Friday, August 27, 2010

Cinta Aku Pada Kimia Tidak Pernah Luntur Walaupun Bengkel Kayu Sudah Menjadi Gelanggang Bermain.


Salam semua.
Keletihan yang amat sangat.
Nasib baik sekolah hanya separuh hari.

Oh, Johor tidak mengambil cuti Nuzul Quran. Kami sudah mengambil Awal Ramadhan setiap tahun. Selamat bercuti buat teman-teman yang dikasihi. Dan hari ini jadual aku penuh, hanya ada 1 masa terluang dan Alhamdulillah, segala urusan telah dipermudahkan.

Ada yang bertanya, apakah yang aku belajar di universiti kerana sejak kebelakangan ini status aku akan dipenuhi dengan pelbagai nama peralatan bengkel kayu. Kenapa menyukai bahan kimia berkepekatan tinggi walaupun hakikatnya aku mengajar Kemahiran Hidup?

Ketawa.
Sedikit imbas kembali.
Aku tamat universiti dengan Ijazah Sarjana Muda Sains serta Pendidikan (Kimia). Ya, jurusan utama aku Kimia dan sampingannya (minor) adalah Matematik. Ya, Kimia/Matematik. Dan aku sekarang mengajar :
1. Kemahiran Hidup Tingkatan 1 dan 2.
2. Sejarah Tingkatan 1
3. Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan Tingkatan 4.
4. Sains Tingkatan 4.
5. Pendidikan Jasmani dan Kesihatan Tingkatan 5.
6. Pendidikan Seni Visual Tingkatan 3.

Senyum.
Nasib baik ada Sains Tingkatan 4 di situ. Aku sangat bersemangat bila tajuk tersebut mempunyai kaitan dengan Kimia. Oh, hari itu dapat mengajar Kimia sekejap disebabkan ada guru yang bersalin. Selainnya tidak ada dan aku ternyata semakin gembira dengan kehidupan yang aku lalui kini.


Ini aku hari di dalam bengkel kerja kayu Tingkatan 1.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs414.snc4/47738_10150253562325543_885375542_14391498_4789154_n.jpg
Dan ini kasut yang dipakai semalam sewaktu di dalam bengkel kerja kayu Tingkatan 2.
Hari ini aku pakai kasut lain.

Kawan : Gila lain bidang kau sekarang.
Aku : Bahagia gila.
Kawan : Versatil ni.
Aku : Amanah ni sebenarnya.

Dan jujurnya, aku memang bahagia dengan apa yang aku ada sekarang ini. Kerjaya semakin menghampiri usia setahun jagung. Banyak yang telah dilalui, dan terlampau banyak yang perlu ditempuhi selepas ini. 

Zara : Bukan kali pertama orang memandang aku dengan pelik disebabkan penampilan diri begini. Senyum sahaja.


9 comments:

hana devushka said...

waahh..lain terus dengan apa yang belajar dulu..
saya amik math/physics..agak2 boleh ajar math atau physics tak nanti?..huhu~

PuanPepel said...

aku lak

sarjana muda sains serta pendidikan (sains)

minor~ teknologi maklumat

mengajar math

tapi memandangkan math adalah cita cita aku yang tak kesampaian,,,maka aku memanjatkan syukur coz peluang yang telah diberikan adalah cinta dan jiwa aku~~

love math~~

tapi sivik?

ahh..aku sniri tak brapa nak bersivik..ahah...hancur bebudak neh..

noorafzan.blogspot.com said...

wah..
zara dah jadi cikgu bengkel.
=)

memang betul..
versatil~

Jard The Great said...

cantek baju batik kamu.. ehehe

bnyk lak yg kamu ngajar... cikgu serba boleh! =)

ENCIK TIKUS said...

lain kali cikgu pakai kasut SUPRA pergi bengkel

[z@ck] said...

gila laa..jadi cikgu KH plak ko!
terbaiiikk

Fiffy Hazirah said...

chemistry is da best! i luv chemistry!



walaupun kadang2 rasa nak pecah kepala buat thesis.

Faizalpj said...

tak suka le kimia

ujam said...

menjadi guru memng perlu versatile. jgn terlalu megharap dapat opsyen sendiri. jadi, para guru sekalian tunaikanlah amanah.