Wednesday, December 02, 2015

Women’s Style Guide


Fesyen bukanlah suatu perkara yang boleh diambil ringan malah ia merupakan gaya hidup bagi setiap individu. Tidak kiralah sama ada individu tersebut mempunyai pekerjaan yang berkaitan dengan dunia fesyen mahupun hanya seorang guru di sekolah (macam aku ini). Pendek kata, semua wanita khususnya haruslah mengetahui perkara-perkara asas dalam berfesyen serta apakah yang harus dielakkan ketika mengenakan sebarang busana.

Entri kali ini akan berkisarkan mengenai women’s style guide dan akan membantu para wanita yang mungkin memerlukan sedikit panduan berfesyen serta boleh dikatakan sebagai panduan untuk diri aku sendiri #notetomyself.



Pertama sekali, kenali tona kulit anda. Adakah anda mempunyai tona yang cerah? Gelap? Ataupun sawo matang? Ini adalah amat penting untuk mengetahui warna pakaian apakah yang boleh dipakai agar tampak sesuai dengan tona kulit anda. Jika anda mempunyai kulit yang gelap, elakkan memakai warna-warna yang terlalu terang atau warna kulit anda akan kelihatan terlalu kontra berbanding dengan warna pakaian. 

Kalau aku yang berkulit tidak berapa cerah ini, jika pakaian aku terang (kadangkala dalam kerjaya aku, pakaian rasmi yang diminta untuk dipakai bukanlah atas kehendak atau citarasa aku, tetapi mengikut majoriti) – aku akan cuba padankan dengan warna lain yang bersesuaian supaya tidaklah menjadi modal untuk dibahan oleh orang lain. Keyakinan diri itu sangat penting, dan pakaian itu mampu membawa kegembiraan kan?




Kedua, kenali bentuk badan anda. Adakah anda mempunyai bentuk badan tinggi lampai? Kecil molek? Atau sedikit berisi? Jangan pakai pakaian yang terlalu ketat dan elakkan corak jalur melintang jika anda mempunyai bentuk badan yang berisi. Bagi anda yang kecil molek pula, pilih pakaian yang bercorak jalur menegak untuk kelihatan lebih tinggi.  

Perkara kedua ini sangat penting bagi aku memandangkan aku semakin hari semakin lari dari berat badan ideal aku selepas menjadi seorang ibu (ini bukan alasan sebenarnya, tetapi lebih dipengaruhi oleh jadual kehidupan aku) – jadi pemilihan pakaian aku, haruslah bersesuaian dan selesa. Lebih-lebih lagi aku bekerja dengan manusia, pemilihan pakaian yang selesa dan memberikan impresi yang baik itu perlu.




Seterusnya, tahu etika berpakaian. Anda harus tahu ke mana tempat yang ingin anda tujui atau atas tujuan apa. Elakkan berpakaian kurang sopan di majlis-majlis formal atau di pejabat. 

Perkara ketiga ini memang ada dalam garis panduan pekerjaan aku. Seperti yang semua orang ketahui, kerjaya aku sebagai guru, lebih-lebih lagi mempengaruhi pemilihan pakaian aku. Tidak boleh memakai pakaian yang mencolok mata di hadapan murid (selain daripada pegangan agama), sudah tentu ianya dititik beratkan kerana murid-murid mempunyai ruang untuk melihat sama ada orang dewasa di sekeliling mereka memberikan contoh yang baik ataupun tidak. Tatkala semua orang memakai pakaian yang sopan, mana mungkin anda muncul melanggar etika kan?




Dan yang terakhir, bijak memadankan warna. Anda harus bijak bermain dengan kombinasi warna untuk mendapatkan penampilan yang bergaya. Elakkan memakai pakaian yang kedua-duanya berwarna cerah atau anda akan kelihatan seperti badut!

Tetapi percayalah, kadangkala kita terpaksa untuk berpakaian sedemikian atas dasar tugasan (mengeluh). Walau bagaimanapun, di luar bidang lain, yang dapat kita buat piihan sendiri, kita haruslah bijak memadankan warna supaya kita akan selesa dengan penampilan diri sendiri. Kenapa tidak jadi diri sendiri dan buatkan kita bergaya dalam masa yang sama? Bukankah dengan berpakaian yang menarik, keyakinan diri kita akan meningkat dan dalam masa yang sama kita sendiri akan gembira?

Pilihlah gaya yang mampu membuatkan diri kita gembira untuk menikmati hari yang lebih baik dalam hidup ini. Kerana senyuman dan hati yang gembira itu akan membawa kita kepada kehidupan yang lebih positif dan bahagia. - Zara (02 Disember 2015)



No comments: