Friday, December 07, 2012

Kursus Biodiversiti #04


Surat yang diterima untuk mengikuti Kursus Biodiversiti - Kajian Habitat Tasik di Terengganu adalah mustahil untuk dilepaskan. Makanya dengan peluang yang diberikan, maka bermulalah perjalanan aku untuk bersama dengan rakan-rakan mengikuti pengembaraan ke tempat/suasana yang baru buat aku.

3 Disember 2012.
Tanpa iDraki di sisi, aku mulakan perjalanan dari rumah ke Tangkak. Seterusnya dari Tangkak ke Segamat, di mana bas dari Jabatan Pelajaran bersedia untuk membawa kami semua ke destinasi yang ditetapkan.

4 Disember 2012.
  • Urus diri / Solat Subuh / Tazkirah / Moral
  • Senaman pagi / Sarapan pagi.
  • Aktiviti di Pekan Kuala Berang.
  • Minum pagi.
  • Bergerak ke Empangan Sultan Mahmud.
  • Makan tengah hari / Solat Zuhur.
  • Bot bergerak ke Taman Negara Tasik Kenyir.
  • Minum petang / Solat Asar.
  • Aktiviti di Taman Negara Tasik Kenyir.
  • Makan malam / Urus diri / Solat
  • Aktiviti di Taman Negara Tasik Kenyir
  • Minum malam 
  • Taklimat Kawalan Malam.

5 Disember 2012.
  • Aktiviti pagi masih sama.
  • Bot bergerak dari Taman Negara Tasik Kenyir ke Gua Bewah.
  • Aktiviti di Gua Bewah.
  • Bot bergerak ke Air Terjun Lasir.
  • Aktiviti di Air Terjun Lasir.
  • Aktiviti malam masih sama.

6 Disember 2012.
  • Aktiviti pagi masih sama (barangkali)
  • Aktiviti di Air Terjun Lasir.
  • Bot bergerak dari Air Terjun Lasir ke Empangan Sultan Mahmud.
  • Lawatan dan majlis penutup.
  • Perjalanan pulang.

7 Disember 2012.
  • Perjalanan pulang.

http://farm5.staticflickr.com/4131/5207748554_c6dec57e52.jpg
[Sumber gambar]

Kalau masih diizinkan oleh Allah, barangkali selepas ini, masih akan ada coretan daripada aku yang sebenarnya, dan bukan daripada segala penulisan yang telah dijadualkan. Aku barangkali masih lagi manusia yang kagumnya pada manusia itu tiada. Maaf atas segala kesilapan jika tatkala kamu membaca ini, aku sudah tiada lagi di atas dunia.

Zara : Barangkali mereka terlupa. Dengan menghukum manusia, itu tidak menjadikan mereka sebagai maha pencipta. Mereka tidak pernah akan lebih daripada manusia biasa, macam kita semua juga. (Shafaza Zara, 7 Disember 2012)

No comments: