Tuesday, August 04, 2009

"Adik Saya Ada Berikan Pada Awak Kan?"


Tadi pagi aku bertugas - menjadi pemandu ke sekolah.
Memandu (baca : merempit) ke sekolah menengah dan rendah.
Aku benci kesibukkan waktu pagi tapi aku sangat menghargai cuaca yang bagaikan memeluk aku dengan erat. Rasa bahagia dengan kesejukkan yang mencucuk hingga ke tulang.

Atas masalah teknikal yang melanda, aku tiba di luar pagar sekolah menengah agak lambat.
Hampir 10 minit untuk membantu anak remaja berusia 17 tahun itu.
Aduhai...

Semasa aku sedang menunggu deretan kenderaan yang berpusu-pusu sehingga menyukarkan pergerakan, aku ke kedai mencari minuman istimewa pembekal tenaga.
(Oh, sila ambil perhatian - bukan minuman "Saya di bilik, bang")

Aku keluar dari kedai dan menuju ke motor.
Topi keledar disarung dan enjin motosikal dihidupkan.
Bahu ditepuk dari belakang menyebabkan aku berpaling dan mahu menumbuk muka manusia yang buat aku terkejut.

"Selamat pagi cikgu", senyuman yang terukir di muka Si Sepet itu.

Aku terkesima.

"Ya, selamat pagi. Apa khabar LCH?", aku mengawal muka marah, terkejut - muka pembunuh yang menjelma secara tiba-tiba.

"Baik, maaf buat awak terkejut. Dari mana cikgu? Ponteng kerja ke?"
Dia gelak kecil. Manis.

"Mana ada?. Kontrak sudah tamat. Sekarang saya jadi suri rumah sahaja".

Air muka LCH berubah.

"Suri rumah? Awak dah kahwin?"

"Belum! Muka saya macam dah kahwin ke?"
Cepat-cepat aku sanggah kata-katanya dengan sebuah pertanyaan.

"Tak. Itu yang buat saya terkejut sangat-sangat. Maksudnya, awak cuma duduk di rumah?"

"Ya. YB macam mana?"

"Oh, dia baik. Dia kata dia rindu awak mengajar dia".

Aku gelak kecil.

"Oh ya, adik saya ada berikan kertas apa-apa pada awak kan?"

"Ya, tapi dia tak cakap apa-apa pun."

"Dia tulis nombor telefon?"

"Ya, kenapa?"

"Awak tak hubungi nombor itu?"

"Tak, sebab YB tak beritahu saya nombor siapa itu."

"Oh, tak mengapalah. Eh, nak minum pagi bersama?"

"Saya kena pulang dulu. Jaga diri tahu?. Lain kali jangan main sentuh-sentuh. Panggil nama dah cukup", aku senyum dalam memberi amaran.

"Itu yang saya keliru. Di sekolah dulu, nama awak lain, tapi adik saya panggil lain"

"Mana-mana pun boleh. Masih saya juga."

"Oh ya, saya suka cermin mata awak ni. Cantik."

"Terima kasih. Selamat tinggal"



Aku bergegas pulang ke rumah.
Puas aku selongkar beg dan buku-buku.
Kertas itu sudah tiada....Ke mana agaknya aku lemparkan?

Zara : Hidup lebih tenang tatkala ini. Tiket pulang ke kampus selatan Jumaat ini sudah dibeli. Oh ya, cermin mata baru ini memberikan satu nilai kekuatan yang lebih dalam hidup aku.

Si Kosong kata Si Comel lebih comel dengan kaca mata yang baru.
Pendapat Busuk tentang kaca mata Tengik - "Macam gampang!" (ketawa)

42 comments:

intanurulfateha said...

.hee rugi2
.sape soh x simpan kertas tu ;p

Gieyana said...

haaa..kang dh x jumpa! x check properly tue..hiks!

~ owhh..kalau akak pon tekejut gak tue!..:D

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

hakhakhak...baru gegeh nak cari no tuh balik...kuikuikui =D

Unknown said...

aku sebenonye masih konpius..no tepon sape yg YB bagi tuh??

ooo..YB sudah rindu sama cekgu Zara..

AloyCaricature said...

salam.
aku tertarik dengan spek itu.
:-)

qishie said...

tu la..
len kali save dulu num tu.


ngee~

Anonymous said...

hahaha...gampang banget sik ;p

Anonymous said...

macam cter novel

~daRLee ZuRiS~ said...

haaa...cepat2 selongkar lagi!
ingat balik...
;)

Unknown said...

dah jumpa x? cian kat LCH. dia nk bagi no fon dia tuu~

zan xray said...

Nampak ceria hari ini..
"syukur" sambil makcik itu mengangkat tangan dan menampakkan gelang2 di tangannya :p

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cik intanurulfateha :

patut bagi hint yg abag kacak bagi~ hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Gieyana :

hehehe~

tensen gua kak~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Blog Anuar Kamaruddin™:

hahaha~

harus gigih tau?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

ashie023 :

aku pon konpius juga~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

wakaradesign :

hehehe~

spek aku tu~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

qishie :

kesal aku tak simpan~


hahaha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Pali Sevenfold :

amat dan sangat lu!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Lifesaver :

hidup aku tak sempurna kak~

hahha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

olin:

tak jumpa lagi~

huhuhu~

keji2~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

zan-xray:

hahaha~

aduyai~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

~dARlee zURiS~ :

aduh kak~

ku mencuba dengan laju nih~

wanita mutalib said...

dek zara sayang..

jumpa YB balik, suh dia tulis balik nombor tu dalam kertas ya hehehhe..

bile nak balik ke selatan??

myQza said...

YB suruh kamu skandal dengan abang dia la tu.. jumpa tak dak zara no tepon tu.. aiseyyyy... camne leh ilang??

Pais Mais said...

(Oh, sila ambil perhatian - bukan minuman "Saya di bilik, bang")

sayang di mana... saya di bilik bang..

iklan macam haram..haha

Paan Ovrtd said...

Iklan tu mmg gampang.

sharamli said...

tu la..np xsave n0 tu?

petak daud. said...

Rupa-rupa nya Orked dan balak nya dalam cerita SEPET ada di sini.:))

Raihanna said...

hik2...
smart spek kamo zara...
suke la...
kelakar la pasal minuman tu..
wakkaakkakka..
"saya di bilik bang.."
hahhahaahhaa....

granulaz said...

carik tol2..nyelam sket kt setiap ceruk umah tu. :)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Wanita Itu:

hahaha~

camne nak jumpa sis? gi balik sekolah? hahaha~

Jumaat ni Kak~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

<< s| tED| >>:

Tak jumpa~

huhuhu~

sedey~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Pais Chaos :

sangat haram~

rasa mau lempang orang~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

DIK AN:

sangat gampang~

sumpah!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

sharamli :

rugi giler aku~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

PETAK.!:

hahaha~

kita kan 1Malaysia dik?

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Raihanna:

hahaha~
terima kasih syg~
iklan tu sgt keji!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

granulaz :

ku mau nombor!

hahaha~

k.e.r.i. said...

ini cerita sepet versi zara ke ni?
hahaha

lavidalabelle said...

tu mesti no.telefon LCH? hensem idak? hehe


cermin mata tu funky ;D

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

k.e.r.i. :

hahaha~

bukan deh~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

i.am.belle :

sangat hensem~

rasa macam mahu terajang diri sendiri sebab hilangkan kertas itu~