Friday, April 20, 2012

[Ulasan] : Mannequin Marionette - M. Faiz Syahmi


Macam aku pernah katakan sebelum ini, tulisan aku dalam siri "Satu Tajuk Satu Perkataan" adalah himpunan tulisan tanpa perasaan. Tulisan aku di bawah sedar - tanpa meletakkan perasaan aku sendiri. Aku menulis dalam kekosongan jiwa yang aku sendiri sahaja mengerti. Jadi jangan datang ke hadapan dan meledakkan soalan - adakah ini tentang kamu Zara? 

Kembali ke alam nyata.
Hari ini aku mahu menulis ulasan tentang Mannequin Marionette karya M. Faiz Syahmi. Mannequin Marionette adalah di bawah kategori 'zine' yang menghimpunkan puisi, kispen, cerpen, esei, reviu dan juga kata-kata yang diceduk dari diri penulis itu sendiri. Ya, ini Faiz Syahmi yang dikenali dengan nama Encik Peddo yang menulis Kontrol Histeria, BIN, Sarkasis dan IFall (Ini akan aku ulas nanti).

Mannequin Marionette tiba pada aku secara atas tangan di hadapan Kompleks Sukan MBJB, lebih tepat, kolam renang MBJB sewaktu aku sedang menghadiri kursus dan ujian kecergasan. Terima kasih pada si comel Isaac Ismael yang datang menghantar Mannequin Marionette bersama IFall dan BKDM (Ya, akan aku tulis nanti). Dan, aku mulakan pembacaan Mannequin Marionette dengan pemikiran bahawa gaya Peddo adalah sama dengan tulisannya sebelum ini (dan ya juga sebab dia ada reviu HERO dalam ini).

http://farm8.staticflickr.com/7267/7050513607_65eca95cb3.jpg
[Flickr Aku]

Mannequin Marionette hadir dengan sesuatu yang tidak dijangka. Sesuatu yang sebenarnya tidak terlintas bahawa Peddo boleh lari daripada gaya tulisan dia yang biasa aku kenal sebelum ini. Jika sebelum ini fantasi seksual dan juga erotik, sadis serta sarkastik dihidangkan dengan saduran fetisy pada budak bawah umur, Mannequin Marionette adalah sesuatu yang aku kira lebih dekat dengan jiwa. Lebih manusia, kalau kalian faham dengan apa yang aku maksudkan.

Kulit :
Ini adalah zine. Seperti mana zine yang dihasilkan sendiri oleh penulis (dari kos hinggalah ke penghantaran) - aku kira, kulitnya sudah cukup untuk menggambarkan apa yang mahu disampaikan oleh penulis. Figura muka yang sengaja dikaburkan seorang lelaki (rasa macam bukan Peddo - tapi maafkan aku kalau mata aku salah) mungkin cubaan Peddo untuk menghasilkan sesuatu sendiri dan dengan identiti dia sendiri. Itu kulit hadapan.

Di kulit belakang kita ada satu boneka perempuan yang tergantung tali - menepati Mannequin Marionette itu sendiri secara peribadi dengan ayat yang aku rasa sungguh bermakna. 

"Kau bukan siapa-siapa bagiku. Kau hanyalah boneka"

Dan kalau kalian sedar, naskah Mannequin Marionette yang aku terima ditanda dengan #27. Itu kelahiran ke-27 bagi edisi Mannequin Marionette yang dicetak khas.

Isi :

Aku tidak akan mengulas semua tulisan Peddo dalam Mannequin Marionette tetapi aku lebih suka untuk berkongsi pendapat peribadi aku dengan apa yang dia hidangkan di dalam itu.

  • Kispen pertama yang menunjukkan Peddo meletakkan diri sendiri (serta mungkin sebahagian jiwa dia) dalam tulisan itu apabila dia menulis mengenai "Homles" (baca : homeless). Manusia tanpa rumah, yang digambarkan dengan baik dan menjadi refleksi dalam diri. Aku secara peribadi, melihat hati manusia adalah rumah yang terbaik. Apakah mungkin Peddo cuba menyatakan dengan sinikal selain dia melihat bayang-bayang diri sendiri pada manusia homles - dia juga melihatkan manusia yang tanpa jiwa dan hati sebagai manusia tiada rumah?
  •  "Coba Beritahu Adakah Aku Hanya Boneka" - sesuatu yang sangat rapat dan rapuh pada jiwa. Mungkinkah sebab aku mengalami situasi yang hampir serupa, menyebabkan aku merasai kesakitan dalam tulisan itu, tapi macam aku katakan, Mannequin Marionette adalah tentang tulisan jujur Peddo. Aku rasakan ia jujur dan katakanlah ia berkaitan dengan hidup beliau sekalipun, tiada siapa yang tahu kecuali dia kan? Ini salah satu cerpen yang aku sangat suka dan ternyata, Peddo memang lari dari gaya tulisan dia sebelum ini.
  • Senarai puisi Peddo dalam ini banyak juga dan aku mengesan sinikal seperti lazimnya dia berkarya. Cuma kali ini, sinikal dia boleh dikatakan suci. Suci dalam erti kata, penggemar tulisan dia sahaja yang boleh menyedari. Jujur dan mengesankan, dan aku cadangkan kalian baca "Dunia Gila"
  • Reviu (baca : review) yang Peddo sajikan di dalam ini adalah meliputi buku-buku yang dia baca dan aku juga membaca hampir kesemua dalam senarai itu. Oh, dalam Mannequin Marionette - Peddo ada membuat reviu tentang HERO dan mengulas tentang Nuansa Atma Adiwira yang merupakan tulisan aku. Aku jujurnya ketawa sebab aku menunggu seseorang mengulas tulisan aku di dalam itu disebabkan aku mengerti (dan sedar diri) bahawa orang membaca HERO disebabkan rakan-rakan lain yang berpengaruh dan hebat di dalam itu. Terima kasih Peddo atas ulasan yang aku rasa amat jujur.

Oh, gaya aku menulis ulasan kali ini meniru sedikit gaya Mannequin Marionette (bahagian reviu maksud aku). Aku tak akan suruh orang beli Mannequin Marionette tapi aku akan kata, dapatkan naskah ini. Naskah jujur seorang kawan, seorang yang aku boleh panggil sebagai sahabat kalau dia sudi. Bukan bias, tapi ini tulisan hebat.

Zara : Aku akan bekerjasama dengan Peddo untuk zine duet kami - #GumihoArsitektur. InsyaALLAH, bakal dikeluarkan pada penghujung Mei.

3 comments:

Ramona Alice said...

kat mana nak dptkan buku ni ey?

tweethandle: @FeyFia

nadeafu chan said...

haah cekgu. kat mana nak dapat buku ni?

tweethandel: @SayaBudakSkema

t said...

Hi macam mana nak beli zine sedemikian dekat mana jual? Saya teringin sangat nak baca :) terima kasih @BoboTitot