Wednesday, July 22, 2009

Si Sepet Kacak Berbingkai Hitam


Aku baru pulang dari kedai.
Tadi mencari barangan yang perlu untuk operasi memasak tengah hari ini.
Seperti biasa, kelajuan motosikal harus di tahap optima ketika melalui rumah makcik-rambutan-maghrib. Ya, keji sedikit perangai aku hari ini.

Usai aku memilih barangan yang sepatutnya,
aku menuju ke motosikal semula. Harus pulang ke rumah. Si Kuning Yang Tinggal Di Dalam Nanas menunggu aku di atas katil. Berguling kesejukkan.

Bahu aku dicuit dari belakang, lantas aku berpaling.

Yang Maha Kuasa!
Si Sepet Yang Kacak Berkaca Mata Berbingkai Hitam!
Mengapa dia? Mengapa harus dia tatkala ini?
Tatkala aku keluar hanya dengan berpakaian terlampau sederhana?
*Ini sangat merepek, abaikan*

http://eyeporium.com/images/ux_a08052800ux0025_ux_c.jpg

**Gambar Kredit Di SINI**

"Hai!"

Lidah terkelu. Sumpah! Aku hanya mampu tersenyum.

"Beli barang ke? Seorang?"

Dada seperti dilanyak dengan tukul Warrington.
Hati bagaikan ditarik keluar oleh tukul kuku kambing.
*Maafkan bekas guru Kemahiran Hidup ini*

"Ya, seorang. Apa khabar?"

"Baik. Dah habis belajar?"

"Dah. Tunggu konvokesyen"
*senyum*

"Baguslah. Saya belajar lagi. Mahu jadi macam kamu juga. Lepas ini ke mana?"

"Pulang ke rumah. Awak?"

"Hantar adik ke sekolah. Dia belajar sesi petang. Ni tunggu dia beli barang di kedai tepi sana"

"Oh ya ke? Takpelah, saya balik dulu ya?"

Aku berpaling. Menolak motosikal keluar dari parkir.
Berfikir yang Bahasa Malaysianya semakin baik dari dahulu.
...dan tunggu, dia memakai baju berwarna ungu. Mungkinkah?

Suara berbual dalam bahasa ketiga aku kedengaran di belakang.
Mungkin adik dia sudah tiba.
Aku menoleh ke belakang, mahu mengucapkan selamat tinggal.

"Cikgu!"

Aku terkesima di situ.
Ya, adiknya adalah pelajarku!
Lelaki yang nakal tetapi mesra di kelas yang aku ajar.

Dia pandang aku, aku pandang dia.
Dia pandang adiknya, aku pandang pelajarku.
Kami saling berpandangan, ketawa berhamburan.

"Ya, ada apa?"

"Cikgu kenapa dah tak ajar kami? Sudah berhenti?"

"Ya, kontrak sudah tamat. Jadi sedang mencari pekerjaan baru."

"Cikgu kenal abang saya ya?. Sama kelas dengan cikgu?"

"Kenal, tapi bukan sama kelas."

"Tak sama kelas pun boleh kenal cikgu?"

Aku dan dia berpandangan.

"Dia pelajar yang popular, cikgu mesti kenal dia"
*Senyum*

"Selamat tinggal", aku ucapkan dalam bahasa ketiga aku, dan bahasa pertama mereka.

Zara : Rindu pada kenangan. Mencuri lihat dia bermain bola keranjang. Menghantar kuih bulan, coklat buat dia. Zaman remaja yang gila.

56 comments:

Paan Ovrtd said...

Kapel sudah.

Puan Ninie said...

hehehhehe
e cam baca novel la sayang baca entry nie..

malu2 kucing laa plak adik aku nie
hehehhehe..;)

~Cinta Cukulet~ said...

adakah hatimu sedang berbunga2 ria hehehehe

Izza - Jiejah said...

ehemmmmm kenangan lama pun datangggggggggg ..jeng jeng jeng

~daRLee ZuRiS~ said...

wow
cinta lama berputih kembali kah?
*wink wink*

Unknown said...

hehee.. adakah aku kenal sape dia?

MOKCIK AZWA said...

terus berbunga cinta lestari hehehe..

macam citer mills n boon pulak dah hehehe

intanurulfateha said...

.ehem ehem
.bekas bakal kekasih lame?

zino said...

boleh si adik..(pelajar) jadi posmen nya hehe

wanita mutalib said...

lantak tak tau..

lantak tak tau..

bunga2 cinta..

mcm talentime la awak ni zara sayang..

