Thursday, July 09, 2009

"Cikgu Mesti Berikan Yang Terbaik!"


Ya, ayat begitu selalu sangat kita dengar.
Maksud aku, aku selalu dengar.

Mesti berikan yang terbaik pada pelajar kita, supaya satu hari nanti, kalau kita ada anak,
anak kita juga akan dilayan dengan baik oleh gurunya.
[Ini adalah ayat bonda tercinta]

Aku selalu berikan sedikit ganjaran buat pelajar.
Kadang kala tidak memilih sesiapun, hatta dia tidak membuat tugasan yang aku berikan.
Aku hanya mahu mereka bermotivasi untuk belajar.
Itu sahaja niat aku.

Hari ini, selepas mengganti tiub motor,
aku ke kedai fotokopi.
Membuat salinan nota dan latihan untuk pelajar aku.
Keluar dari kedai, aku hanya tersenyum kepeningan.
Hampir RM 30 lebur di situ sahaja.
Dalam dompet, hanya tinggal baki untuk minyak motor.

"Tidak mengapa Zara. Berkorban sedikit."
Aku memujuk diri ini sendirian.

Aku sering memikirkan.
Memnberikan yang terbaik pada mereka yang tidak menghargai,
adakah tahap kepuasan dan komitmen masih di tahap rendah?
Aku belum puas lagi dan aku mahu memberikan yang lebih baik.

...dan kalau memberikan yang terbaik dan sentiasa secara berlebihan,
adakah ia termasuk dengan menunggang kenderaan?
Aku fikir mungkin juga.

Jadi hari ini aku mahu memberikan yang terbaik.
Berlebihan sedikit.
Had laju kebangsaan adalah 90 km/j.
Hari ini aku bawa 110 km/j.

Kata suruh memberikan yang terbaik?

Zara : Esok bomba akan mendatangi sekolah. Harap-harap pada masa Pendidikan Seni.
^_^

48 comments:

Yern Ain said...

hahahaha. i luv it dear.

berikan yg tebaek.

slogan pon Malaysia boleh?

kn?

:)

messyremo said...

sekali lagi...

jangan melebihi had laju kebangsaan!!
ingatlah orang yang tersayang...


~pesanan khidmat masyarakat~

ape ko rase kalau bawak laju?
taula darah muda..hehe

aku dulu bwak laju jugak,tapi dalam setelah tengok dengan mata aku sendiri orang kene seret dengan lori depan mata..
aku terus jadi fobia..
so skang ni aku bwk 100kmj jer..hehe

intanurulfateha said...

.fuh cekgu suke rempit!
.bole geng la cmni
.cekgu mude2 mmg suke merempit kan?
.dlu tym kite mengajar sesi petang, haruslah merempit ke skola
.abes make up cair
.abes lipgloss di penuhi habuk :D
.haha sape soh make up bagai g skola :P

Precious said...

Yup ... boleh berkorban tp biar ler berpada. Korban tak semestinya meleburkan ringgit, boleh korban masa dan tenaga ...
Errr ... temp T yer? Ajar P Seni?

Anonymous said...

pecahkan record aku.

RXZ 180kmph
CBR 600cc 280kmph

fuck the rules.

sharamli said...

tu membahayakan keselamatan namanya...

thumbsdown said...

i want you to be my teacher T_T

DramaQueen said...

dik, klu gitu, aku dikira tak bersalah la kan.. aku bawak 150 km/j.. erm... ok la tu kan.. wakakaka..

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Yern Ain :

yeah baby!

malaysia boleh!

i pon boleh~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

messyremo:

aku akalu bawa laju..rasa sampai skolah cepat..

huhuhu~
itu ngeri lah Omar!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cik intanurulfateha :

haruslah merempit baru kacak kan syg?

