Sunday, February 01, 2009

Busuk Dan Tengik 1


Aku ada seorang kawan.
Aku panggil dia Busuk.
Busuk, kawan yang aku tak pernah jumpa dia alam realiti, tapi memahami sisi dunia aku yang celaru.
Sisi dunia aku yang kadang kala terumbang ambing bagi memenuhi tuntutan manusia di sekeliling aku.
Mungkin dia lebih faham akan dunia di sebelah aku.

Dia panggil aku Tengik.
Tengik dalam erti kata apa pun, aku tidak mengerti.
Mungkin aku sendiri tidak mahu mengerti.
Biarkan sahaja masa berlalu, aku tidak ingin jawapan.

Busuk dan Tengik.
Dua sahabat, mungkin lebih sedang aku menganggap dia sebagai seorang sahabat.
Orang macam Busuk, orang yang aku tak jumpa di dunia aku di sini.
Orang yang aku cari di dunia realiti aku.

Kadang-kadang aku pelik juga dengan tingkah laku aku.
Si Busuk akan dengan senang hati menangkis jawapan aku.
Beserta dengan hujah dia yang tersendiri.

Pada aku, Busuk banyak mengajar aku, Si Tengik ini pelbagai perkara.
Dia ajar aku tentang sisi kehidupan itu sendiri.
Betapa aku mungkin lemah, tetapi ada kekuatan yang perlu aku bangkitkan.

Busuk ajar aku dengan keadaan aku yang lemah serta dipenuhi kesedihan, hanya akan mengundang petaka buat diri aku sendiri.

Terima kasih Busuk.
Kau buka mata aku tentang layar kehidupan yang penuh warna - apa yang perlu aku lakukan agar hidup aku tidak lemah disebabkan oleh secebis kenangan.

8 comments:

Anonymous said...

walamak tengik...cayalah...

mcm baca puisi hang tuah pun ada...

hehehe...

mmg tengik...

cuba la ko citer mcm mane ko dpt nama tengik tu ;p

addyaholix said...

pernah panggil dia bucuk haha!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Pali :

hahahaha...

busuk!

aku pun lupa camne kau panggil aku camtu beb...

puisi hang tuah?

haper daa~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

addyaholix :

hehehe...

siapa itu...

said...

bucuk tak mandi eh....
he he he...

(^_^)

♥Yanie Putrajaya♥
*********************************

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

[yAN!e][pUTraJAya] :

Uiks...

busuk ni tak tau la dia mandi ke tak kak~

hahaha~

mrblind said...

busuk dan tengik..biasa bangla memang bau macam ni..kawan lu tu bangla ke..

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

mrblind :

bukan la bro...

orang Malaysia...

muka ada cam bangla ke? jap aku pikir....