Saturday, April 13, 2013

#26 : Ini Cerita Seorang Perempuan.


Rumahmu tak akan menjadi sebuah sangkar, melainkan tiang utama sebuah kapal layar.
(Kahlil Gibran)

Metamorfosis adalah sesuatu yang mustahil akan berlaku pada aku selagi kaki aku terikat di dalam kepompong. Takdir barangkali, aku mahu lari keluar dengan meminta kerja jauh dari sangkar emas, tetapi aku tetap terpuruk di dalamnya untuk membina kerjaya. Senyum kanyur.

Kerana metamorfosis aku tidak akan bermula. Senyap dan sunyi dunia aku bila aku tidak dapat berhubung dengan manusia lain secara maya. Aku bina dunia aku sendiri, mengikut acuan yang aku mahukan, dengan rangkaian yang aku senangi dalam usaha membina keluarga kecil yang mengerti kemahuan aku. Belum berjaya barangkali kerana orang sering tersilap dengan jantinanya.

Aku baca akan puisi-puisi yang pernah aku coretkan sebelum ini. Penuh emosi dan menjadi diri sendiri. Kelemahan dan kelebihan manusia dan segumpal darah bernama hati menjadi intipati.

Aku menulis tentang cinta, kasih sayang, persahabatan dan juga acapkali sesuatu yang bersadur kemarahan, kebencian serta kesakitan yang dilayangkan kepada aku tanpa manusia-manusia itu sedari.


Jasmani.
Emosi.
Rohani.
Intelek pekerti.
Masih adunan terbaik menjadi diri.
Bukan aku kata, tapi itu yang telah terpateri.
Kita, menilai yang baik dan buruk, yang terbaik kita adaptasi.

http://distilleryimage2.s3.amazonaws.com/cfb8e7109ea211e290cd22000a1f90d7_7.jpg
Instagram Aku | Asian Dolce Latte |  Lebih baik minum Javachip Frappucino ataupun Nescafe.

Diam dan ketawa. Aku kadangkala membiarkan emosi tinggal sebagai nama sahaja. Aku tutup jiwa dan marga daripada disinggahi perlip yang aku tidak mahu merosakkan sebuah nyawa yang mahal harga.

Kesakitan yang pernah aku lalui dihimpit pelbagai rasa buatkan aku kadangkala terlalu keras sehingga tiada jalan penyembuhan yang nyata. Selalunya emosi aku campak ke tepi dan aku hidup darah sendiri sebagai pemanis bicara salutan nyawa hamba.

Ada sesuatu yang tidak kena dengan diri. Ada sesuatu yang entah bagai memberhentikan nafas dan kalam dari membiarkan tinta terus menari. Ada jiwa yang meronta mahu kembali, mengogoi mahukan diri yang lama kembali. Renungan jauh ke masa silam mengetuk sekeping jiwa yang mula hitam penuh dengan celaka yang entah bagaimana hendak dimusnahkan dengan tangan sendiri.


3 comments:

Penglipur Insomnia said...

Kopi tu memang nampak sedap :P

Sya_Merpati Putih 88 said...

perempuan, walaupun lelaki kata perempuan kuat emosi, kuat menangis..
tapi kita perempuan punya hati yang kental, punya jiwa yg kuat...
semoga kamu terus tabah menjalani hiduup yg berliku2...

E-sihat.com said...

kali pertama datang, ingin lagi aku bertandang :-)
Suka ;-)