Monday, January 07, 2013

Pengecut


Kenapa mesti jadi pengecut dan penakut jika itu betul yang kau mahukan dalam hidup? Apa perlunya kau cari gaduh, timbulkan masalah dengan orang lain sedangkan kau boleh hidup baik-baik dalam kelompok kau?

Hidup ini cantik. Susah mananya pun hidup seseorang itu, masih ada benda yang buatkan mereka masih kental dan tabah untuk meneruskan kehidupan kecuali mereka sudah berputus asa dan cabut nyawa sendiri. Tapi, kenapa kau perlu tunjuk kuat dan gagah dengan menindas orang lain? Menghina mereka sehingga mereka jatuh. Buat mereka berjauh hati dan tinggal terpuruk sendiri, sepi enggan bangkit kembali.

Adakah itu kemenangan yang kau cari? Dengan pandang rendah orang lain dan cerca mereka? Kau mungkin hebat atas dunia. Kau mungkin hebat dengan penyokong serta pendukung kau atas dunia. Dengan terbahak, kau kental sebarkan cerita buruk, tabur fitnah dengan penuh rasa bangga seperti kau adalah mangsa.

Kau lupa satu benda. Setiap daripada kita akan dihitung nanti di sana. Sekecil mana pun suatu perkara, tidak akan terlepas daripada hisab Maha Pencipta. Kau boleh lakukan apa sahaja dan mereka diam merelakan segala.

Itu bukan tanda kau kuat, gagah perkasa tetapi tanda mereka sudah enggan mahu campur urusan dunia. Kau boleh teruskan dansa. Mereka mahu hidup dalam dunia indah dan menikmati manisnya senyuman gembira.


http://farm9.staticflickr.com/8449/7917044908_5008387b67.jpg
[Sumber gambar]


"Senyuman awak manis. Alangkah indahnya kalau senyuman awak yang saya pandang setiap pagi dan malam? Hari saya pastinya akan baik-baik sahaja"

Setiap dari kita punya impian, harapan dalam kehidupan. Kalau tidak tinggi melangit, yang rendah pun menarik juga. Itulah, kita semua memang tinggal dalam impian dan harapan. Jiwa itu masih belum tercemar. Selamatkan dia, moga senyuman dia tidak akan mati lagi begitu sahaja. Adakah anda sudah bersedia untuk hadapi apa sahaja?


Zara : Awak tahu apa yang menjadikan hidup ini payah? Ia apabila awak bunuh perasaan berbaik sangka dengan manusia lain di sekeliling awak. (Shafaza Zara, 7 Januari 2012)


7 comments:

ayunidati said...

hidup ini mseperti roda yang berputar

reenapple said...

Hidup ini ada balasan. Sekejap kita diatas sekejap kita di bawah.

shandye. said...

"Dan aku memang penakut, mengakui cinta kepadamu..."

Eh, silap saluran.

=P

Anonymous said...

aku ada bos yang buruk sangka. kadangkala merimaskan.

Izzat Aziz said...

Manusia boleh tahu terbatas apa yang dia nampak, selebihnya ada sekadar 'sangkaan'. Sentiasa bersangka baik, kerana perkara sebenar Allah sahaja yang tahu.

Angah said...

sangat kasihan pada manusia yang lupa tentang pembalasan di daerah abadi

kay_are said...

normal manusia sanggup wat ape je asal hati puas.. tak kesah dengan ape care sekalipun, even jatuh dan salahkan orang lain.. harapnye aku nanti bukan macam tu.. hmm..