Tuesday, November 27, 2012

[Ulasan ] : Mental - Shaz Johar | Fixi


Amaran.
Ulasan yang akan anda baca ini tidak mengandungi apa-apa maklumat yang bisa membocorkan jalan cerita. Cuma, ia adalah tulisan pantas aku setelah membaca naskah terbaru Shaz Johar yang juga merupakan penulis Kougar, Tabu, Kopi 3 Rasa (Antologi KOPI) dan juga Bahlul vs Beautiful (Antologi BOLA). Ulasan aku ini adalah salinan daripada Goodreads. Maka, kalau ada campuran bahasa, adalah mohon dimaafkan. 

http://farm9.staticflickr.com/8062/8184215015_28325320cf_z.jpg
[Flickr Aku] : Untuk rekod, buku ini tiba pada 14 November 2012.


Kudos Shaz Johar :)

01. Puas hati buku tiba sebelum waktu kemuncak sibuk. Maka punya waktu untuk membaca dengan santai. Durasi pembacaan adalah tiga jam dengan diselang seli upacara masak dan ritual lain.

02. 'MENTAL' adalah tentang watak Maya yang di dalam rumah yang didiami ada 4 watak lain - Jin, Sierra, Rania dan Rashid. Ada juga tambahan beberapa watak lain - Benjamin, Dr Salman, Pak Bado, Mak Itam, Marlis dan beberapa lain.

03. Ada cameo watak Kisha (Kougar) dan Bibi (Tabu) - Aku suka cara Shaz sebegini. | lebih-lebih lagi kepada pembaca yang membeli pakej '3some' dari FIXI - jadi mereka akan lebih dekat dengan cara penulisan Shaz.

04. Ada terselit beberapa perkara yang dekat dengan dunia realiti. Kalau kau peka dengan hal semasa, jadi kau akan tahu juga.

05. Cerita MENTAL agak tricky - Disarankan agar jangan berhenti-berhenti baca. Sebab nanti akan kurang faham dan kena ulang baca sehelai dua kebelakang.

06. Tulisan Shaz Johar kali ini - punya latar orang gaji mengingatkan aku kepada cerpennya dalam KOPI -"Kopi 3 Rasa"

07. Aku sarankan kalian baca sendiri - dapatkan naskah ini dan selami cerita yang sebelum pengakhirannya kalian akan temui jawapan.

Nota Kaki :
Aku letak ulasan sebab ada orang kata aku dah lama tak ulas buku - tapi merepek menulis komentar di Twitter semata. Maaf.

2 comments:

shandye. said...

mana nak beli termos bentuk lense kamera tu eh?

oh, maaf komen takde kena mengena dengan entri sebab saya tak baca lagi MENTAL (*batuk*)

lagipun agak sentap sebab rasanya MENTAL dah buku FIXI entah ke berapa ratus entah tapi BISIK tuan tanah takde pun buat ulasan (*batuk lagi*)

nota kaki berstokin: skarang mmg musim batuk+demam kan? #kekening

takky said...

kena make sure baca tabu n kougar dulu ke sebelum baca mental?

buku tabu dah beli lama dah tapi masih cantik berbalut sebab x jumpa masa lagi utk baca ye...

kougar belum beli lagi....