Thursday, March 25, 2010

Bila Cikgu Zara Mula Menunjukkan Keganasan Neraka Dunia Bersaiz Nano, Jangan Mahu Tambah Lara.


Salam semua.
Hari yang telah dikatakan sudah kurang ceria memang akan muncul juga.
Penderitaan bila aku tidak dapat mengekang kemarahan yang tiba-tiba.
Amarah memuncak walaupun selepas itu ia sirna.
Diam, otak aku sudah gagal mencerna.

Aku sejujurnya manusia yang agak baran.
Tetapi sejak melangkah meninggalkan sekolah menengah, ia mampu dikawal dan ditahan.
Sedikit demi sedikit aku tabahkan hati, walaupun dilanda kesakitan.
Tahan, pendam perasaan.
Biarkan angin bayu larikan ia ke selatan.
Aku cuma mahu bertahan.

Ranap.
Sentap.
Langsung tidak menjadikan aku mantap.
Senyap.



Dan hari ini entah kenapa, kemarahan aku meletus dengan jaya.
Kemarahan aku seperti menghamburkan neraka dunia.
Walaupun cuma nano skalanya.

Meja guru ditolak deras.
Kerusi ditendang keras.
Buku bertamburan, bertempiaran kertas.
Ayat yang aku tuturkan sudah menjadi pedas.
Hilang muka bahagia, tukar muka tegas.
Pelajar-pelajar itu sengaja buat aku panas.

Sudah lama tidak menghamburkan amarah.
Bila ia terlepas tadi, aku rasa gundah.
Gusar dengan ketahanan diri yang semakin lemah.
Bangkitlah Zara, kembalikan Cikgu Zahrah.
Sakit bagaikan dipanah.
Musnah.

Senyum Zara.
Kembalikan wajah tenang yang sirna.
Mencari di mana mentari mega.
Membutuhkan semangat penguat jiwa.
Mengapa ada yang menguji hati yang sedang lara?
Tenang wahai pejuang cinta.
Hati sendiri perlu dijaga.

Zara : Melalui separuh hari yang kurang sempurna. Mendoakan separuh lagi bakal memberikan cahaya. Adakah aku sudah mula berputus asa? Jiwa sedang terseksa dan aku menjadi semakin ranap begitu sahaja. Senyum Zara. Itu akan buat kamu lebih ceria. Agaknya.

10 comments:

adie said...

sekali lepaskan kemarahan bagus jugak,bleh lepaskan tekanan.

FTN said...

jangan marah sangat cikgu. nanti kena saman..

cool..cool
minum milo ais cool

Syasya Imani said...

chekgu..
jgn marah2..
sya gerun la..
chill oke..
:D

azieazah said...

Bila merasa marah, lepaskan saja, jangan disimpan menjadi lahar...

tidak rugi menjadi marah sekali sekala,
tetapi usah membiarkan perasaan itu bertapa lama di jiwa yang ceria sejak azalinya...

kEy said...

erk....
cuak bce ni darl..
mara beno tu...
cool2...
lepaskan semua kemarahan kesemua nye ke 'jamban'
memang ternyata berkesan~

Anonymous said...

hahaha!!!
marah2 lew!

zulaikha said...

cikgu, jangan marah2 ye..nanti sy takut nak gi skolah.. =S

hans said...

ko marah siapa nyah?

Farahani said...

Salam Kak Zara,

Err, jangan marah-marah Kak Zara.
Bersabar ya =)

P/s; saya suka baca entri kak zara =D

ibnu marzuki al firdaus said...

x cun pun... patutlah! macam vic gak sikapnya?