terlaksana. Pernah aku tertanya, adakah ini jalan terbaik buat aku setelah berhempas pulas mahu mencapai mimpi yang pernah kelihatan kabur gambarannya. Kerana aku tahu, aku hanya mampu buat dua perkara. Belajar dan mengajar.

Alhamdulillah.
Aku kini menelusuri jalan yang bersesuaian dengan jiwa. Walaupun cinta aku pada Kimia masih kekal di jiwa, aku masih mampu menghirup sedikit cahaya daripada hati yang membara. Melihat apa yang aku tinggalkan untuk mencapai kehendak diri, aku bersyukur kerana aku mendengar apa yang disantakkan di telinga aku sebelum ini.

Sedikit catatan daripada pensyarah aku mengenai aku.
Beliau merupakan antara pensyarah yang aku suka dengan sepenuh hati dan aku menggunakan cara pengajarannya di dalam proses pengajaran aku kini. Antara model dan rujukan terbaik serta sangat rapat dengan apa realiti kehidupan itu sendiri. Ya, dia mengajar aku Psikologi. Beliau kini sedang melanjutkan pelajaran dalam peringkat Doktor Falsafah (PhD) di Durham.

Berikut adalah perbualan dia dengan aku pada bulan Mei yang lepas.

Dia : 
kenapa memilih bidang pendidikan?... errmm... apa jawapan anda? hahahaha... dulu saya ada tanya ke soalan ni pada awak dalam kelas?

Aku : 
hahaha.
takde kot?
sebab kita bahagian psikologi.
but seriously, your class is really FUN!
tak pernah stress and I admit that, you're one of the lecturers that become my role model in teaching.

Dia :
hahahaha... ye la tu... esok nak jawap apa nanti?... jawap je la apa yg patut ... apa pun just be urself... saya pernah bual2 pasal awak dengan geng dengan cik narina... we have the same feeling about you guys... we do agree that u are amon...g the rarest students with such passion in teaching... ingat lagi tanya Jenny.. apa pasal pakai heels ke kelas, dia kata nak berlatih pakai heels masa mengajar nanti... she was in 1st year yet has the thought of acting like a real teacher... I never think myself as a teacher... I want to be the one who in my own way make some sense in others... hahahaha... u pula, i always remember selalu pakai kasut yg tak padan dengan baju kurung... you remind me of myself yg langsung tak ada fashion sense yet we are passionated with what we do... 

Aku :
hahaha~
i always like that.
fashion sense memang ada lack but then, passion itu paling penting. seriously, you make me happy in your class. small rewards like chocolate etc motivated me as well. how you react with us, boleh duduk, bual sama2,... it's just open my eyes pada something baru dalam teaching.
wee~
you cool what?

Dia :
I have memorable experience with my mentor.. I learn a lot from him during those informal conversation that we had.... after all learning is not just what is being discussed inside a classroom... it is more than that... btw, all the best for ur interview tomorrow... 

Dan, apa yang dia tulis Jumaat minggu lepas, sangat membuatkan aku terharu walaupun aku tidak menyatakan secara langsung kepada dia. 

Dia :
saya baca thesis miss narina.... ada tulis pasal u, ramesh and midah... dia tak ada la guna nama betul... unless u beritau dia suruh retain ur name... glamour gitu... hahahhaha... i really impress with her thesis n its content.. thanks to u guys that inspire us to do our research at this level... without u guys, we wont be doing what we are doing right now... :D

Aku:
Salam Miss.
Kat mana boleh baca tu? Nak baca juga! :)
Personally I don't think that I do inspired U guys, but U guys inspired me a lot. When I'm down sometimes, tried to figure out what I can do as a teacher (to be a great teacher), I'll do w...hatever that I experienced with Ms Narina & U.

I still remember when I was in 1st year - she calmed me down in class. (I was still totally kepala angin on that time). I'm using the same method when my students created some scenes in class tho.

And, I need to admit that I learned a lot from U as well. Psychology do helped me a lot when it comes to reality. Life is not like in the book right? But then, the way U taught me humanity aspects, I do appreciate it (adore U as well). U never let the spirit die when it comes to learning process, it's the most important thing I guess.

Thanks a lot to U, Ms Narina & all the lecturers.

Dia :
dia tak submit lagi tapi dia kasi saya baca sebelum dia hantar nanti minggu depan... hehehehe... bila baca tu, ternampak la sikit pasal korang bertiga... well, u are among the rarest one... tapi masa saya ajar awak dulu, saya garang kan?.. hahahah.. mestilah kena tunjuk strict... kalau tak student mungkin ambil lewa je ... saya masa tu first sem ajar... memang kurang pengalaman... dapat ur group is a blessing indeed... :D 

Aku :
Bukan garang, tapi strict (I do love practice that style in the class)
hahaha. tapi strict dengan humor sense adalah bagus dan sangat disukai. bila masa bagi reward, yes, reward. bila masa kena fully attention, yes, dapat gak. :) 

Dan itu, apa yang menjadikan aku sebagai aku hari ini.
Manusia beku yang menjalani kehidupan yang sangat menggembirakan di saat ada mata-mata yang memandang rendah kepada diri ini.

Zara : Tahniah kepada semua rakan-rakan yang sedang melanjutkan pelajaran saat ini.


8 comments:

Aini said...

kita konvo ditempat yang sama, bulan yang sama, tarikh je tak pasti same tak..huhu

Secret Drifter said...

paid respect n salute to ur lecturers sbb menjadi role models in ur life !!

sbb tu nowadays we need lecturers n teachers who can be great role models for student in school.. tak kisah la kalau student tu bermasalah atau tak tapi mereka dapat memilih role model yg baik n insya-Allah mereka akan menjadi baik !!

Sharinginfoz said...

memang masih teringat kisah2 yang menarik perhatian kita kan

Suami Idaman

Amieynna Amin said...

wah tinggi sungguh lompatan itu...
agak2.. mendarat dengan selamat x?
hehe
tahniah walaupun sudah setahun berlalu..

Luthfi Suib said...

kalau siapa yang tahu cerita pasal zara masa blog lama dulu, dia akan tau sapa tu ramesh dll.. hahaha

x-po said...

malas la aku nk gi konvo aku bulan 10 ni huhu

Bila semangat berblogging anda akan meniti hari tua?

hans said...

konvo antara hari paling indah kan?

P/S : Sedapnya Wings Madu! Adakah Ini Buffering Terbaru Daripada Nuffnang? Ada Sapa - Sapa Nak Hantar Kad Raya Dekat Gua? Hehehe!

azieazah said...

Pengalaman mahal. Ilmu bukan boleh beli kat Pasar Ramadhan...hehehe