Wednesday, August 01, 2012

#12 Ramadhan : Bergerak Ke Hadapan.


Salam.
Bila kita kata dalam hidup ini, kita perlu bergerak ke hadapan - itu bukan bermaksud kita tidak patut menoleh ke belakang. Bukan untuk tenggelam dalam ingatan dan kenangan, tetapi untuk belajar sesuatu agar kesilapan yang sama tidak akan berulang kembali.

Kadangkala kesakitan kali pertama belum pernah mematangkan kita. Kita mencuba untuk kali kedua - dan walaupun pengakhirannya masih tetap sama tetapi jalan ceritanya sudah berubah daripada yang pertama. Mungkin lebih banyak pengetahuan dan pengajaran yang diperolehi - mungkin lebih banyak masalah sudah dihadapi dan berjaya diatasi sebelum memilih keputusan yang berat sedemikian rupa.

Tetapi, bagaimana untuk terus bergerak ke hadapan apabila kenangan menghantui dan bagaikan mengekori rapat seperti bayang-bayang, ramai yang mula berputus asa dan membiarkan diri tenggelam dalam kesakitan. Serasa lebih baik sakit dan derita daripada mulakan segalanya semula kerana takut untuk mengecewakan manusia lain yang ada dalam jalan cerita walaupun kehadiran mereka tidak membantu langsung anda.

Ya, kadangkala manusia  lain yang mempunyai watak tertentu dalam hidup kita akan membantu kita melalui segalanya. Tetapi, tidak mustahil mereka hanya sekadar watak tempelan yang kita boleh abaikan. Sesetengah orang merasakan, mengambil berat tentang hal orang lain adalah kewajipan sosial mereka. Kira macam khidmat percuma untuk masyarakat. Baik, memang baik selepas segalanya berakhir - kau boleh lagi berhubung dengan mereka.

Tetapi, jangan jadikan alasan kehadiran mereka membuatkan kau terperangkap dalam situasi lama. Kenapa mahu terus menanggung kesakitan dan hadam kesengsaraan semata-mata mahu menjaga hati orang lain? Aku percaya setiap daripada kita berhak menentukan kebahagiaan sendiri, memilih jalan hidup yang kita mahukan kerana kita yang menjaga hati dan kenal dengan diri. Kau boleh terus meletakkan orang lain di tempat paling tinggi dan menginjak hati sendiri guna kaki, tapi siapa yang akan tanggung sakit nanti?

Kau sendiri tahu jawapannya.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgbhOPFVv4Whc94PHLVJmEkrGiIAllhVd6-T0jfphc5dd4acP_eZ98xBiDY2IhGnSsEPqnFPBtngZKLmOo7psQbIz2CeVMiTPPz2_mXQ0bbTys19_N2mxd1yl-Kw9MwL9Aw9wkVsN_P3l4/s1600/166906_221683751240740_118147031594413_487106_258026092_n.jpg
[Sumber gambar]

"It takes a strong heart to forgive, but it takes an even stronger heart to say, "I've had enough" and walk away for good"
(via Twitter)

Zara : Sesetengah manusia suka membiarkan diri mereka terperangkap dalam waktu silam tanpa mahu mengasihani diri sendiri yang mereka laungkan mereka sayang sepenuh hati. (Shafaza Zara, 1 Ogos 2012)

3 comments:

Syafiq Лomoтехн said...

angkat satu kaki, turunkan di depan
angkat satu lagi, belum tentu nanti akan semudah kaki yang tadi, tapi paling tak diri cuba melangkah

en_me said...

salam ramadhan cik zara tuu yee..

shandye. said...

"[J]angan jadikan alasan kehadiran mereka membuatkan kau terperangkap dalam situasi lama."

Ok, sumpah terasa dengan ayat ni.

Kthxnbai.