:)

myQza said...

cikgu , abang saya sungguh ensem! Sila kapel skarang!

Yern Ain said...

adakah jejaka baju pepel itu yg slalu muncul dlm mimpi kamu?

Hazerin said...

hati ko tgh bunga2 indah ke, dik?

DramaQueen said...

ehcheh...adikku pandai menari.. menari dia menari...

kereta lembu..jeng jeng jeng jeng jeng.. rodanya dua.. jalannya tak laju..satu jam sebatu..

aku plak over hyper lepas baca kisah cinta depan kedai ko ni dik..

aku nak suh ko letak gambor beliaw kt blog bley? teringin nak tengok.. wajah kesayangan hamba ko tuh..wkakakaka. lariikkk... komfem zara lempang aku style mak lampir..

Atiqah Adnan said...

sangat comel memori itu sayang...
akak tesenyum lebar... heheh..
^___^ mesti kamu tak sabar nak jumpe dia lagi kan...

Jard The Great said...

peh.. tgh angau ke?

attyfir said...

teringat kenangan lama ye..mana tau ade jodoh..hehehehe ..

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

DIALOG SEBENAR


"Ya, seorang. Apa khabar?"

"Baik. Dah habis belajar?"

"Dah. Tunggu kamu masuk pinang jer"


hikhikhik...sajer usik2 cekgi garang nih :D

eliana said...

wah2..
adekah bunga2 cinta kembali berbunga?
hukhuk..
;P

~ iza ~ said...

aduhh..
kenangan lagi ye zara? :)

sharamli said...

bila nak declare?

Nizam Gtz said...

wow!!

messyremo said...

ooo...

YB tu adik Si Sepet Yang Kacak Berkaca Mata Berbingkai Hitam eh?

hehe~~

betol tak?

DeeN said...

Dulu2 ku nak sangat dapat teman yg bermata sepet itu. Err... skang pon ade cam nak cari ala2 gitu. ~TOINK~ *sila jangan pengsan*

Kesimpulannya, err..bila nak kawen ngan dia?

*Laaaaarrrriiikkkkk*

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

DIK AN:

bukan senang~

hahaha~

ko kapel dgn aku meh Dik An~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

mEiZ SHA :

hehehe~

aku pemalu juga kak~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

~Cinta Cukulet~:

hati aku sedang main gimnastik CC~

mau join?

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

JiEjAh_DeEn :

hahaha~

segan aku kak~

ihiks~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

~dARlee zURiS~ :

hahaha~

tidak kot kak?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

olin :

mungkin juga~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

MOKCIK AZWA :

ashraf siclair tu bukan boyfrien ku mokcik~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cik intanurulfateha :

kalau lah dia mampu ku rebut~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

zino :

alamak..

dah tak mengajar kat situ~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Wanita Itu :

hahaha~

Talentime?

ku suka Mahesh dan Kahoe!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

<< s| tED| >> :

oh, bahagianya~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Yern Ain:

dia tak muncul~

aduhai~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

+h.a.z.e.r.i.n+ :

penuh dengan bunga kak~

bleh amik bawa gi konvo nih~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

GiGGLe GaL :

kalaulah aku buat kak~

mau nya ramai yg banjir depan laptop~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

tRuly tO be mYself 'Qa~:

kalaulah aku mampu~

hahaha~

doakan ya kak?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Jard The Great :

agaklah~

hahaha~

dush!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

atty's :

Amin Kak~

hehehe~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Blog Anuar Kamaruddin™:

hahaha~

bahagianya kalau aku mampu buat begitu~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

miss_eliana :

aku berharap2 juga~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

~ Hariza ~ :

ahh, masih~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

sharamli :

hahaha~

cam senang~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

zamspotte:

ehem~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

messyremo :

Oh tidak Omar~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

DeeN :

hahaha~

lama lagi Deen~

haha~

Unknown said...

aku rasa dak zara layak jadik novelis..i like ur writing...serius nih...

Kapten Luffy said...

blh ler tu

unknown said...

dibius cinta
ok what

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

ashie023 :

aduyai ashie, jangan memuji aku syg~ aku biasa2 jer~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Monkey D Luffy :

hahaha~

apakah?!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

KhairiL's :

hahaha~

rasa mau nyanyi pula~

mUTe said...

Pakwe lame ker?? Haha. Kire ni citer sepet la. Haha

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

mUTe :

hahaha~

mute, jangan bagitau Kimi~