Friday, June 08, 2012

Cinta Para Pembaca.


Seperti yang aku janjikan dalam tulisan sebelum ini [sini], aku minta para pembaca untuk berkongsi sedikit cerita kisah cinta mereka. Tidak kira kisah cinta zaman universiti ataupun zaman apa sekalipun, aku persilakan kalian memberikan komentar dengan bercerita - sebab aku pasti, ada antara kita yang mempunyai banyak cerita, tapi malas mahu menulis (ataupun mungkin segan disebabkan akan dihentam di blog - tak mengapa, aku selalu kena, marilah rasa bersama). Ha ha ha.

[Sumber gambar] - Tulisan di bawah adalah yang bercerita tentang diri mereka, kisah mereka. Ada yang manis, ada yang penuh suka duka dan terima kasih buat mereka yang berkongsi secebis kisah hidup mereka.

[Pepol] : 
Lelaki ini menulis kisah cintanya (macam sudah buat buku pula) - di blog beliau. Maka, aku kongsikan dengan kalian, pautan yang dia berikan. [sini]

eh, aku suka baca tentang awak ni. cinta universiti sy agak lama juga.4 tahun lamanya tapi berpisah selepas tamat uni;).

[JImmy] :
Cinta pertama aku bukanlah pasangan pertama aku. Aku kenal cinta pertama aku pada usia 18 tahun. Aku di kolej dan dia masih di bangku persekolahan. Mungkin yang memisahkan kami adalah jarak (aku di Penang dan dia di Selangor), dan mungkin juga tentangan dari pihak keluarganya membuatkan aku dan dia terpisah. Dan kini, walaupun aku bekerja di Shah Alam dan dia menuntut di Uitm Shah Alam lebih dari setahun, kami tidak pernah berjumpa. Dan kenangan yang masih aku pegang antara aku dan dia hanyalah si beruang biru hadiah daripadanya. Maaf kalau cerita aku terlalu klise. Tapi itulah kisah aku. =) @AbdRahman_MZ

Cinta dalam diam je. Dengan lelaki yang aku pernah suka dari zaman matrikulasi lagi, sehingga aku dan dia melanjutkan pelajaran ke U yg sama. Tapi dalam bidang yg berbeza tapi still.. dia kenal aku. Mungkin sudah ditakdirkan dia bukan untuk aku, perasaan yang aku simpan selama 4 tahun itu berakhir. AKu sendiri tidak tahu bagaimana aku mampu hilangkan perasaan itu dengan secepat mungkin. Mungkin ada hikmah di sebalik yang berlaku. Dan sekarang kami menjadi kawan. Mungkin tidak rapat tapi kawan, dari sebelum ini, aku hanya pandang dia dari jauh. =)

kisah cinta takberbalas.cinta dalam hati aje.
ko tahulah aku zaman utm dulu cemana.
sibuk berpestakonvo.
sibuk berfasi.
hehe

Nota Kaki #1 : Cik Pepel ni dulu sama universiti dengan aku, sudah berkahwin sekarang ini.

cinta pertama masa 15 tahun.lelaki yg baik.sabar walau tahu aku player,selalu kena marah.paling manis dia kerja masa bulan puasa untuk topupkan aku sebab rindu.bulan puasa mana dapat duit.hehe.dan dia pergi selepas 3 tahun bertahan.

Oh, gadis ini juga menulis di blog dia. Dipersilakan baca kisah dia di [sini].

[Anonymous #1] :
Cinta pertama aku, aku kenal sejak sekolah. Kami satu kelas. Tamat SPM, masing2 belajar lain tempat, masih bersama. Tak tahu apa yg tak kena, dia meminta utk putus. Dia pergi jauh meninggalkan bumi Malaysia. Aku masih di sini. 3++ tahun dia di sana. Aku masih setia menanti di sini. Tak tahulah mengapa hati aku tak boleh untuk menerima kehadiran lelaki lain. Aku cuba tapi gagal. Aku masih mengharap dirinya, mungkin. Dia kembali pulang ke Malaysia, kami berhubung kembali. Dan kini, aku kembali bersamanya. Jodohkah ini?

[tira] :
Gadis ini siap buat tulisan baru di blog dia untuk menjawab soalan aku. Anda semua boleh baca kisah dia di [sini

[dee] :
fuyoo! Aku tak masuk uni lagi dah berchenta. heh. So, cinta pertama eh?

aku kenal dia masa form2. sekolah lain2. kawan lama gila. sampai form5 aku masa tu, dia cakap, ada orang suka dia kat PLKN. aku rasa tercabar sikit, then aku purpose dia la. ajak kapel. then kapel la. sampai lah aku matriks, uni tahun 2. lepas tu kitorang ada masalah. aku minta putus. bertahan sampai 4 tahun. hihihi. tapi sampai sekarang aku paling percaya dia. kitorang still contact lagi. ^_^

cinta pertama-diberi kebebasan utk dikenang. :) 

Kisah lebih kurang 10 tahun yang lepas.

