Monday, September 06, 2010

Ramadhan #27 : Tukang Buat Kuih - Penyukatan Tepat (Kimia) Dan Pengukuran Jitu (Kemahiran Hidup)


Baru keluar daripada dapur.
Setelah 4 jam.
Baru dapat kek satu jenis.
Tapi disebabkan kek itu dibuat dalam 2 adunan, maka aku dapat 4 buku kek tersebut. Nanti kalau dah sejuk dan dikeluarkan daripada peti sejuk, aku ambil gambar (Semasa proses penyediaan tidak dapat diambil disebabkan mata Bonda menjeling setiap kali aku mengeluarkan kamera ataupun telefon genggam).

http://buzznet-09.vo.llnwd.net/assets/users16/xxbrokenheartedgirlxx/default/Pon_and_Zi_20--large-msg-119794343053.jpg
Kebetulan, hujan sedang lebat di luar sana. Pasti langit juga berasa terharu mengenangkan aku membuat kuih raya dengan gigih sekali tahun ini. (Gila datang menyerang, ketawa)

Bonda : Tahun ni semua Along buat sendiri ya?
Aku : Buat kek sendiri?
Bonda : Ya. Sukat betul-betul.
Aku : Dah kata budak Kimia, mesti sukatan tepat, jangan risau.
Bonda : Ye la tu.
Aku : Bahan kimia mana boleh salah sukat.
Bonda : Apa lagi, mulakan la.
Aku : (sengih)

Dan disebabkan kek itu ada susunan yang tersendiri, maka pelbagai aksi boleh dilihat di dapur tadi. Ya, tangan yang biasa menaip dan menulis ini, agak gila di dapur. Nasib baik ada tisu segulung di tepi. Sudahlah sambil membuat kuih mata menjeling televisyen, menonton rancangan menarik di Saluran Ceria Anda. Senyum.

Bonda : Apa lagi, susun, sapu krim semua.
Aku : Kena buat ni juga ke?
Bonda : Yang pertama, Mak dah buat, ni Along pula.
Aku : Baik.
Bonda : Ukur betul-betul, jangan ada sebelah panjang, sebelah pendek, lebar lain-lain.
Aku : Ya, baik (sambil capai pembaris)
Bonda : Siap guna pembaris kalau senget tak tahu lah.
Aku : Kata cikgu KH, mestilah gigih macam ni.
Bonda : Ni kenapa ada yang tak sama lebar ni?
Aku : Sebab tak guna sesiku L.
Bonda : Huh?!

Lepas ni nak sambung buat kuih lain agaknya. Biskut entah nak buat atau tidak ya? Kan aku dah penat uli biskut di Mydin Sabtu lepas? Ketawa.

Zara : Seronok sebenarnya membuat kek sempena hari raya. Perasaannya adalah berlainan daripada membuat kek di hari biasa. Gigih aku menyukat segala jenis tepung, dari tepung Hong Kong ke tepung jagung segala.


16 comments:

Unknown said...

Habislah kek tu..

asid ke alkali kek tu? haha!

ko ni mmg la, ada ke patut guna sesiku L wat kek. wat senak perut je..haha!

amira faqihah said...

waahha,,smgt sungguh ;D

Nizam Gtz said...

hahaha... betul2 mengaplikasikan pembelajaran dalam kehidupan ni... syabas...

Kena pakai timbang air lah.. baru tak senget (sigh)

Selamat Hari Raya Cikgu Zara... wink2!!

Maaf ZAhir Batin...

NuR si CiKGu RiBeNa (NSCR) said...

tak dpt bayang kalo guna sesiku L buat kuih..
huhu..
kek lapis ek..
mosti sodap cik zara buat...
nak gi raya laaa..

hehe

fahmi ibrahim said...

bila dah obses dengan kerjaya... Inilah jadinya... Mood raya semakin 'beraroma'

Munsyi said...

LOL zara,baik guna apit G bagi kek tu tak gerak. :P

傑仔 Kit-Zai said...

mmg nak buat aku ketawa berguling kalo guna sesiku L nak buat kek yg kemas.... apalah ko ni... -_-"

Kakcik Seroja said...

Boleh buat menantu ni.. pandai segala2.. :)

Hizami Li said...

haha.
sesiku L?
wah.
advance betul cikgu zara buat kek.
nak belajar boleh?
:D

david archuleta said...

wiwit!!! buat kuih raya akak kita! XDDD

david archuleta said...

wiwit!!! buat kuih raya akak kita! XDDD

Hidup Seorang Blogger Bahagia said...

Salam persahabatan...

NAZ said...

sesiku l? hahah pahat pakai tak?

PuanPepel said...

aku tak suke wat kek... tp suke wat biskut..

hans said...

walaweh
dah start ke?
ku xbuat apa2 lagi

P/S : Tips - Tips Bagaimana Mahu Mengelak Daripada Memberi Duit Raya Dalam Jumlah Yang Banyak!

Ammar Afandi said...

siap dgn sesiku L+pembaris tue..hehehe