Friday, August 03, 2012

#14 Ramadhan : Kopi O Untuk Frappucino


[BigBang : Fantastic Baby]

Usai mengerjakan apa yang perlu, dia duduk membaca sebentar sambil mendengar lagu yang dia tidak faham butir bicara. Sudah jadi kebiasaan, dia memilik lagu-lagu bahasa asing dan bukan pertuturan apabila membaca. Supaya otaknya kekal fokus tanpa terikut-ikut lagu berkenaan (yang setelah beberapa lama akan ditukar apabila mula lekat di kepala). Jari menyelak satu demi satu halaman - tetapi sebelah tangan tidak gagal meneguk kopi panas sambil bersilih ganti dengan air masak biasa. Entah, mungkin mahu menyeimbangkan rasa ataupun mendapatkan tegukan sempurna.

Ada warna oren muncul di paparan komputer riba dan bunyi kelentang kelentung dari iPad memberhentikan pembacaan. Senyuman terukir membaca pesanan dan dia dengan tangkas menjawab soalan demi soalan - mengusik manusia yang jauh dari tangan - dipisahkan dengan jarak dan dilapisi cermin kaca bila berhadapan. Dia senyum sahaja - walaupun sesekali menarik muka - bergurau dengan yang berada di hadapan mata. Galak dia mengusik jelmaan salah satu tokoh yang muncul dalam buku sejarah sekolah sewaktu dia belajar dahulu.

"Kalau saya malas menaip, dan nak cakap sahaja boleh?"
"Mengelat"

"Malas ah nak taip"
"Lupa bawa balik headphone"

"Saya cakap, awak taip eh?"
"Serupa bisu dah"

"Mana ada"
"Ye la, boleh-boleh"

http://farm8.staticflickr.com/7264/7617676764_80750be334.jpg
[Sumber gambar]

Dia sedang belajar. 
Mereka sedang belajar.

Untuk kenal hati masing-masing. Untuk lebih tahu apa yang masing-masing perlukan dalam hidup ini. Mungkin terlampau banyak pengalaman lampau yang membantu mereka - untuk jadi lebih kuat dan tabah dan mencapai apa yang mereka hajatkan. Mungkin sahaja - siapa tahu ada rezeki untuk duduk minum kopi berdua - menikmati secangkir kebahagiaan bersama.

Kopi dan cinta sama.
Ia dalam keadaan terbaik sewaktu panas.

Terima kasih untuk hari-hari yang ceria.
Terima kasih untuk senyuman bahagia.

Terima kasih, Kopi O.
Dari Frappucino.

2 comments:

benazirjb said...

Indah. Kerana itu juga yang saya rasa. Ya, kopi dan cinta, ada cerita :) - @benazirjb

Anonymous said...

lame x jenguk blog si comel ni.. selamat m'jalankan ibadat puasa