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Precious :

hehehe~

ye kak~

ajar Pendidian Seni~

ngee~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

.palisevenfold. :

damn!

semalam aku dah potong Z ok?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

sharamli :

err..ye ke sha?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

BabySiiaOzz :

aiyoh dear~

i want to be like that too~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

GiGGLe GaL :

ok tu kak~

kamu kan guru ngaji~

hehhee~

Azhan said...

lorr...dah beri ganjaran pun tak appreciate lagi. hampeh btul diorang ni, macam shuffle.

maybe next time kene bagi nintendo wii sorang satu kot...

myQza said...

dak zara!! leh claim balik rm 30.0 tu!! mintak PT ko petty cash!! Kalau sehari rm 30.00 seminggu pakai air je lah motor ko tu!!
ekekekekek :))

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

azhan :

tu lah bro~
aku sangat bengang..

kalau nak bagi Nintendo atau Wii atau PS3, mau bengkak aku~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

<< s| tED| >> :

kalau guna air bleh jaaln motor aku tu..aku nak gak wei~

hahaha~

unknown said...

bgs nya
apsl dulu masa aku skolah x dpt ckgu mcm ni

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

KhairiL's :

err..mungkin style cikgu beza2 kot?

IxoR@ said...

Bomba nak datang sekolah...?

Waktu sekolah dulu, kalau ada apa-apa datang time sesi pembelajaran...pasti berteriak hhoooreeeyyyyy....sebab kita akan skip kelas!!!!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

IxoR@ :

ku pun mau hoyeah gak kak~

hahaha~

khasyikelvin_ said...

ian selalu bwk 110km/j kalo dekat highway,
jln biasa leceh...asik2
kene tekan break.

apepun niat betulkan,
pasti ilmu yg disampaikan akan
melekat pada anak murid....

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cik ian@aH Lian~:

amin syg~

^__^

terima kasih atas nasihat kamu~

Tirana said...

Amboi Zara..110km/hr? Kak Tirana selalu drive 80km/h aje..tak lebih dari had laju yang dibenarkan..hehehe..berhemah di jalan raya..

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Tirana :

hehehe~

itu kalau jalan raya kosong kak~

atau org bawa 20 atau 30 km/j..tak tahan woo~

Unknown said...

"Esok bomba akan mendatangi sekolah"

ni cekgu mano ajar ayat mendatangi..ke betul ayat camtu, maklumlah ambe ni ngajo engrish...ahha..

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

ashie023:

ado deh~

hahaha~

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

kenapa time pendidikan seni..story mory next entry ;)

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

ooo...ajor subjek tu gak yer...NGELAT!!! :p

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Blog Anuar Kamaruddin™ :

hehehe~

mesti~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Blog Anuar Kamaruddin™ :

hahaha~

ngelat ke Nuar?

k.e.r.i. said...

jangan lupa buku rekod.
kang kena report polis.
hahaha

Naz said...

Semakin sayang padamu...
pengorbananmu begitu tulus wahai dinda... teruskan perjuangan ini...

>thumbsup 2 u dinda...

Kapten Luffy said...

aaah

itu terbaik dalam merempit

lavidalabelle said...

owh aku mahu masuk sekolah balik, mahu pilih teacher zara. she's the sweetest and the caring one ;} (garang juga) xD

Meooo Comicore Club said...

barang baik mestilah mahal.... hehehehe memang comment ni out of topic... :p

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

k.e.r.i. :

ahh, betul kata anda keri!!

^_^

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Naz :

aduhai kanda..terima kasih kanda..=)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Monkey D Luffy :

alamak..lain ke kapten?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

i.am.belle :

hehehe~

kamu buat aku malu syg~

uhuks~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

meo188:

jual apa ni bro?

said...

adik ku dah start merempit

hahhahah

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

[yAN!e][pUTraJAya] :

hahaha~

hobi aku tu kak~

Naz said...

sama2... dinda boleh jadi role model kpd anak2 murid...

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Naz :

aduh kanda..jangan memuji daku sgt kanda..=)