Friday, March 30, 2012

Manis.


Cuaca bahang.
Sekejap panas, sekejap mendung, bikin orang meradang.
Ada yang berlari melangkah setiap penghadang.
Ada yang melompat melepasi tiang penghalang.
Ada yang melontar kuat sehingga terhentak tiang.
Tapi itu tidak menghalang orang bersorak menang.
Ataupun menangisi kekalahan dan kecewa bukan kepalang.

Disebalik keghairahan sukan yang walaupun sesetengah orang lihat setakat peringkat rendah - aku lihat ianya sebagai satu simbol penghargaan kepada mereka yang mencari bakat dan berusaha keras demi diri sendiri. Bukan mereka yang datang dengan sia-sia. Sepanjang beberapa hari ini, aku lihat ada air mata yang tumpah, ada yang mengeluh kecewa dan tidak kurang juga muka penuh senyuman apabila pingat kemenangan tersarung di leher mereka. Ini gelanggang mereka, dan aku cuma sebagai pengurus (yang tidak berbadan kurus) tetapi mahu setiap daripada mereka menikmati keindahan kenangan zaman remaja, zaman persekolahan yang tidak pernah aku nikmati dahulu.

Dan petang hari ketiga, sewaktu aku jaga khemah seorang diri sambil membaca buku, aku didatangi oleh seorang yang tinggi dan memakai nombor di dadanya. Dengan senyum manis, dia  hulurkan ini dan berlalu pergi meninggalkan bayang-bayang yang tidak setinggi dirinya. Aku buka dan aku ketawa seorang diri.

http://farm8.staticflickr.com/7108/7027976297_7b5875030f.jpg
[Flickr aku]

Mengenangkan ada budak aku yang berlari bersama penghantar nota ini (ya, kalau budak aku sendiri - ada yang makan kaki sebab berani beri begini) dan penghantar pesanan ini dari sekolah lain, aku hanya tersenyum sahaja bila nampak dia di kawasan pertukaran baton. Sekurang-kurangnya aku buat apa yang dia minta bukan?

Ah, budak-budak mahu dewasa.

Zara : Hidup ini kadangkala sangat kelakar. Di saat kita sangka kita miliki segalanya, rupa-rupanya, kita akan kehilangan semuanya.

6 comments:

Angah said...

aha...ada peminat nampak nye..

mas saari said...

wah..siap bagi surat tu! berani betul budak tu... heeheee

takky said...

wow, budak skola lain ke yg bagi surat dekat kak z?
ingatkan budak skola kak z sendiri...
hihihihii

at least ada kenangan manis utk kak z masa hari mssd nie...
dan saya senyum besar masa bace nota yg budak tu kasi dekat kak z...
rasanya kalau kak z still pelajar skola, komfem budak tu nak ngorat kak z....
^O^

reenapple said...

Ahaaa... cikgu terima surat dari secret admire... hehehe.

Yana Shaharuddin said...

Comel!

Insyirah Fadzil said...

comelnye :)