Aku kenal dia semasa tingkatan enam bawah. Kali pertama, semasa minggu orientasi. Aku dipanggil oleh dia untuk didenda atas kesalahan meninggalkan fail orientasi merata-rata. Bukan merata sebenarnya. Aku cuma tinggalkan fail tersebut di dalam dewan kerana aku malas mahu kelek ke hulu ke hilir semasa rehat. Kali pertama berdepan dengan dia, dah buatkan aku jatuh cinta. Jatuh cinta dengan mata dia yang bersinar-sinar. Mata dia tu buatkan jantung aku berdegup kencang. Kali pertama aku kira aku merasakan perasaan aneh sebegitu. Perasaan tu berlanjutan sehinggalah aku sentiasa tercari-cari kelibat dia walau di mana saja aku berada. Sampai satu tahap, tanpa aku sedar, hati aku sendiri akan memberikan signal memberitahu bahawa dia sedang berada dalam ruang lingkup aku. Macam mana hati aku bagi signal? Bila jantung aku tak semena-mena berdegup kencang dengan tiba-tiba walaupun aku tak nampak pun kelibat dia. Pusing saja 360 darjah, dan ya, sememangnya dia sedang berada dekat dengan aku.

Tapi sayang, cinta aku bertepuk sebelah tangan. Dia sebenarnya sukakan kawan sekelas aku. Dan bila aku tahu kenyataan tu, hancur luluh rasanya hati ni. Sedihnya Tuhan je yang tahu. Tapi aku redha dengan ketentuanNya. Tamat tingkatan enam bawah, aku bawa diri dan hati aku yang lara ni jauh ke Selatan untuk sambung belajar. Tak sanggup kot nak berdepan dengan dia.

Sepanjang 10 tahun ni, aku masih teringatkan dia dan masih sentiasa mencari-cari di mana keberadaan dia. Sehinggalah beberapa minggu yang lepas, Tuhan makbulkan doa aku dan temukan aku dan dia di muka buku. Dia sudah selamat menjadi suami orang dan sudah punya seorang anak perempuan yang comel.

Dan aku? Sudah sampai masanya aku teruskan hidup aku sendiri dengan cinta baru…

Saye masuk universiti 2 kali.So, ade 2 story. hehe. tapi kalo dikira cinta pertama, dengan teman sekuliah masa berusia 21 tahun, di tahun terakhir, semester ke 6, tahun 2005. Bertahan 2 bulan, betul2 hari last di kampus. Hmmm..saye tak pandai bercinta a.k.a. belom pandai jaga/faham hati pasangan. rase belom cukup matang time tu.
Lebih banyak kenangan berkawan dari bercinta. =)

cinta pertama aku time kat Poli 5 tahun yang lepas..bermula dengan salah nombor, last-last jadi kawan..at last kantoi juga rupanya member aku yang kasi nombor aku kat dia..mula-mula memang best,bergayut kat public phone sampai habis duit syiling aku..aku jugak yang tolong dia applykan sambung belajar kat Politeknik..setahun gak lah kiteorang bercinta..tapi in the end break jugak..taknak ada komitmen katanya..tapi aku tahu yang dia dah jumpa orang lain kat poli tu..sekarang ni pun dia dah kahwin dengan orang kampung aku sendiri..takde benda yang lagi best dalam dunia selain mendoakan kebahagiaan orang lain..kecik betul dunia ni :)

[izzah] :
cinta matrikulasi.kami kenal seminggu selepas orentasi.kami sekelas.sikap dia terlalu mesra dengan semua orang buat saya kurang selesa.masuk bulan kelima kenal dia tinggalkan saya bila saya dah sayang dia. masa tu study week sem 1. dengan alasan biar saya jumpa orang yang boleh bahagiakan saya. result saya agak teruk.

masuk sem 2 dia bajet cool depan semua orang macam tak ada apa-apa yang berlaku.setiap hari saya terpaksa menghadap muka dia dan nampak dia dating. rasa nak tampar muka dia dengan perempuan tu.

4 bulan lepas tu kami berbaik dan jadi rapat.dia cakap dia dengan perempuan tu hanya kawan.. puih..lepas sebulan habis matrik dia berubah. rupanya dia dengan ex dia. kali ni saya yang berdiam diri sebab malas nak bersuara dan dah penat dengan semua penipuan dia. dua kali bercinta dengan sampah tu.

