Thursday, January 01, 2009

Cinta Hati

Cinta hati.
Dari dua perkataan berbeza.
Aku duduk dan mencoretkan perkataan tersebut di atas kertas.

Pelik.
Manusia di depanku memadu kasih sayang.
Bertemankan sebuah laptop, buku - buku serta alat tulis.
Mesra sambil tangan pantas mencoret perkataan di atas buku.
Tugasan barangkali.

Aku tersenyum.
Tak pernah merasai benda sebegitu.
Tidak pernah merasai cinta dengan seseorang yang hidup di bawah institusi yang sama.
Tidak menyesal, sungguh, aku tidak kesal.
Jika duduk berdua sekalipun, hanya bersama teman kuliah.
Tidak pernah lebih dari itu.

Seseorang bertanya mengenai pacaran kepada aku.
Pacaran?
Aduh…
Bukan dengan aku.
Tidak mungkin aku orang yang selayaknya menjawab pertanyaan begitu.
Bukan aku sahabat.

Senyum.
Pasangan itu melihat aku.
Aku bukan melihat kalian, aku hanya tersenyum sendirian di depan Sean.
Bukan kerana kalian.
Sumpah.
Cuma aku sedang mendengar alunan lagu dari Romance, " Ku Ingin Kamu".

Mengimbau kenangan lama ketika tangan bekerja mencari bahan yang sesuai.
Aduhai.
Penatnya.

Zara : Aku patut mendengar lagu yang agak sayu barangkali, biar menangis di khalayak. Tapi aku rasakan perkara begitu tidak di perlukan. Kelakar yang amat sangat. Bukan diri aku.

No comments: