Wednesday, September 09, 2009

090909 - Keputusan Diambil, Kata Sepakat Dicapai. Mak, Abah - Along Rela Menerima Permintaan Itu.


Keputusan telah diambil, kata sepakat telah dicapai. Aku rela jika ini dapat membahagiakan hati Emak dan Abah. Ya, aku memang rela demi maruah dua keluarga. Cincin yang Emak hulurkan aku sambut usai aku menunaikan solat istikharah. Mungkin ini yang terbaik buat aku. Mungkin ini yang terbaik buat kami semua. Moga semuanya berjalan lancar.



Apa yang berlaku membuat aku terimbau kembali saat Emak dan Abah menitipkan pesanan dari keluarga sana. Kenangan menjelma saat aku membuat keputusan yang penting dalam hidup aku. Mungkinkah ini pengakhiran yang aku tunggu selama ini?

************************************************
Aku balik rumah - bercuti.
Cuti apa, aku kurang pasti - yang penting aku di rumah.

Aku duduk-duduk macam biasa dengan Mak dan Abah.
Berbual tentang aktiviti harian yang aku jalani.
Tak semua aku kongsi - yang baik - baik aku cerita, yang sedih aku simpan sendiri.

Cuti itu lama juga.
Mak panggil aku ke ruang tamu.
Selalu je Mak panggil kalau dia nak berbual dengan aku - sebab Mak kata aku selalu duduk dalam gua kalau aku balik rumah.
Gua aku adalah bilik aku.
Mak kata aku suka memerap dalam bilik.
Baiklah, itu cerita lain. Tidak ada kena mengena dengan cerita.

Mak panggil aku.
Mak tanya aku sesuatu, bukan tanya, tetapi lebih kepada memberi kenyataan.

"Mak ada seorang calon untuk Along ni. Along nak tak?"

Aku tergamam.
Berfikir sekejap. Aku masih sendiri. Tiada salah pun.
Tiada mana-mana wajah yang melintas di dalam minda.

"Boleh je Mak. Along tak kisah."

"Kalau boleh, minggu ni langsung sebelum cuti Along habis. Boleh?"

"Boleh sajalah. Ikut suka Mak dengan Abah"

Abah : Dah setuju dah?

Mak : Berapa orang nak jemput ni?

Abah : Dalam 4 ribu...

Aku : 4 ribu? Banyak gila!
----------------------------------------------------------------------

Tiba hari pernikahan dan sebagainya mengikut istiadat Melayu kita ni.

Aku dinikahkan.
Dengan siapa, rupanya pun aku tak pasti.
Yang aku tahu, Mak tak setuju dengan cadangan aku.
Kahwin di restoran makanan segera - jimat belanja aku cakap.
Mak kata jangan.
Abah kata jangan.
Aku?
Terima dan setuju sahaja.

Kawan-kawan ramai datang.
Kawan-kawan sekolah.
Kawan-kawan matrikulasi.
Kawan-kawan kampus selatan juga hadir.

Semua ada.
Saudara mara, sanak keluarga.
Semua ada.
Sepupu-sepupu yang kaki buli aku semua ada.
Bagus, korang tak boleh buli aku lagi lepas ni!
Jaja, A'a, Jerry, Izat, Shafiq..
Hahaha...

Semua orang datang bawa hadiah dan ucap tahniah.

Budak-budak KMJ memang ramai.
Budak-budak Fizikal 6 memang kecoh.

Pijan datang bawa isteri.
"Pijan, kau ni memang suka makan nasi minyak la beb"
"Aku kan suka saja..."

Budak-budak SPC memanglah ramai.
Melambak semua, alahai...
Korang memang best~

Teman-teman sebilik aku dulu semua ada.
Bad, Munira, Niza, Nora, Mira, Yuyue, Sab....
Hehehe...
Bagus..semua orang dah kahwin.
Aku kahwin lambat sangat.


Yuyue ada datang - siap kelek anak - dia bagi aku hadiah paling besar.
Entah apa isinya, malam nanti aku tengok.

Sab pun datang.
Bukan seorang - makin lawa Sab.
"Eh Sab, dah ada perut sekarang...Berapa bulan lagi?"

Budak-budak TESL yang suka ber'blog' pun datang.
Tiqah, Yana, Azie, Ejat, Naimah - hadiah mereka : letak dalam kotak warna merah jambu.
Ejat kata : Kalau kamu buka kotak ni, hadiah dia kena ambil di luar rumah tau?

Budak-budak Kumpulan Dinamik pun ada.
Chua, Lorince, Ady, Yous, Fariz.
Aku jemput mereka datang sebab aku seorang sahaja perempuan dalam kumpulan itu.
Lorince datang dengan isteri dia.
Orang lain tak tahu la pula.
Datang jumpa aku ucapkan tahniah.

Chua : Dulu kata tak nak kahwin. Sekarang kahwin.
Aku : Aku kena kahwin paksa ni. Tak kasihan ke?
Chua : Banyak la paksa. Mesti kalau paksa kau dah lari. Kau kan batu (baca : Rock).
Aku : Benda percuma aku mesti ambil lah. Tipikal Malaysia.

Penulis blog pun ramai datang.
Bukan dari Malaysia sahaja, Singapura, Indonesia dan Filipina juga.
Eh, sempat mereka tempah penerbangan rupanya.

Akram, Anne, Nazeef,
Luth antara orang yang datang.
Luth taja aku punya kain - Luth Textile tu.
Bagus la kau Luth.

Zam - bagi aku kek cawan (baca : cupcakes).
Limah - taja masakan untuk aku.
Apai - pereka baju.
Rahami - tukang ambil gambar.
-----------------------------------------------------------------------
Aku cakap aku tak nak bersanding.
Tapi orang sana nak sangat.
Menyampah nak kena senyum paksa selama beberapa jam.
Senyuman palsu serta badan yang penat.

Aku sempat pegang Sean sebelum pergi ke pelamin itu.
Post satu entri tentang apa aku rasa.
Jangan pelamin roboh.
Aku tak nak jadi Sejarah okay?

Aku duduk situ.
Kerusi sebelah kosong.
Kompang kuat sangat. Apasal main kompang?
Buat lah band - baru syok.
Ajaklah Faizal Tahir nyanyi.

Ada orang cubit kat tepi.
Senyap sikit - orang tu dah nak sampai.
Aku - baiklah. Kang bebel banyak pun tak guna. Pasanglah lagu Avenged Sevenfold.

Orang tu sampai.
Kasihan.
Orang Johor kan banyak tol.
Sana sini budak jaga - aku senyum.
Aku dulu pun macam tu.
Rod, buka la benda alah ni.
Aku nak tengok orang yang datang.

Sekejap la sayang - dah sampai.
Rod layan tol lelaki itu.
Banyak kau makan rasuah Rod.
Aku panggil Jenne dengan Ramesh tangkap kau kang.

Dia duduk sebelah aku.
Cuit aku.
Aku toleh.

--------------------------------------------------------------------

Azan Subuh.
Aku bangun.
Mak jerit suruh pergi surau.
Aku seorang - mana pergi kemeriahan semalam?
Danny bergolek kat tepi aku.
Sean ada sebelah Danny.

Aku mimpi je?
Alahai - siapa yang duduk sebelah aku tu?

Zara : Ini penulisan aku di SINI dan SINI. Aku menyiarkan kembali atas permintaan saudari Tina yang bertanya tentang majlis perkahwinan impian aku. Oh, hari ini 9 September 2009. Mungkin ramai orang yang melangsungkan perkahwinan mereka.

128 comments:

khasyikelvin_ said...

lempang dak kecik neh...
kuat berangan dalam mimpi!

wanita mutalib said...

sayang..

kamoo buat kakak terkejut sayang hahahahaha..

nasib tidak melatah..dibaca sehingga akhir..

hahahahhaa..

p/s ~ sayang.. adakah orang nak menikah hari ini ya?? jatuhnya bulan puasa.. selepas tarawikh barangkali hee :p

Anonymous said...

ala..............aku nak tau dik..kamu kawin dgn sape..bikin suspen gitu!

FARYN said...

arhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!
ingatkan dah kena risik ke apa..
hawau!..haahaha

~daRLee ZuRiS~ said...

ohh dik.jgn lah camtu majlis impian kamu.
nanti malam sambung lagi mimpi tu ye
kali nie tengok betul2 sape dok kat sebelah tu
hehee....

mydlove said...

heheh, ingat betul2 kawin tadi

Hernee Nazir said...

btuah kamu zara..bace dr ats mcm real..hehehe..klau dh mimpi2 tu mknenye dh dkat la tu..hehehe

DramaQueen said...

ko penah tengok mak lampir makan kulit telur tak? bukan ape, klu belum pernah, meh aku tunjuk demo, ko makan kulit telur tu nak?


geram aku.. klu ko duk sebelah aku, dah lama aku ricih ricih kulit ko jadik kulit bawang.. ekekeke...

mimpi rupanya! huh! tertipu tertipah!

Hidup KOKA said...

Cehhhh... aku ingat betu betul lah tadi!!!!

~ iza ~ said...

meh nak cubit2 sikit pipi dak zara ni..
memula baca, suspen je..tapi bila dah masuk part mak zara kata, "Kalau boleh, minggu ni langsung sebelum cuti Along habis. Boleh?",
haha..i dah tak terpedaya lagi sayang.. :D

Aidy Shahiezad said...

jauh sungguh impian...
nak kawen kt restoran makanan segera... tetamu 4 ribu ek ?? ktne yg muat tue ?? huhuhu...

♥♥ eija ♥♥ said...

cerita betul ker zara?
hehe
wat terkejut jer

Mrs Poyo said...

hahahaha..aku pnah mmpi aku kawin masa kt Poli dlu..mslhnya mka laki aku kabur la plak..heeee!

Izza - Jiejah said...

akak geget ko zara ..
buat seprais dipagi hari jek .
dtg balik migrain akak !!!

Anonymous said...

lorrrr..mimpi je.hampeh tul..ingatkan btol2 la td.semangat aku bc sampai abis.br nak teruja.tetiber spoilllll.huhu..
tp ape2 pun imaginasi ko sgt maha hebat.hehe..

Atiqah Adnan said...

mimpi yang tidak berkesudahan.. hee~
dear, akak dah tahu sape yang akan duduk sebelah akak nanti.. hiii~

intanurulfateha said...

.dah gatal sgt la tu ;p

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

REAL WOKEH!!!

baru nak fikir2 nak kasi adiah aper...chait!!! =D

Unknown said...

waduh..
baru nak pecaye...
(-_-")

sharamli said...

kal0 jdik kenyatAan best kn..

Signorina Syima said...

ingatkan betul2 kawin... fuh!! bikin hangat sajo...

zara... 090909 tarkh yang cantik tp siapa nak buat kenduri dalam bulan puasa ni?? ni betul2 nak save budget ni...

author faethal said...

La haulawala...
Asyik terkena 'ending' mimpi je..
LOL!!

imHepPie said...

seb baek bca dri bwh dlu..xdela tertpu ahaks!!

MOKCIK AZWA said...

wakakka...zara nie kannn... tak sah kalau tak pekena orang tau...memang batu (rock) betoiii...hehehe

Anonymous said...

laen kali tido cuci kaki taw !!!

zan xray said...

grrr..grr.. grrr..
tang kenduri kat kedai makanan segera tu dah rasa lain dah hahaha

@xiM said...

bulan puasa ada orang buat kenduri kawen??kenduri berbuka puasa la kan..hehe

Yern Ain said...

ceitttt. ni betol2 nk kena!

nnt kapan2 sampai seru hantar kad g Indon tau. hehe. :)

Unknown said...

menyirap jer baca entry nih..
wat kering tekak aku.
cisss...

daz tertipu

bijen m. said...

ceh.
cliche'.
hahah.
kalau yg awal2 tu aku bole caya lg.
tp da smpai org datang sanding2 tu da potong da.
haha.

farah said...

kamu bermimpi rupanya.

di sebelah kau,

pastinya si kosong.

:)

.ieLah. said...

jaat tau zara!!
aku dah cuak2 baca. chisss
heheh

lel said...

suspen
ingat kan nak langsung lepas raya ni
atau mungkin satu syawal
huhuhu

zamdotcom said...

pergh..
dasat betul perkahwinan impian kamu ya ^^ seperti realiti sampai kena baca dua kali..

p/s: tunggu kad jemputan zara

along said...

kamu mimpi basah zara?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cik ian@aH Lian~ :

hahaha~

bukan ku pinta begitu kak~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Wanita Itu :

hehehe~

kawin bulan puasa~

jimat kak~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Lifesaver :

hahaha~

kawin dgn sapa?

nanti aku sambung tido~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

F A R Y N :

hahaha~

hawau~

lalala~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

~dARlee zURiS~ :

nanti ku jengah mama~

hehehe~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

mydlove :

hehehe~

kawin bulan puasa~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

♥Hernee Nazir♥:

hahaha~

jgn marah kak~

ihiks~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

GiGGLe GaL :

haahha~

marah benor tu kak~

haahha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Hidup KOKA:

hehehe~

cepat doakan~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

~ Hariza ~:

haahha~

kak sata~

seb baek tak kak~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Aidy Shahiezad :

ku kena bina dulu tu~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cik eja^_^ :

mimpiku eja~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

mira amair ;

sgt tensen kan?

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

JiEjAh_DeEn :

ala kak~

tak mau migrain~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

itafukada:

hehehe~

lambat lagi ku mau kawin betul2~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

atiQah adNan:

jeles daku kak~

abg tu chumel~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

~♥ cik intan®:

hahaha~

mungkin ke?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Blog Anuar Kamaruddin™:

nanti saatnya tiba sila bagi hadiah~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

SOT COMEL JANGAN JELES :

hehehe~

jgn marah syg~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

sharamli:

sgt best woo~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Signorina Syima ;

aku teringin kak


teringin benar~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

CCEO PulakDah :

hehehe~

alamak CCEO dtg~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

imHepPie :

lain kali ku start dr bawah pulak~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

MOKCIK AZWA :

hehehe~

tajuk harus mendebarkan makcik~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

khaLifah feDi :

baiks KF!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

zan-xray :

hahaha~

itu impian aku~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

@xiM :

eh, boleh je~

nak jimat belanja~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Yern Ain :

harus ku layangkan kartu buatmu syg~

myQza said...

4 ribu tu... huh!!!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

::dazlaila::

tu sirap ke syg?

hehhe~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

bijen m. :

hahaha~

kesal aku letak bahagian itu~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

farah :

itu aku tak pasti syg~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

.ieLah. :

hehehe~

jaat ke ai?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Noorlaila Mohamed Nor:

hehee~

tak mau tangguh~

hahaha~

Anonymous said...

"Alahai - siapa yang duduk sebelah aku tu?"

Mesti pecah kepala nak ingat balik mimpi tu kan?

I pun pernah mimpi macam tu Kak Zara.
Tp sempat tahu nama.Amirul.

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

zamdotcom :

lambat lagi zam~

hehehe~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

along :

eh~

tak~

perlu ke?

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

sI tEDI :

kalah artis~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Ariana Naziha Aris :

huwaa!!

bestnya tau nama~

uhuks~

BuDakHutaN said...

ades ! suspen tul la che Zara ni... macam real dah tu aku baca dari awal ..sampai nak penghujung...alamak..wa terkena beb!
baru jak niat nak kirim hadiah.. hahaha
Selamat Berkahwen oit!

Amin...
karang betul kena paksa baru tau..

~" AzreeNeerzA "~ said...

pehh .. bederau darah baca ....
emmm hampeh sungguh ... ingatkan bebetul la ....
masa baca macam nak nagis pun ada ... huhuuh

zara memang best ...

Unknown said...

weh..sila sambung tidur...MInta sambung smula..ekkeke...
Banyak baca novel cinta ko nih..ahhaha

p/s:aku selalu mimpi naik pelamin..siap dgn persalinan bewarna merah..jari juga merah dgn inai...tapi aku hanya nampak belakang paangan aku sahaja....tdk nmapk muka...
Aku pon tertanya2..Mr Wan ka atau org lain kah???huhuhu

Unknown said...

Bongek kau Zara!!!
berdebar-debar aku baca...hu3!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

BuDakHutaN:

kalau kena paksa~

ku rela~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

~" AzreeNeerzA "~ :

hehehe~

jgn marah syg~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cintaAnna :

hehehe~

encik Wan~ ada org curang~ hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Anike MK :

ala laling~

tak mau marah~

Nakamura Kazuki said...

Zara ambe membaca dengan sadis sekali yela...seolah2 anda dipaksa rela kawin dalam bulan ramdhan..dasyat.tapi akhirnya dong...dong..dong..mempiiiiiiiiiiii rupanya...!!!!arghhhhhh...

ieyla said...

Salam ziarah...ingatkan betul2 disuruh kawin dengan pilihan ibu bapa,wat suspen jer....

lumut said...

kite bleh geng..
kuat brangan ye..

cik rye said...

hohhhhhhh..

terkena!

I N D A H said...

suspen seh!

petak daud. said...

Haiyo lah kak.Dah kahwin konon.Aduhh.

Anem Arnamee said...

ehehe.
comey nyer..mimpi jerk..

terkon den ni ..;p

[z@ck] said...

huwa!!!
x suka xsuka...
kna tipu..
huhuhuhu..

Tekkaus said...

Sekali baca aje, saya dah tau....ini mesti...cerita. Tapi...baik juga cerita yang direka ini! :)

Anyway selamat 09-09-09!

adie said...

sampai termimpi.. dah gatai nak kawin la tu..hehe

Mrs Nurul said...

nak kene pelempang 1000 watt

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Nakamura Kazuki :

hehehe~

ambe tak salah~

=O

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

ieyla:
harus ku nagis kalau kena camtu~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

{lumut} :

hahha~

ku tak pernah berangan mau kawen~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cik rye:

hahaha~

best tak?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

I N D A H:

hehehe~

relax2~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

PETAK.! :

hahaha~

jgn marah dik~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

arnamee :

hehehe~

mimpiku~

lalala~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

[z@ck]:

tak mau nangis zack~

ihiks~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Tekkaus :

ini mimpi je bang~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Mr PenyuBiru :

hahaha~

belum gatai lagi~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

░♥si lampu neon♥░ :

alahai~

mati terbakar nanti~

Tfaaaaaa said...

hhahaha..gempakla kak zara!

bikin suspender je tau.haha

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Tfaaaaaa :

argh~

spender sapa?

hahaa~

en_me said...

mimpi basah takkk.. ammvoiii

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

en_me:

hahaa~

tak basah~

Unknown said...

gigil aku baca dow~

mesti si kosong yg sebelah ko tu. hehe

aku salah sorang dari yg ramai2 kat tol pintu masuk rumah ko. hahah~

Tfaaaaaa said...

spender org seblah akak yg misteri tu kott.haha

nk jd tukang jage tol jugakkkk :D

LaLa said...

bulan pose ade ke kenduri kawen?
hehe

Kapten Luffy said...

upah ler aku duduk sebelah tu

Yang Benar, Kakak Perkara Rawak said...

zaraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!




(jerit sambil buat muke tipah tertipu yg tak puas hati)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

olin :

nak juga ko jaga Tol eks?

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Tfaaaaaa :

spender dia ke?

hahahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

daylachan :

eh ada~

jimat belanja~

hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Monkey D Luffy :

mahal tak?

hehhee~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

penjenayah merah jambu.:

Ihiks~

tak mo marah syg~

hehehe~

Tfaaaaaa said...

ha laa..habis sape lagi?hahahahaha

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Tfaaaaaa :

hahaha~

nak kena babap ni~

haha~

messyremo said...

adess..
aku terlambat...hehe

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

messyremo:

hahaha~

mau kena pang ke?

hahaha~

Tfaaaaaa said...

hahaha..xmau xmau :P

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Tfaaaaaa:

hahaha~

meh2~

tak sakit~

zamz said...

dasat tul budak ni berangan hahaha boleh buat novel

Unknown said...

haha.. aku mesti ada kat tol punya. si kosong xkan dapat lalu sebab aku tinggi sangat. selagi dia x bayar tol yg memuaskan hati aku, aku xkasi masuk rumah. haha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

zamz:

hahaha~

itu adalah mimpi encik~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

olin :


hahahhaa~

keji~

i like~

hahhaa~