Tuesday, September 29, 2009

Terlajak Kereta Boleh Diundur, Terlajak Pisau Boleh Keras Daging Walaupun Lama Direbus


Badan sudah bersandar di dinding, tangan kejang menghiris daging sebanyak tiga kilogram. Memang bisa membuat diri sampai geram.

Emak sibuk memasukkan beras dan mengetatkan ketupat di sebelah aku. Maaf, proses menganyam sehinggalah mengetatkan ketupat tidak dapat aku penuhi lantaran kekurangan kemahiran tradisional. Berbual sambil membuat kerja boleh mengurangkan tekanan, ini yang aku belajar di sekolah dulu.

Aku : Along nak bagi juadah esok pada CWC ya Mak? Abang selalu bagi pada Ah Yong motor tu.
Mak : Boleh. Ramai sangat kawan kamu dari pelbagai bangsa. Nak kahwin dengan orang macam tu ke?
Aku : (dalam hati : kalau dulu mungkin ya *gelak*) Eh, mana ada Mak? Kan Along dah kata, kawan sahaja semua tu.
Mak : Susah kalau kahwin dengan orang berlainan bangsa dan agama ni. Kena pandai sesuaikan diri.
Aku : Aduhai Mak ni, tenang sahaja.

Tiba-tiba Adik aku berlari ke dapur membawa kad raya.

Ayim : Along ada dapat kad raya.
Aku : Terima kasih.

Tangan membelek kad raya, mata tertancap pada cop di atas setem. Dari Singapura.

Mak : Siapa hantar?
Aku : Dari Singapura.
Mak : CWC ke?
Aku : Ya, siapa lagi kawan yang kerja sana...

Pantas Mak menarik kad raya yang sedang aku baca. Mak tersenyum melihat ucapan yang ditulis oleh CWC. Kata Mak, pandai dia menulis dalam bahasa yang teratur. Kebetulan, Abah ada berhampiran sedang menggoreng ayam. Mak memaklumkan pada Abah isi kandungan kad raya itu. Kalau CWC membaca penulisan ini, mereka berdua mengucapkan terima kasih atas ucapan hari raya dari kamu.

Mak : Kalau mahu pilih kawan, pilih yang baik-baik.
Aku : Eh, kawan Along semua memang baik-baik Mak.
Mak : Maksud Mak kalau nak pilih jodoh ke...(suara Mak perlahan)

Aku sedang khayal memotong daging hampir 4 jam. Jadi aku melayan sahaja apa yang Mak katakan.

Aku : Dah pilih dah.
Mak : Biar betul dah pilih?
Aku : Sudah Mak.
Mak : Budak mana?

Di saat ini aku baru tersedar yang aku sudah terlepas kata. Ya, terlanjur lidah dan mendedahkan rahsia yang aku simpan.

Aku : Err, orang Malaysia lagi. Semenanjung. *gelak untuk menyembunyikan rasa gugup*
Mak : Tahu lah, tapi orang mana?
Aku : ...............



Oh, biarlah isi perbualan yang seterusnya menjadi rahsia aku, Mak dan juga Si Kosong. Nampaknya Mak tidak terlalu terkejut. Mungkin kerana aku telah memenuhi ciri-ciri yang telah dia kiaskan pada aku suatu ketika dulu. Adat berkawan.

Zara : Baru berpuasa hari kedua. Abah sudah selesai puasa enam dan beraya pada hari Ahad yang lalu. Cemburu dengan ketahanan Abah.

74 comments:

Tekkaus said...

Maksudnya mak dah bersetuju lar! :p

hanimndroid said...

best, best! tahniah telah membuat pendedahan. hehe

Precious said...

Bila nak kawin? Hih hiii ...

Atiqah Adnan said...

tengok mak zara tak sabar menanti kehadiran orang baru nampaknye..hihii

intanurulfateha said...

.wahh mak dah setuju
.bile langsungnye? ;p

zamdotcom said...

hehe ^^
jawapan yang jujur..sudah berbau nasi minyak disini..

p/s: kite boleh jd photographer zara ^^

♥♥ eija ♥♥ said...

hehe... bestnyer mak dah setuju hehe

zahidah dihaz said...

sama la kta, baru 2 ari berpuasa...

Tirana said...

Tak sabo nak tunggu nasi minyak Zara ni..hehehe..

Berubah lagi wajah blog ni..Rajin sungguh Zara mengecat rumah..hehehe

Anonymous said...

eh ko tak pndi menganyam ketupat ker? adeh

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

bicara kawen saja yer kalu mak dengan anak...hihihi

hebat abah kamu =)

zan xray said...

beruntung dapat mak ayah yang memahami..

lumut said...

bestnye nak kawen.hehe..

imHepPie said...

nak kawen gak wuu..

ala lom start posa 6 lagi neh huhu

wanita mutalib said...

ihiks..kantoi..lalala...

farah said...

layout baru ye sayang!

comel.

