Friday, May 24, 2013

Perjalanan 30 : #29


Dalam sering tertanya-tanya sama ada aku mampu mengecapi nikmat bahagia seperti yang dialami oleh manusia lain, aku lebih senang untuk bersyukur dengan apa yang telah Allah pinjamkan aku sehingga hari ini. Kenyataannya tidak semua yang aku mahukan bakal menjadi milik sendiri. Ada yang barangkali hanya satu persinggahan supaya aku tidak pernah bongkak dan ujub dengan bertongkatkan langit, berpaksikan bumi.

Ada satu hari di mana aku pernah berlari tidak tentu arah pada waktu malam sewaktu zaman belajar. Berlari dalam erti kata mengawal perasaan amarah dengan diri yang telah aku hamburkan dalam satu karya yang telah terbit sebelum ini (buat sesiapa yang terbaca, mereka mungkin mengerti) --- aku mencari di mana kesilapan aku sehingga diperlakukan sesuka hati oleh manusia yang aku sayangi.

Di saat aku berhenti dan renung tasik seorang diri, aku mengerti hakikat bahawa sekuat mana aku perjuangkan suatu benda itu, ada saatnya aku perlu lepaskan tatkala ia bukan milik aku lagi. Barangkali sebagai yang pertama wujud, aku belum mampu jadi yang terbaik --- yang pertama barangkali bukanlah yang paling sempurna, tetapi yang pertama itu mengajar banyak benda.

Aku sudah berhenti berlari.
Pulang dengan senyum sendiri.
Berjalan sambil renung bintang di sebalik pohon tinggi.
Dengan impian untuk digelar manusia menjadi.

Itu kenangan yang membawa kepada siapa aku hari ini.
Yang senyumannya pernah mati.
Bangkit kembali.

http://farm8.staticflickr.com/7135/7777382380_39ec135ab2.jpg
[Sumber gambar]

No comments: