Thursday, October 18, 2012

Projek Kecil.


Orang macam aku hanya boleh menulis sesuatu yang dekat dengan diri aku barangkali. Benda yang menjadi sebahagian daripada pengalaman atau entah apa lagi benda merepek yang aku sendiri tahu. Yang menjadikan bagaimana Dunia Sebelah Zara mampu berjalan sehingga kini mungkin disebabkan itu sahaja.

Bak kata seseorang yang pernah wujud dalam hidup aku, "Blog awak adalah sebahagian daripada hidup awak. Sama ada pengalaman awak sendiri, pengalaman kawan-kawan ataupun minimal sebahagian daripada penceritaan khayalan awak seperti cerpen dan puisi. Yang lainnya adalah hidup. Hidup awak. Hidup awak sebagai manusia yang tiada perasaan"

Mungkin itulah yang aku suka tentang diri sendiri. Aku dikawal dalam banyak perkara (dan aku tidak perlu merungut tentang itu) - jadi, satu-satunya benda yang aku boleh menjadi siapa diri aku hanya dengan menulis. Menulis walaupun sekadar melepaskan perasaan yang marah ataupun terbuku yang aku tidak dapat luahkan kepada sesiapa. Ya, itulah barangkali mengapa aku berusaha untuk menulis bagi projek kecil yang dijemput oleh seorang rakan penulis. Khabarnya bakal memasuki proses cetakan - aku harap nanti akan ada peluang untuk kalian baca. 

http://farm9.staticflickr.com/8047/8091874779_961e9218a2.jpg
[Flickr peribadi]

Sebahagian daripada penulisan yang mungkin kalian akan dapat baca :

“Ini kopi awak”
“Saya biasa minum espresso”

“Kenapa tak nak cuba frappucino?”
“Tak kuat”

“Espresso boleh masuk dalam frappucino, Zuyyin”

Zuyyin angkat kepala. Lelaki itu tersenyum dengan kamera Pentax ME tergantung di leher – kegemaran yang Zuyyin tidak begitu mengerti. Mungkin dirinya sudah terbiasa dengan digital – dari jam tangan hinggalah ke meter kereta – maka benda yang perlukan penelitian mendalam serta kos yang tinggi hanya dipandang penuh minat.

“Hang tak minum apa-apa ke?”
“Aku cuma suka minum Kopi O.”

Nota Kaki :
Itu sahaja barangkali buat kali ini. Aku sedang menghadapi kesibukan yang bukan sedikit. Terima kasih badan yang menurut sahaja walaupun pastinya sudah semakin rapuh kekuatannya.

- using iDraki iFtiqar.

2 comments:

Cik Azz said...

Betul la.. Kadang2 blog jadi tempat untuk kita berkongsi cerita kita.. Sebab tu saya lebih suka baca blog personal daripada baca blog pasal gosip2...

MU jugak ehh.. Glory3.. hehe...

raudzery said...

Pernah kenal seseorang yg juga bernama iftiqar.