Wednesday, August 25, 2010

Ramadhan #14 : Kak Zara Dulu Masa Belajar Universiti Macam Mana Agaknya? Seorang Periang Gembira?


Salam semua.
Aku ketawa bila mendapat pertanyaan begini.
Seperti biasa, memang ada juga orang yang mengambil berat tentang masa silam aku. Ya, aku masih lagi seorang yang selekeh dan mengikut apa sahaja gaya yang aku mahukan. Asalkan aku selesa dengan situasi aku. Dan bila aku ditebak dengan pertanyaan, bagaimana dengan aku dengan masa belajar, jawapannya, aku masih sama, mungkin sudah susut sedikit muka (Nak juga, sekejap lagi gemuk semula la Zara!)

Hidup banyak dihabiskan di perpustakaan.
Entah kenapa, aku sangat menyukai perpustakaan universiti aku. Mungkin sebab penghawa dingin yang kuat, mungkin sebab aku dapat guna Internet sambil belajar atau buat tugasan, atau sebab nak mengelakkan diri daripada tidur di bilik sewaktu hujung minggu, maka hidup aku banyak dihabiskan di perpustakaan (dan juga bilik sebenarnya).


Ini gambar sewaktu semester enam. Tahun 3 semester kedua.
Aku sedang buat kalkulus dua rasanya. Nampak simbol matrik banyak bersepah atas meja.
Dan ya, perpustakaan aku sejuk, jadi aku selalu berangan kononnya belajar luar negara. *Tampar diri sendiri*

Sesi penggambaran dengan gadis bilik sebelah dan teman sebilik.
Ada sekali kami buat kerja gila. Berjalan dari asrama ke tepi tasik. Adakah sebab nak makan terlampau awal ataupun apa, tapi kami berjalan kaki ke tasik. Dan memandangkan teman wanita aku (baca : teman sebilik) ada kamera besar, kami dengan sukarela menjadi model-model asas dia walaupun aksi gila semata-mata.


Ini ambil guna kamera siapa agaknya. Campur aku dan dia kot?
Ini gambar semester 7, Tahun 4 semester 1.

Oh, tidak lupa juga kepada mereka-mereka yang sering membantu sepanjang semester. Mestilah mengambil gambar kenangan (dan gila) agar kewujudan mereka sentiasa terpahat di dalam mesin beku masa. Oh, setiap semester, pasukan belajar serta membuat tugasan adalah berlainan kecuali beberapa orang tertentu.


Gambar-gambar ini adalah mempunyai pesanan yang sangat jelas.

Wakil universiti.
Ini acara paling terbaik pernah aku ikuti. Majlis perasmian MyLine. Sangat menarik, sangat menggembirakan dan juga, kenangan terindah sepanjang aku berada di universiti. 


Semester 6, Tahun 3-Semester 2
Rasa macam hero wanita pula di tengah itu.
Antara manusia-manusia terbaik yang aku kenal sepanjang hidup aku.

Tekanan Disalurkan Kepada Makanan Sejuk.
Bila aku mengalami tekanan, sudah pastinya ABC akan menjadi pilihan utama aku. Walaupun kilat, guruh berdentum sekalipun, ABC tetap menjadi pujaan hati aku. Panggil aku gila sekalipun dahulu, aku memang tidak kisah asalkan aku dapat menikmati ABC yang sangat menyelerakan. Lebih banyak lebih baik. Ketawa.


Lihat muka budak teruja. Ketawa.


Walaupun tidak secomel mana, ABC itu tetap di hati.

Dan lagi, walaupun makanan sejuk diambil, jangan lupa kewujudan makanan berkhasiat. Siapalah badan itu tanpa makanan berkhasiat sebagai penguat tubuh badan kan?


Nampak? Berkhasiat tahu? Er, air itu adalah Nescafe. Aku memang makan empingan jagung dengan Nescafe. Dah kata ketagihan kafein yang melampau. Ketawa.

Itu adalah antara perkara yang menggembirakan sewaktu zaman universiti. Banyak lagi sebenarnya. Cuma setakat ini sahaja yang aku dapat coretkan. Ada lain yang perlu disimpan. Bukan apa, nanti ada orang meracau kegeraman. Ketawa.

Zara : Hari ini terjumpa seseorang yang buat aku tersenyum sampai ke telinga. Ah, jangan pernah mahu menyorok dengan aku, memang pantas aku akan serkap di mana kamu berada wahai kawan. Selamat pulang ke tempat kerja semula, dan moga akan ada pertemuan lagi antara kita.

Nikmati karya pertama Shafaza Zara Syed di Aksara Keraian.[Halaman Peminat][Kumpulan Pembaca][Bab 01] [Bab 02][Bab 03][Bab 04][Bab 05][Bab 06][Bab 07][Bab 08] [Bab 09][Bab 10][Bab 11][Bab 12][Bab 13][Bab 14][Bab 15] [Bab 16][Bab 17][Bab 18][Bab 19][Bab 20][Bab 21] [Bab 22] [Bab 23] [Bab 24][Bab 25][Bab 26][Bab 27][Bab 28][Bab 29][Bab 30][Bab 31][Bab 32][Bab 33][Bab 34][Bab 35][Bab 36][Bab 37][Bab 38]

8 comments:

Mrs Poyo said...

masa aku blajaq dlu..aku suka buat lwk..tp bila dh keja..kurg berlawak dh..huhuhu

Mrs Poyo said...

masa aku blajaq dlu..aku suka buat lwk..tp bila dh keja..kurg berlawak dh..huhuhu

Pocket said...

entah kenapa tengok gambar dlm library tu, trus pocket ada rasa nausea, maybe teringat kenangan lalu agaknya.

yes, pocket manusia yang study study study tp tak pernah nya lulus kinda guy,
oh kenapa...

shutting down... (_ _;

PuanPepel said...

masa thun 1 sllu lepak psz sbb men tenet..
tp..thn 3 lak aku selalu kat tingkat 4...hihi... sbb ada peneman stadi..nak2 time study week..mmg berkampung aku kt psz,..sbb bilik bukan tempat terbaek untuk aku stadi di siang hari :)


zaman belajar?

terlalu indah.

Nizam Gtz said...

Seronok kan zaman belajar berbanding sekarang... huhu..

Namun, kisah silam kita misti jadikan panduan di masa akan datang...

Munsyi said...

tibe2 semangat nk g library sem2 akhir ni. :)

NAZ said...

zara sepatut nya tiada perubahan pada diri walau di telan masa :)

Nana S. said...

ehh.. UTMIC. hahaha :D