Tuesday, October 18, 2011

Ini Kerana Kita Berbeza


Senyuman.
Kasih sayang.
Kegembiraan.
Warna bahagia.
Ketawa.

Sedih.
Sepi.
Sakit.
Marah.
Benci.
Geram.
Dikhianati.


http://farm5.static.flickr.com/4064/4350449646_bcb4522001.jpg
[Sumber gambar]

Setiap salah satunya mungkin perasaan yang dilalui oleh manusia. Ya, setiap manusia pernah melalui rasa sedemikian dalam hidup. Satu atau dua sekurang-kurangnya.

Angkuhnya dunia.
Sialan.
Ludah.

Kita mungkin tamak.
Kita mahu setiap daripada mereka yang lain sependapat dengan kita.
Kita mahu segalanya jadi seperti yang kita impikan.
Segalanya diatur dengan kehendak kita tanpa mengira keperluan orang lain.
Kejamkah kita?
Pernahkah kita terfikir setiap daripada kita tidak sama?

Kita semua ada benda yang kita ambil kisah, ambil peduli dalam dunia ini. Kalau tak ada dua atau tiga, mesti ada satu, betul tidak? Ah, sebab itu kadangkala boleh terperanjat kalau ada orang kata dia tak kisah dengan semua benda dalam dunia ini kecuali diri dia sendiri. Dia lupa satu benda tu, tapi tak mengapa, manusia memang selalu lupa. Adatlah kata orang tua. Pelupa sebelum usia memang dah jadi lumrah dalam kehidupan sekarang. Siapa suruh makan banyak perasa tambahan yang ada MSG tu kan?

Ala.
Ala.
Alahai.

Si lelaki, mahukan wanitanya mendengar setiap apa yang dia mahukan. Mahu wanita itu menjadi yang begini, begini - disusun atur setiap ciri agar dia dapat memenuhi apa yang dikehendaki.

Si wanita pula, mengharapkan si lelaki akan sama macam cerita yang disogokkan dalam tivi. Kalau boleh, kalah putera raja dalam buku cerita yang ditelaah dari zaman kanak-kanak hingga remaja.
Dan pelbagai lagi sebenarnya.


Ketawa.
Kelakar sebenarnya apabila melihatkan diri yang pernah jatuh dan rapuh boleh bangun kembali atas dasar kasih sayang kepada diri. Kasihan melihatkan diri yang tidak akan dijaga oleh makhluk bernama manusia menyebabkan diri menarik dan memungut sisa kekuatan terakhir untuk membina sesuatu yang baru, lebih kental, lebih jitu daripada apa yang didendangkan oleh manusia lain seluruhnya.

Aneh.
Dia merasakan anehnya manusia lain yang tidak tahu tersenyum kepada manusia lain. Masam mencuka sepanjang masa tanpa ada segaris aktiviti otot di wajah, kecuali wajah dan bibir yang melengkung. Tidak kira dengan kedutan di wajah tentunya, berlapis-lapis bagaikan satu manifestasi manusia yang langsung tiada rasa. Dia yang kenal hidup haruslah ceria dan penuh warna duduk mengira satu demi satu garisan di muka manusia yang tidak kenal erti senyuman dan berwajah marah sentiasa.

Bukankah senyuman sesuatu yang berjangkit?
Bila kita senyum dengan orang, orang akan senyum balik dengan kita?
Dia pelik bila terjumpa ramai manusia yang kebal dengan virus senyuman.
Kadangkala rasa mahu menjerit ketakutan.
Eh?

Tapi itulah.
Setiap dari kita berbeza kan?

http://farm6.static.flickr.com/5171/5465391652_26b25fc4c5.jpg
[Sumber gambar]

Manusia itu selalunya ketawa dengan gembira dan ukir senyuman bahagia setiap kali lensa menghala ke arahnya. Tidak pernah masalah ataupun garisan wajahnya menunjukkan duka. Tidak ada. Kalaupun terakam dek kelajuan cahaya, mungkin wajah cemberut sahaja yang pernah kelihatan. Itupun disebabkan kedukaan sepintas lalu yang tidak berjaya disembunyikan. Sekejap, jangan khuatir, dia masih ingat dengan janji Tuhan.

Senyum.
Perbezaan itu yang menjadikan kita lebih manusia.
Ya.
Mungkin.

Nota Kaki : 
Main sedap hati ceduk artikel dari sini tanpa ada kredit di hujungnya adalah sangat menyakitkan hati. Awak, awak, awak, awak di luar sana, kehidupan kita tidak sama. Jadi, janganlah kata itu awak tulis bila mana perbualan dalam artikel itu masih ada nama saya.

Zara : Senyum tahan diri.

6 comments:

cik violet said...

ad org curik entry awk eh ?

Amiey White said...

saya cuba membaca entry yang panjang -.-" btw pukul mereka yang cilok tu

ciKk rynN said...

dugaan menjadi blogger terhebat.. :D love all ur article..

kueh bakar said...

kita serupa tapi kita tak sama.
kita sama tapi kita tak serupa.

tiada.kita serupa dan kita sama.memang tiada.

kerana kita manusia.

SN said...

loser utk mereka yg x reti buat ayat sendiri...hehe

Cik Bambam said...

apa lar susah sangat nak credit pada penulis asal kan.. =.='