Monday, September 20, 2010

Beraya Bersama Laksamana Hang Tuah - "La, Betullah Yang Saya Nampak Di Muzium Hari Tu Zara Ya?"


Salam.
Isnin yang ceria sudah kembali.
Manusia yang sukakan hari yang cerah dan bertenaga untuk setiap apa yang dilakukan tidak menjadi beku lagi. Aku memang begini aku rasa, menghabiskan masa bersama dengan pekerjaan, timbunan buku murid serta pelbagai kerja sekolah membuatkan aku bahagia.

Bukti aku beraya bersama Laksamana Hang Tuah.

Dan rupa-rupanya, ada juga yang ternampak kelibat aku di Melaka hari itu. Eh, segan pula rasanya. Bukan apa, mungkin aku tidak mengenali kamu seperti ada seorang pembaca yang berbual dengan aku menggunakan pesanan segera semalam. Mengenalkan diri sebagai Dini, mari ikuti apa yang dia cakap dengan aku malam tadi.

Dini : Zara, nak tanya. Memang ada pergi Melaka hari Sabtu ya?
Aku : Ya, kenapa?
Dini : Dalam jam 3 petang lebih, ada di kapal besar di Banda Hilir ke?
Aku : Eh, kenapa?
Dini : Pakai baju kurung, beg merah, rasa macam orang yang saya lihat itu kamu.
Aku : Betullah tu kot?
Dini : Ada dengan seorang lelaki berbaju putih, jam 3 lebih kan kamu di situ?
Aku : Ya.
Dini : Dengan siapa tu?
Aku : Dengan sepupu.
Dini : Ye ke?
Aku : Ya.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs353.ash2/63308_10150270075715543_885375542_14800320_5537395_n.jpg
18 September 2010 - Tedong, Melaka.
Tahniah kepada Puan Farha dan Encik Jamil.

Sebenarnya, aku teman sepupu aku yang berada di sebelah pengantin lelaki itu untuk ke majlis perkahwinan kawan dia ini. Ya, aku bukan kawan kepada pengantin, tapi aku datang sebagai teman sepupu aku. Awas, sebarang gosip liar tidak dibenarkan kerana dia sudah berpunya. Bak kata dia, "Kau kena jadi lebih keperempuanan sedikit" bila aku mengadu yang keluarga aku tidak begitu menyukai aku menyertai pelbagai aktiviti lasak. Ketawa.

Nota Kaki Untuk Sahabat.
Selamat kembali ke pangkuan taman pendidikan.
Selamat kembali ke kawasan yang penuh dengan kasih sayang.
Selamat pulang berdekatan dengan manusia yang menjadi pujaan.
Pesanan yang aku hantarkan kepada kamu malam tadi, adalah pesanan terakhir.
Selepas ini, aku tidak akan muncul lagi dalam hidup kamu. Anggap sahaja apa yang pernah dilalui sebagai satu kenangan yang baik sahaja. Manusia baik seperti kamu perlu aku biarkan menikmati hidup dengan bahagia tanpa ada manusia seperti aku.
Itu sahaja.

Diam.
Itu bicara akhir.
Dalam tawa, aku pasti masih ada rasa duka yang termeterai disembunyi disebalik wajah mesra.
Gulung nafas.
Bersihkan minda.

Zara : Aku sangat sukakan hari Isnin. Bahagia dan penuh warna.


11 comments:

Unknown said...

kami pun suka gak hari Senayan..
kuman Entry
pergh.. macam selebriti tu.. ada yg mintak otograf tak? :)

ieda Qema said...

beg zara tu kalo wane itam, sudah jadik serupa beg ak~~ hahahah

Kicap Manis Media said...

femed la tu zara...hahaha. best x beraya dgn tok tuah?

Hazzy Ishak said...

ramai betul orang kawin kan..jeles plak.haha

Hizami Li said...

haha.
giliran cikgu zara tak lama lagi tu.
:P

Qib said...

wah.. hebat nye. hang lekiu ader x?


Latest entry di:

Jenis mamat dibenci perempuan ><
Mainan genius dari Japan

Qib said...

wah.. hebat nye. hang lekiu ader x?


Latest entry di:

Jenis mamat dibenci perempuan ><
Mainan genius dari Japan

zam.enol.arep said...

kenapa kau suka ari isnin? mesti suka tgk budak2 jambu baca ikrar kan? haha

syaftome said...

kebanyakan org x suke hari isnin...
sebab masih teringat2 ngan hari minggu...

Munsyi said...

kenapa pesanan terakhir??

fairus said...

Nasib baik hang tuah tak datang beraya rumah awak.. :)