Monday, July 20, 2009

Balada Seorang Pelajar Sombong


Tamat sudah hari ini.
Aku menjadi bekas guru.
Aku sudah menjadi penganggur secara rasmi.
Ya, rasmi.

Ucapan guru bertugas yang aku buat secara spontan berhasil.
Alhamdulillah, syukur.
...dan ucapan aku yang serba ringkas serta sederhana itu membuatkan Guru Kanan Kokurikulum mendapat ilham untuk menulis
"Balada Seorang Pelajar Sombong" dan disampaikan dalam ucapannya selepas itu.

Buat sesiapa yang mengenali aku dari sekolah hingalah ke universiti,
mereka pasti tahu, betapa sakitnya hati aku pada manusia yang angkuh dan sombong.
Manusia yang tidak pernah tersenyum atau bertegur sapa.
Memang aku benci.
...dan perkara itu yang menjadi inti pati ucapan kemuncak aku.
Aku zahirkan kemarahan dengan nada sinis kepada pelajar.


Aku teruskan pengajaran seperti biasa.
Aku tidak khabarkan kepada pelajar bahawa ini hari terakhir aku bersama mereka.
Sengaja.
Kalau dikhabarkan, sumpah, mereka tidak akan buat tugasan mereka.
*Senyuman tegas*

Aku dapat hadiah dari Kak W.
Hadiah yang comel dan bermakna.
Coklat dan sebalang besar jeruk pelbagai rasa.

Zara : Mulai esok, aku seorang penganggur semula.
Mungkinkah ladang tanaman aku akan meluas? Aku harap tidak - aku suka kerjaku.


50 comments:

a.b geldofg said...

ada kerja kosong tak kt ladang ko?

intanurulfateha said...

.huhu syg
.i dapat offer jd guru ganti stat esok
.kt sm tun dr ismail bakri
.ajar math n sc
.adehh math i lembab sket
.cmne ek
.hairi soh pegi
.tp i cam malas
.dah la stat esok
.i x prepare pape
.tp mama mcm x bg i pegi
.sbb nenek i x de sape jage
.serba salah la

sharamli said...

nak jeruk..
nak..nak..

petak daud. said...

Selamat mencari pekerjaan baru ya cikgu.:D

Anonymous said...

zara ingat pesan aku ari tue?try & error..gud luck !!!

myQza said...

dak zara : selepas ini kamu boleh bersembang dengan makcik rambutan. mengenal hati budinya...

Unknown said...

muehehe..komen tedi mengingatkan aku jugak pasal makcik rambutan..lawoks!

dak zara, goodluck to u.

wanita mutalib said...

salam zara..benarkan saya membaca dunia sebelah kamu ini ya :)
salam kenal :)

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

anggap jer masa lapang yg ada nnt sbgi 'a vacation' tuk cekgi zara ok ;)

messyremo said...

bawak2 la berehat dulu zara~~

tenang2kan fikiran~~

nnt dah nak pg jauh~~huhu

Azhan said...

susah aku nak browse blog ni

sbb ada "pointer" logo team setan merah

ahh tak sanggup!

ha ha
anyway, tahniah sbb dah tambah statistik pengangur kat malas-sia

DramaQueen said...

dik, klu nak tuai hasil anggur nnt, jgn lupa panggil aku.. aku nak makan anggur sgt ni.. mengidam!

JIMMY ASMARA said...

jom p honeymoon sama GUA

GUA belanja LU!!

1,2,3...

tak nak xper r..
GUA cari yg lain!

ciK LyndaWawa said...

zara, kata2 mu itu.......cukup tegas...

zan xray said...

Semoga ada lagi Dunia Sebelah Zara ni lagi. Semasa zara berucap dengan nada sinis tu ada kah anda pasti tiada apa2 yang membasahi lantai tempat anda berdiri tu muehehe. mcm mana pun tabik spring tuk anda yg jadi cikgu yg dedikasi.

Kapten Luffy said...

jd org gaji aku nak?

gaji takdak!

Yern Ain said...

cik zara, jom la dtg bercuti sini.

:)

Meooo Comicore Club said...

erm, doakan rezeki cik zara dipermudahkan...

keep on blogging!!!! :D

Meooo Comicore Club said...

erm, cik zara... kenapa sy nyer IP kena banned dari shoutbox blog nie... sob sob sob

Paan Ovrtd said...

Nak jeruk gak!!!

Lea Isnawi said...

selamat mmenanam anggur...
dh dpt hasil..jgn lupa bg kat lea eh..hehe

Yang Benar, Kakak Perkara Rawak said...

nak join menanam anggur diladang! :)

lavidalabelle said...

zara! lama dah aku tak makan anggur.


ps: kenapa sekejap je jd guru kat sana. cepat apply jd guru kat keyhell lagi mencabar youuuuuu :}

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

a.b geldofg :

ada a.b.

nak join?

kita buat wine~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cik intanurulfateha :

hoho~

STUDI ke sayang?

good luck~

err, maybe u shud go syg~

Gambatte!!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

sharamli :

jeruk yg kamu nak?

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

PETAK.! :

baik adik yg chumel~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

khaLifah feDi :

of cz KF!

hoyeah!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

<< s| tED| >> :

erk~

kegilaan apakah itu?

hahaha~

mati aku termakan putik rambutan daa

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

ashie023 :

hahaha~

terima kasih..aku harap aku bukan perempit sepenuh masa pasni~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Wanita Itu :

terima kasih syg~

boleh saja tentunya~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Blog Anuar Kamaruddin™ :

hehehe~

ku tak nak vacation lama2 Nuar...

siti tak sukerr~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

messyremo :

duit inspirasi aku syg~

hahaha~

gi jauh?

ke mana?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

azhan :

hahaha~

takkan sebab poiter kamu tak nak?

hahaha~

tak nak aku letak Si Merah punya pointer~ haha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

GiGGLe GaL :

ko ngidam ke kak?

mengandung?

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

JIMMY ASMARA :

aiceh..lu tawarkan pastu lu tarik..apa cer?

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

ciK LyndaWawa igUana :

tegaskah aku?

harus samseng~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

zan-xray:

hahaha~

lantai sangat kering...

^_^

terima kasih bro!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Monkey D Luffy:

apa nih?

jadi org gaji tak bergaji ke?

haha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Yern Ain:

kamu nak taja aku ke sayang?

haha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

meo188:

terima kasih meo~

hehehe~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

meo188:

eh..takde banned IP pun meo chan~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

DIK AN:

jgn Dik An..kang sakit perut nanti~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

lea:

kamu nak kismis ke wine lea?

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

penjenayah merah jambu. :

Jom!

hoyeah!

kita kerjasama ye syg?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

i.am.belle :

hahaha~

kontrak tamat sudah sayang~

ihiks~

err..mau anggur?

zamdotcom said...

kerja ada dimana-mana ^^ usaha tangga kejayaan


p/s: jobstreet byk membantu aku

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

zamdotcom:

terima kasih zam!

aku banyak dapat offer dari JobsDB~

=)

unknown said...

aku kenal dlm blog je mcm mn

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

KhairiL's :

hehehe~

jadi aku ni manusia yang macam mana?