Monday, December 22, 2014

Teja #02



http://a420coop.com/wp-content/uploads/2013/05/depression_1-ad78d208bfd0907a122c249a74cd8f6ff184705e-s6-c101.jpg

**********
“Pain produces progress. So if you truly love me, you will try to hurt me as much as you can. If you really want me to grow as a person, you will water me with betrayal, abuse, neglect, derision, thievery, and possibly even torture.” 
― Jarod Kintz
**********

“Kau tetap nak kahwin dengan Malim?”
“Apa salahnya?”

“Kau jangan jadi gila Teja. Kau tengok lebam-lebam di badan kau tu”
“Aku salah. Malim hukumlah aku”

“Ni bukan hukum. Ni macam dera dah ni”
“Seri, aku boleh bertahan. Aku sayangkan Malim. Tu cuma cara dia tunjukkan cinta”

“Kau akan menyesal suatu hari nanti”
“Kau jangan doakan aku camtu. Jarod Kintz kan pernah kata kesakitan akan menghasilkan progress”

“Pergi jahanam dengan falsafah kau. Kau akan kesal nanti Teja sebab biarkan diri kau hanyut dengan manusia macam Malim tu”
“Seri!”

Seri menghempas pintu bilik dengan kuat. Entah apa yang merasuk temannya, dia sendiri tidak mengerti. Teja, gadis manis yang pendiam, jatuh hati dengan Malim, rakan sekerjanya. Tetapi, Malim yang dikenali Teja sejak enam bulan yang lepas adalah manusia yang tidak sedar dek untung. Sudahlah kalau bayaran rumah sewa lewat pun, Teja yang membayarkannya, tergamak jantan itu pukul Teja sesuka hati apabila hatinya rawan dengan masalah peribadi. 

Yang lebih tidak difahami Seri, Teja dengan senang hati menerima apa sahaja yang dilakukan oleh Malim terhadapnya. Cinta memang buta, tapi Seri fikir Teja yang membutakan mata hatinya sendiri. Setiap apa yang dinasihatkan, hanya berakhir dengan gelengan dan senyuman Teja.

Bunyi ketukan di pintu memadamkan lamunan Seri. Mesti Teja berdiri di luarnya. Memujuknya setiap kali Seri menghambuskan diri dari kamar. Hatinya sering kali berbolak balik. Teja perlu diajar supaya lebih mengerti apa yang bakal terjadi jika dia terus kekal degil begini.

“Seri”

Seri kekal bungkam di atas katil. Biarkan Teja memanggil selama yang dia mahukan. Seri enggan ambil peduli. Acapkali dia harus beralah dengan Teja, rasakan kali ini, Seri mahu tunjukkan dia juga keras kepala.

“Kau dah tidur ke Seri? Aku minta maaf. Aku sayang Malim, aku sayang kau juga. Good night Seri.”


(bersambung)

No comments: