Sunday, June 28, 2009

Pertemuan Yang Tidak Diduga


Aku berjalan kepenatan menuju ke kamar guru.
Aduhai, cuaca yang panas serta jarak yang jauh menghubungkan kawasan kelas dengan
kamar guru membuatkan aku merungut sendirian.
Kecuaian sendiri tertinggal sesuatu membuatkan aku terpaksa menapak ke sana.
Alahai...

Menyelusuri susur gajah,
kelihatan sekelompok lelaki berpakaian sukan di padang sekolah.
Aku tidak menghiraukan mereka, mungkin ada yang menjalani latihan sukan di sini.

Ku tebarkan pandangan.
Guru Kanan Teknik dan Vokasional tersenyum memandang aku.
Ah, Cikgu A.M. desis hatiku.
Berbalas senyuman dengan Cikgu A.M.

"Ipah, dah pandai bawa rotan sekarang ini..."
(hiraukan panggilan ini - dia memanggil ku begini disebabkan
dia pernah menjadi guru ku di sekolah lama ku)


"Saya bawa je cikgu, belum pernah merotan sesiapa pun lagi."

"Ye ke ni? Sebagai tunjuk amaran pada pelajar sahaja ke?"

"Ya cikgu, acah-acah sahaja kalau mereka tak buat kerja sekolah"
aku tersenyum.

Cikgu A.M. tersenyum sahaja.
Gelak bersahaja dia kedengaran.
Beberapa lelaki yang berdekatan mendekati dia.

Telinga aku menangkap isi perbualan mereka.

"Ya, dia anak Tuan Haji S.Y."

Aku menoleh.
Cikgu A.M. sedang menunjukkan ke arah aku.

Ya Tuhan, mengapa lelaki itu lelaki yang aku tidak mahu ke temu lagi?
Lelaki berbaju biru yang pernah menjadi sebahagian kenangan zaman persekolahan.
Aduhai...

Cikgu A.M. : Ipah, kenal lagi dia ni?
Aku : Kenal Cikgu. Dulu dia Tingkatan 5 masa saya Tingkatan 4.
Abah ada ajar dia dulu.

Lelaki Berbaju Biru (LBB)

LBB: Dah lama mengajar?
Aku : Baru sahaja. Ni pun ganti guru bersalin.
LBB : Sihat?
Aku : Sihat, macam ni juga.
LBB : Dah habis belajar?
Aku : Alhamdulillah, sedang menunggu konvokesyen. Ada latihan sukan apa ni?
LBB : Oh, untuk sukan Zon. Ada kelas lagi lepas ni?
Aku : Ada, sampai jam 6.40 petang nanti. Maaf, saya nak naik ke bilik guru dulu.
LBB : Baik. Jaga diri.
Aku : Terima kasih.

Aduhai, kenangan tahun 2002 tersingkap tatkala aku menuju ke kamar guru.
Lelaki itu dan rakan-rakannya galak mengusik aku.
Kenangan di bangku persekolahan menggila.
Alahai, kenangan itu sesuatu yang kelakar.
Tiada rasa pahit atau manis tapi mengenangkan bagaimana ia bermula dan terjadi,
aku hanya tersenyum sendiri.

22 comments:

leadleedeea said...

hai...memori ape yek? hehe

Anonymous said...

hahahaha

your life are about to get high!

get ready ;)

Tirana said...

Kenangan lalu mengusik jiwa...hehehe

IxoR@ said...

Zara sesuai sangat jadi CIKGU !!!

hihihiii... !

en_me said...

ammmvoiii cekgu zara ittewww..

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

leadleedeea :

memori daun pandan~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

.palisevenfold.:

Gosh~

I hope so not~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Tirana :

OMG!

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

IxoR@:

seswai ke kak?

aduyai~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

en_me:

hehehehe~

aduyai..segan giteww~

Jard The Great said...

hehehe... memories are here to stay... even though the ppl aren't

Meooo Comicore Club said...

memori?

Hidup KOKA said...

Zara.... kita pernah bertemu dan merempit bersama tak?

Hazerin said...

ala..tu mesty cinta monyet tuu..

re:
ko jgn ckp akak, dik. bukan ko ke yg dpinang kt sekolah. hahaha

orang2.. said...

cinta lma berputik kmbali??..
hmmmmm...
mcm ad lgu ja...

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

JENG JENG JENG...bermula 1 ceritera ;D

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Jard The Great :

Thats right Jard!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

meo188 :

just a nice memory~

lalala~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Hidup KOKA :

belum lagi en koka...

tapi harus kita laksanakan..mau?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

+h.a.z.e.r.i.n+:

hahahaha~

aku mana dipinang kak?

hahaha~

aku dilamar~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

orang2.. :

tak dak lagu tu~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Blog Anuar Kamaruddin™ :

tolong buatkan novel nya Nuar..bleh?

hehehe~