:)

Anonymous said...

ala..aku mahu tahu jgk..org mana dik?

faqhrule said...

kursus kahwen dah pegi ke?

tasekM said...

yeah yeah... zara nk kawen...


.

PuanPepel said...

da xlama la tu yang....hik3

ashekeyn said...

eleehh...terlajak kate la kunun cik saripah oi...hang mmg nk bgth mak hang kan...dlm ati tu, bile la nk intro kt mak ni...adoooo....
hihihi..
papepun, congrates la ye..:D

apan lee said...

maksudnye dah sampai seru lah tu zara.
jgn lupa jemput jemput-jemput.
;P

.ieLah. said...

indah kan rasa... :)


cepat2 syg! hihi

Unknown said...

Jangan ditangguh ye...cepat langsungkan.

Benda baik tak elok dilambat2 kan..hehe..

JEMPUT AKU YE!

DeeN said...

Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir & batin, cik adik manes!
Er... bila langsung tuh? *wink..wink*

cheryna zamrinor said...

mak anda suka pilihan anda? bagus...bagus...bagus...good...good...good... (apasal rasa macam takde perkataan lain nieh)

myQza said...

emak.. bila nak langsung?

Yang Benar, Kakak Perkara Rawak said...

hihi,terlepas pulak!
apapun,doakan yg baik2 untuk kamu,zara :)

sharamli said...

w0it..w0it..nak tw perbualan seterusnya..nak..nak..nak..

Unknown said...

mak slalu bijak untuk meng'trick' anak nye...hehhe

mUTe said...

siapakah???... jeng jeng

Mrs Nurul said...

wallawehh tantoi la luu =P

lel said...

abah dah raya enam?
wah cepatnya!!

Bijen M. said...

aku ingat dah pilih daging ntuk dimasak.
rupanya dah pilih kekasih hati.
heh.

d0tbl0gsp0td0tk0m said...

emmm.... tak sabo nak tunggu kad jemputan kawen kamu nih...huhuhu


salam aidilfitri....

DramaQueen said...

kantoi...sendiri kantoi btaw mak..wakakaka... tak pe la.. asalkan apa yg kamu dan si budak emosi tu buat baik..baik la pada kami.. [ehcheh..macam aku lak yg jadik mak ko..wakakakka]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Tekkaus:

setuju ke?

hmm~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

hanimndroid:

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Precious:

lg 4 tahun kak~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

atiQah adNan:

mak ku jenis tak kisah kak~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

~♥ cik intan® :

tak bincang lagi kak~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

zamdotcom:

yeah!

mau zam jadi photographer daku!!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cik eja^_^:

setuju kawan je dulu~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

miss zahidah:

arni dah ke-3~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Tirana:

kena cat kak~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Uruchimaru @ kf :

malangnya tak pandai KF~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Blog Anuar Kamaruddin™ :

hehhee~

=P

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

zan-xray :

kes terpencil ni bang~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

{lumut} :

lama lagi~

=)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

imHepPie:

hehhee~

meh puasa~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Wanita Itu :

hahaha~

segan ku~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

farah :

hehhee~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Lifesaver :

baca facebook ku kak~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

faqhrule:

belum lagi cikgu~

jom kita~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

tasikmerah :

lama lagi kak~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

miera a.k.a merr :

4 tahun lagi~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

deepflower:

alahai~

siapa kamu ni~

tau nama betul ku~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

arque :

baik~

kamu dalam list daku~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

.ieLah.:

4 tahun lagi~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Anike MK:

lama lagi sayang~

=)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

DeeN:

lama lagi~

hehe~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cHeRyNa PiReS:

hahaa~

entah~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

sI tEDI:

tunggu anak ni kerja~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

penjenayah merah jambu. :

maceh sayang~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

sharamli :

rahsia~

ngee~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

ashie023:

hahhaa~

kantoi camtu je aku~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

mUTe :

kamu ke?

=)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

░♥si lampu neon♥░ :

tantoi sengal je~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Noorlaila Mohamed Nor :

abah stat dari raya kedua~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

bijen m.:

hahaha~

=)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

dotblogspotdotkom :

lama lagi~

hehhe~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

GiGGLe GaL :

kamu kan nak tolong dak emo tu pinang aku kak~

hahaha~

niesz said...

da dpt green light ek..hihi..

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

niesz:

green light sebagai kawan je kot dik~

=)