Monday, January 12, 2009

Tumpahnya Di Situ


Jari lincah memasukkan data ke sistem bayi tercinta.
Lagu-lagu latar berkumandang, berselang seli dengan suara - suara
puak yang tidak diminati.

Memang aku tidak minat mereka.
Tidak pandai senyum.
Mungkin mereka robot yang tidak mesra alam.

Aku bukannya seperti yang dinyatakan oleh sesetengah pihak.
Tidak mungkin kepada kaum sejenis.
Tetapi senyuman itu bukannya mahal.
Kau hanya perlu menggerakkan sedikit sahaja otot muka.
Bukan tentang mereka yang aku mahu nyatakan.

Kempen memboikot telah lama dijalankan.
Dua tahun lepas, aku sungguh cerdas memboikot.
Tapi, iman dangkal, hati mengusik.
Aku kembali menyentuhnya.

Kali ini,
demi rontaan sistem pencernaan,
aku tekad menghabiskan bekalan yang didapati secara percuma.
Milo Panas peneman aku malam ini.

Aroma yang menyentuh sistem pernafasan serta sistem pencernaan membuatkan aku berhenti memasukkan data ke dalam tubuh bayi ini.
*Masihkah bayi setelah satu tahun?*

Aku menyisip sedikit dari mug bergambar mencurigakan.
Aku curiga sama ada itu kambing atau biri-biri.
Tapi, itu bukan isunya.

Aku rasa basah.
Memang la di bibir basah kerana aku menyisip air.
Tetapi, meja dan buku aku jua basah.
Aroma Milo menusuk.

Aku tunduk ke bawah.
Air Milo menitis di meja.
Membasahi buku notaku.

"Bila masa pula tumpah ni?"

Aku teringat emak di rumah.
Jika dia nampak ni, mesti dia akan kata,
"Kau minum macam takde bibir!"

Shafaza : Kenapa la Milo ni mesti tumpah atas buku aku?
Nasib baik kau buku semester lepas...

4 comments:

mrblind said...

lu takde bibir ke takde mata ni..buta!!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

mrblind:

pergh...

ayat lu....

tergamak sungguh!

Adam said...

Dua tahun lepas, aku sungguh cerdas memboikot.

sile nyatakan barangan yang anda suke dan barangan yang ada boikot...

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Dakjaat™:

Barangan yang ku sukai dulu...

Adalah McD...(kira barangan ke ini?)...

2 tahun tak makan McD..then, kuar 1st date..termakan (sila baca sebagai ter ye?) McD bersama kekasih yang bukan lagi kekasih...

aduyai...

sekarang, aku mau kembali memboikot...malahan mungkin juga berdiet?

tapi, something for sure, aku kena gak minum Nescafe...tak dapat Nescafe..mau gigil aku...

Dakjaat belikan aku Kopi Tenom buleh?hehehe~