Saturday, May 01, 2010

Terima Kasih Adamaya : Selamat Hari Pekerja Buat Semua. Penulis Blog (Blogger) Juga Pekerjaan Kan?


Salam hujung minggu semua.
Tiada nafsu untuk menulis tatkala diri sedang dihambat oleh kekangan masa.
Ah, maaf, aku tidak menulis puisi lagi.

Ada yang bertanya, mengapa aku tidak menulis mengenai drama bersiri bertajuk Adamaya sedangkan aku mengamuk dan meracau di Twitter tatkala cerita itu bersiaran di kaca televisyen. Jawapan aku mudah sahaja, aku akan menulis menggunakan emosi dan bukan tentang cerita itu sesungguhnya. Ketawa.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiuzlEfSofsmNHiTr8-kCAi4FAT_osowj76mvG8M5K3GaJdUAHbapZOXyGkJBUHzMVvtsD9aAZPaknpJ3aZw9OZGp6TsagHSl3czg6zj1cm0eViZCU9TIeCwl2lejs2YYgKk9RllvehDgF8/s400/adamaya.jpg
[Gambar aku pinjam dari blog peminat fanatik cerita ini]

Kembali kepada persoalan, mengapa aku mengucapkan terima kasih kepada drama ini?
Disebabkan aku mengemaskini status Twitter setiap kali cerita ini bersiaran, tidak kira aku emosional, gembira atau sebagainya, aku pasti akan menemui rakan baru di Twitter. Selalunya adalah wanita yang juga tidak berpuas hati dengan jalan cerita serta yang menyukai detik-detik indah dalam cerita ini. Oh, tidak dilupa juga, mereka yang sama-sama emosional dengan aku. Ketawa.

Aku sukakan watak Adam. Mewakili lelaki baik yang belum pasti masih wujud atau tidak di luar sana. Eh, silap. Masih ramai lelaki baik yang wujud, tetapi untuk mencari yang sebaik Adam, mungkin kedengaran agak mustahil. Mungkin, tapi insyaALLAH, masih ada.

Watak Maya sekarang ini memang menjadi kebencian yang teramat sangat. Watak Dani juga amat menjengkelkan. Rasa mahu meletupkan kaca televisyen bila sedang menonton cerita ini. Nah, kan aku kata aku mengikut emosi yang teramat sangat? Baik, aku perlu berhenti menulis tentang ini. Senyum.

Selamat hari pekerja buat semua.
Penulis blog juga satu bentuk pekerjaan rasanya.
Maka, ucapan ini khas buat kalian juga.

Terima kasih buat seorang kawan yang menjadi orang pertama mengucapkan selamat hari pekerja kepada aku. Ah, kamu tidak pernah terlewat untuk jadi orang pertama meraikan aku dalam bentuk ucapan walaupun sekali wahai teman. Tiada sesiapa yang dapat mendahului kamu. Terima kasih kerana ingat bahawa guru juga masih satu bentuk pekerjaan. 

Nota kaki :
1. Semalam (30.04.2010) genap dua tahun pemergian Pak Long Man (abang sulung kepada Bonda). Hari ini bakal menghadiri kenduri di rumah keluarganya. Moga roh Allahyarham dalam rahmat dan lindungannya.
2. Seminggu yang lepas (23.04.2010), genap dua tahun pemergian Pak Ngah Zaman (abang ipar Bonda - suami kepada kakak Bonda). Melihat sepupu-sepupu semakin tabah, aku juga tumpang bangga melihat mereka terus melangkah.
3. Ada empat majlis perkahwinan yang perlu dihadiri hari ini. InsyaALLAH, mungkin akan pergi.
4. Menerima panggilan telefon daripada Hazami Bahrin Daniel. Walaupun sudah menjadi seorang bapa, kamu masih nakal dan terjal seperti dahulu. Bikin aku ketawa sahaja.

Zara : Sedang menyira kekuatan sedaya upaya dalam mengukir senyuman di wajah. Perlip sedang berkerlipan walaupun aku tidak mampu mengira degupan yang mula sirna. Satu persatu dongengan dicurah dengan maulhayat agar ia nyata dan terus kuat.

7 comments:

FTN said...

terima kasih adamaya..
terima kasih cikgu zara..

tapi kenapa lagu tari tirana?
hehehe

selamat hari pekerja!
aku pun nak pegi round kenduri kahwin ni

Farahani said...

Saya pun peminat cerita ni.
Cuma kecewa dengan sikap Maya.
Hehe. =O

syarifah radiah ibrahim said...

cikgu, jangan letup kan tv .
nanti tak boleh tengok adam maya lagi .
hee .

cheryna zamrinor said...

langsung takda masa utk adamaya sehingga tak tau apakah itu adamaya. sampai hari nieh. boleh tak?

selamat hari pekerja, sayang...

Yatre Hayati said...

satu rumah tonton adamaya. masing-masing sangat emosi !!! huhuhu

azieazah said...

Tiap kali aku nak marah dengan DANI, anak2 akan marah balik, "relax la Makkk.. Chill ler makkk.."

So? emosi terpaksa telan balik. Heeeeee....

Selamat Hari Pekerja ZARA.

Hizami Li said...

guru.
kerja macam tak cuti.
kan kan kan?
haha.
merujuk to my parents.
dua dua guru.
especially my mom.
wah...
kagom with my own mother!
;)