Tuesday, December 07, 2010

Awal Muharam, Hidup Lebih Baik Dan Senyuman Yang Tidak Lekang Dari Wajah


Salam Awal Muharam semua.
Apa khabar teman-teman sekalian?
Hari ini aku senyum walaupun sedang tahan sakit kepala.
Kurang tidur akan melayan perasaan.
Ketawa.

http://farm5.static.flickr.com/4040/5170610988_5b459dc18b.jpg
[Gambar : Layan perasaan yang ada bunga tapi baling-baling kaca depan Sean. Apa kau ingat senang? Kena tahan ketawa, kena tahan geram sambil guling-guling.]

Alhamdulillah.
Hari yang lebih baik.
Hari yang lebih ceria.
Perasaan yang lebih bahagia.
Senyum mesra.

Apa yang dilalui saat ini adalah sesuatu yang sangat mengujakan. Benda yang tidak pernah diimpikan menjadi sebuah kenyataan yang sungguh membahagiakan. Kalaulah boleh dilukiskan warna ceria ke seluruh dunia, mungkin warna jiwa sudah lagi tidak tinggal hitam-kelabu-putih sahaja.

Perasaan ini aneh.
Aneh kerana aku tersedar yang aku masih manusia punya rasa.
Manusia yang selama ini terleka.
Dalam kejar segala yang dicita.
Tanpa kenal makna sebenar bahagia.

[Gambar : Semoga apa yang dikurniakan saat ini penuh dengan keberkatan dan dikukuhkan dengan sesuatu yang lebih pasti hendaknya. Senyum]

Menerima panggilan daripada seorang rakan yang kerap membaca Twitter aku (memandangkan dia baru menggunakan Twitter dan aku antara orang yang dia ikuti)

Rakan : Amboi, Twitter penuh dengan tulisan bunga-bunga marah.
Aku : (ketawa) Benda-benda merepek adalah.
Rakan : Macam tengah marah dan geram sahaja?
Aku : Eh, itu siang tadi punya.
Rakan : Yang petangnya pula?
Aku : Sendiri baca, sendiri tafsir boleh?
Rakan : Mana boleh?
Aku : Doakan sahaja yang baik-baik untuk aku ya?
Rakan : Pasti, tapi mahu tahu juga untuk niat apa?
Aku : Perlukah tahu secara terperinci?
Rakan : Kalau lebih terperinci lebih baik.
Aku : (Ketawa) Tidak mahu jatuh perangkap.
Rakan : Ada orang singgah ke dalam hati?
Aku : Entah.
Rakan : Sentuh sahaja atau mahu menetap terus?
Aku : Tidak tahu dan jangan main tebak sahaja.
Rakan : Ah, tak betul ke?
Aku : Tak nak jawab boleh?
Rakan : Kalau peribadi, aku tak ceroboh.
Aku : (Ketawa) Mungkin.

Senyum.
Ah, status Twitter aku memang penuh warna.
Kadangkala penuh dengan tulisan aku, kadangkala akan terjemahkan rasa.
Macam-macam mungkin, aku percaya.

[Gambar : Selamat ulang tahun buat rakan aku yang pendiam dan penuh senyuman]

Selamat ulang tahun sahabat.
Moga setiap hari bertambah hebat.
Setiap masa dikurniakan mahabbah nikmat.
Hidup dipayungi rahmat.

Kamu seorang sahabat.
Tulisan dan cerita kamu buat kita rapat.
Ah, kamu memang berbakat.
Mahu kirim doa agar rambut tengah kamu menjadi lebat.
Kalau tidak, kena pergi cari ubat.
Khas untuk rambut, bukan yang jadikan kuat.
Eh, gelak jangan besar, nanti mulut masuk lalat.

Buat sahabat.
Aku mendoakan yang terbaik buat kamu penuh tulus, lambat-lambat.
Aku harap kau pulang ke sini, cepat-cepat.
Itu sahaja sahabat.

Nanti aku belanja kamu minum susu kotak ya?
Susu segar atau susu penuh krim?
Yang mana satu kamu mahu?
Senyum.

Nota Kaki :
1. Sahabat itu tahu siapa dirinya kalau dia singgah ke sini. Ah, dia tidak akan tinggal jejak di blog aku yang biasa-biasa ini.
2. Jadual tidur aku semakin gila. Aduhai.
3. Terpaksa menolak pelawaan mengayuh basikal disebabkan aku berpuasa (dan kurang tidur)
4. Ingin senyum sahaja.

Zara : Mula mencari sesuatu yang lebih baik dalam diri. Apakah mampu memasuki dunia baru dengan senang hati ataupun berhati-hati? Ah, aku mahu pilih keduanya. Boleh?

10 comments:

suffer8zine said...

boleh boleh!

Terkini : 100 Manusia Paling Berpengaruh Di Dunia

noorafzan said...

wah..hint yang baik sempena tahun baru.
ada penghijrahan besar nampaknya zara.
saya doakan yang terbaik!

piNky LuCiA said...

moga hasilnya yang baik2 sahaja. hehe

Hidayah Ahmad said...

salam maal hijrah :)

zirconia said...

semoga senyuman terus menemani kamu ya zara. senyuman mesra dan bahagia :D

utmbloggers said...

salam maal hijrah senior :)

izee said...

Zara..Salam Maal Hijrah 4 u..!! zara 2 tweetr @Lovely_Izee is me la zara..hehee

hans said...

status twitter aku bunga2 tak zara?
hohohoho

P/S : 5 Gaya Rambut Mengikut Zaman

Sakina Kushairi said...

salam maal hijrah :)

Eila said...

salam maal hijrah.... zara.

n selamat berhijrah... ( ^ _ ^ )