[~nUnin~] :
cinta pertama ye??hmmm...camne nak cerita ye..dia yang pertama dan sekarang telah sah menjadi suami.

kami bersekolah di sekolah yang sama tp berlainan kelas.kami kenal sejak dari tingkatan 1,tp rapat di tingkatan 3.

dia selalu berkirim salam melalui kawan sekelas yg tggl di asrama.hari2 mesti dapat salam dari dia. bila ditya siapa yg berkirim salam,kawan tu xnk ckp. konon2 nya secret admire la.kalau dah hari2 berkirim salam,lama2 boring juga dan terlepas ckp pd kawan tu,hari2 kirim salam bukan kenyang,kirim la nasi ke,kuih ke.

keesokkan harinyA,kawan kelas aka posmen tu bgtau si polan nk belanja petang ni (kebetulan petang tu ada pasar malam). masa tu terbongkar la rahsia siapa yang berkirim salam selama ni.

dipendekkan cerita,petang tu kami jumpa juga kat pasar malam bertemankan kawan baik. Petang tu dia belanja ayam goreng pasar malam (tersenyum sorang2 skrg ni masa menaip).

keesokan harinya,satu tingkatan kecoh di antara kelas kitorang berdua.kecoh pasal kitorang dating.budak pempuan kelas dia sgt la kecoh wat cerita bertanya itu ini(kepoh betul masa tu).

kitorang ambil jalan mudah,berdiam dan senyum je..ngehngeh~
second step (dah berani masa ni) dia mnta no telefon.masa tu mana ada handphone,no tel rumah je.so,masa tu nk test dia,list kan 20 no tel rumah,entah sapa punya no telefon pun tak tau la..main hentam je,pusing-pusingkan no tel asal..hehehe..no tel yg ke 20 tu baru no yang betul. surat yang bertulis no telefon tu bg pd posmen kitorg dan dia jnji akan tel petang sabtu pukul 4 petang.

akhirnya,seperti yang dijanjikan berdering juga telefon rumah.memang dari dia(aku pun gigih menunggu).

kami berkawan hampir setahun dan pada tahun berikutnya kami couple.

walau apa pun,memANG betul jodoh itu di tangan tuhan,kami telah selamat diijabkabulkan pd 31/12/12 selepas hampir 12 tahun berkawan,bersahabat dan berkasih.
kini,hampir 6 bulan kami menjadi suami isteri.dia lah kawan,sahabat,kekasih dan seteru(bila bergaduh).

kadang tu,kami berdua selalu bersembang dan ungkit cerita lama masa zaman sekolah especially bab dia nk mengorat (senyum lagi).

doakan kami berdua kekal bahagia hingga ke akhir hayat. tidak ada yang mustahil walau cinta itu di gelar cinta monyet jika kedua monyet itu menjaga dan sanggup merubah cinta mereka menjadi cinta yang agung, suci dan halal.amin~

Nota Kaki #2 : Tahniah Nunin dan pasangan. Ini saya tabik hormat dan mendoakan yang terbaik. Dapat anak nanti, letak nama Zara tau? Eh. 

[Anonymous #2] :
Aku pun ada kisah aku. Aku tau dia bf pada seorang blogger yang famous tapi dia memang buaya. Entah macam mana aku boleh suka dia dan dia suka aku juga. Kami bercinta dan blogger tu pun tahu sebenarnya, cuma blogger tu pura2 kuat. Dia konon dapat tahan la tapi Julai ni, bila bf aku (bf kami) tu balik Malaysia, aku akan dapat tau siapa yg bf aku lagi suka atau sayang. Aku atau blogger tu.

Kau tau siapa blogger tu? Ha ha ha.

[Sumber gambar] : Tamat sudah kisah manusia-manusia yang sudi berkongsi pengalaman mereka dengan kita semua.

Ada sesetengah yang menghantar di pesanan elektronik (baca : email) aku dengan pesanan tidak mahu diterbitkan dan sebagainya. Jadi, aku hormati pendirian mereka. Mungkin mereka ada sebab mereka yang tersendiri. Buat yang berkongsi, terima kasih banyak-banyak. Mungkin suatu hari nanti, kalian boleh menjadi penulis jemputan di sini kan? :)

Zara : Tidak semestinya orang yang pertama kali kita menaruh rasa adalah cinta pertama, cinta setulus jiwa. Mungkin juga cinta seterusnya adalah cinta yang paling bermakna dan membawa kepada pengakhiran bahagia. Kita tidak pernah tahu bukan? (Shafaza Zara, 8 Jun 2012)

4 comments:

dee said...

we will never know :)

takky said...

suke tulisan dee

h.a.n said...

kenapa anonymous 2 macam cerita kita berdua ye ?

Anonymous said...

apa kisah cinta dengan suami orang boleh diterima? ahhh dunia, palsu belaka.