Sunday, October 24, 2010

"Aku Jadi Takut Nak Kahwin Bila Baca Blog Kau. Boleh Aku Jadikan Ia Sebagai Alasan Selain Akhbar?"


Boleh.
Lepas itu kau kena tampar dengan keluarga kau sebab gatal nak kahwin tapi nak batalkan perkahwinan sebab kononnya baca blog aku dan kau trauma dengan laporan berita dan akhbar sejak kebelakangan ini yang menyatakan pengantin melarikan diri dan sebagainya. Jangan buat cerita kawan kecuali kau nak muncul dalam blog aku secara eksklusif dengan gambar kau sekali.

J : Ngeri aku baca blog kau akhir-akhir ini.
Aku : Kenapa?
J : Banyak sangat kisah rumahtangga.
Aku : Mana ada? Belum kahwin punya cerita adalah.
J : Sampai aku takut nak kahwin.
Aku : (ketawa) Tak payah buat gila kau. Kau ingat aku nak percaya?
J : Dulu cara menulis kau lain, santai dan kadang-kadang boleh salah tafsir. Tajuk yang kau tulis siap boleh buat aku berdebat dengan kawan-kawan di pejabat.
Aku : Itu pun jadi?
J : Sebagai kaum lelaki, kami sering hadapi masalah dengan perkara begini. Jadi, sekurang-kurangnya kami akan berhati-hati.
Aku : (ketawa) Itu pun orang tak boleh terima kan?
J : (ketawa) Kau dan gila tidak dapat dipisahkan.
Aku : Hidup aku bukanlah skema seperti cara aku berpakaian.
J : Celah mana pakaian kau skema lagi? Sekarang belit-belit aku tengok.
Aku : Masih pakai tanda nama ke sana ke mari.
J : (ketawa) Tapi betullah, baca blog kau buat aku bersyukur sangat sebab hantaran aku semua dah habis bayar.
Aku : Apa bayar dulu ke apa?
J : Apa kau ingat aku tak menabung sedikit demi sedikit dalam akaun bank yang aku buka atas nama dia?
Aku : Pergh! Macam tu pula?
J : Kalau tak buat macam tu, macam mana nak cukup duit? Nanti bila tiba bulan langsung, boleh keluarkan konon-konon dalam bentuk cek.
Aku : Bijak ni.
J : Pandai kan? Lepas tu masukkan balik dalam bank.
Aku : (ketawa) Berapa banyak ni J?
J : Tak sampai 5 angka. 4 angka sudah.
Aku : 9999 pun 4 angka juga J.
J : (ketawa) Kurang seringgit nak sepuluh ribu kan?
Aku : (ketawa) Bak kata Haji Bakhil, takde satu sen, rumah pun tak jadi.
J : (ketawa) Yang penting sederhana.
Aku : Betul.

Ketawa.
Itu antara intipati panggilan telefon daripada seorang kawan aku yang bakal melangsungkan perkahwinan pada bulan dua belas nanti. Musim mengawan hampir tiba secara rasmi. Ketawa. Gila, tapi itu yang dinyatakan oleh seorang bekas pensyarah aku dahulu. Dia menyatakan setiap kali cuti sekolah, adalah musim mengawan bagi kami-kami semua yang bekerja di sektor pendidikan. Geram juga, tapi entah kenapa, itu hakikat yang nyata.

Senyum.
Alhamdulillah, sakit kepala yang aku alami semalam sudah berkurangan selepas dapat menikmati kopi pagi tadi. Sepanjang malam menderita sakit sehingga aku terpaksa tidur agak awal (jam 11.30 malam selepas CSI New York). Tidur dengan keadaan kepala disangkutkan di atas birai katil. Nasib baik tidak berlaku apa-apa.

http://fc00.deviantart.net/fs29/i/2008/045/d/9/Happy_Valentine__s_Day_2008_by_ieatSTARS.jpg

Dan di dada-dada akhbar (kenapa guna dada agaknya?), banyak peristiwa yang agak menakutkan sejak kebelakangan ini tentang pengantin, bakal pengantin dan pasangan suami isteri sendiri. Masing-masing menerima ujian yang bukan sedikit, lebih-lebih lagi kisah mereka disiarkan di dalam surat khabar. Aku sebagai hanya pembaca tentunya, hanya mengharapkan keadaan semakin pulih untuk mereka tanpa perlu aku mengulas dan menimbulkan spekulasi sebagaimana ada sesetengah penulis blog canangkan. Bukan apa, pada aku, itu urusan mereka dengan keluarga mereka. Biarlah. 

Selamat menikmati cuti yang hampir habis.
Selamat memulakan minggu baru.
Mungkin aku bukan yang terbaik, tetapi aku cuma mahu jalinan persahabatan kekal selamanya.
Senyum.

Nota Kaki :
Tidak menghadiri 2 majlis perkahwinan minggu ini.

Zara : Semalam aku banyak menemui kawan baru di Kumpulan Blog Dunia Sebelah Zara. Terima kasih buat yang sudi berbual dengan aku di sana semalam. Oh, yang menghadapi kesukaran banyak menerima peringatan (baca : notifications), aku sudah beritahu cara bagaimana nak buang kan?

10 comments:

izulman said...

coffee makes me feel dizzy!

Johari Hamzah said...

huhu... memang menakutkan pown... skrg dah 20k.. 5thun lgi berapa bnyak la agaknye. hehe.

Qib said...

belog yang baguih, mampu beri kesan. wakaka


Latest entry di:
Kisah ikan keli
Serangan tiga penjuru
Happy Bday Bunga

Legasi Piston Pecah said...

owh dunia...mcm2 cerita...
sy dah join group itu...hihi

suffer8zine said...

fuhhh berjela panjang tajuk entri, nice entri la !

Kasi Pecah! : http://goo.gl/TOwP

Affieza said...

Salam perkenalan dri rkn blogger

Nice entry...my teacher also prnh ckp yg musim cuti sklh musim org mengawan..mcm2 ...hehe

Izzie Hirasawa said...

saya sudah lama dalam group itu.
maaf ye cik zara, haritu saya tag cik zara dalam note saya. tak sangka feedback dia banyak sangat smpi beratus notification. langsung tak expect. sorry! sorry!

Sophie Al-Yahya said...

Bulan 12 banyak kenduri kawin.Kena jaga makan ni.huhu..

shima said...

haha.cuti sekolah orang byk wat kenduri.suke tengok kenduri kawennn.:)

Unknown said...

aku pn nk kwin dh tak jadi...4 the second time...;((