Tuesday, November 10, 2009

"Memang Kasut Saya Tiga Inci, Tapi Lubang Kubur Lebarnya Tiga Kaki, dan Jangan Lupa Panjang Dan Dalamnya"

Mahu ketawa selama lima minit.
Ketawa sopan, sambil mata menjeling kiri dan kanan.
Muka ditarik ketat-ketat, jangan ada secangkir atau seulas senyuman di wajah, biar kelat.

Bila tekanan darah memuncak, segala bunga tari akan dipencak.
Senyum ikhlas, tawa mesra sudah bertukar wajah melengas.
Jangan pernah mencari pasal dengan penjaga hati wanita dan pejuang di sebelah jejaka.

Pantang!
Pantang bertemu manusia yang bertindak seperti cermin dan gua.
Bila bercakap, ada pantulan dan ada gema.
Oh, jangan bertindak keji sebelum mengkaji dengan siapa anda ingin menghunus taji.

Kelas Tingkatan 1 yang mempunyai 27 warga.
Bila 27 mulut mula menjalankan senaman ringan yang bertukar berat, rentaknya memang bisa membuat hati tenat. Mulut yang bercakap laju tak ubah seperti pakar membuat lepat. Laju mereka mendatangkan hasik dan rezeki, tetapi laju ini hanya bakal memakan diri.

Cikgu Z
Pelajar Lelaki A (PLA)

Cikgu Z : Kenapa suara lelaki yang kuat sangat ni?
PLA : Budak perempuan ni pura-pura sahaja cikgu.
Cikgu Z : Sekurang-kurangnya mereka hormat saya di hadapan ni, kalau bercakap jangan kuat sangat.
PLA : Ala, bukan kuat sangat. Lagipun tiada kerja.
Cikgu Z : Eh awak ni, sekali saya cakap, awak menjawab sahaja ya?
PLA : Biasalah cikgu. Orang cakap kita jawablah.
Cikgu Z : Sudah-sudahlah bercakap tu.
PLA : Ala cikgu ni, biarlah nak bercakap ke apa ke.
Cikgu Z : Patut pun mulut awak lebar kan? Sebab awak banyak cakap.
PLA : Ada mulut memang kena cakaplah cikgu. Mulut saya lebar sebab saya selalu senam mulut saya ni.

Cikgu Z : Tengok tu, menjawab lagi. Sekali lagi awak bercakap kuat lagi, saya denda awak nanti.

Suasana kelas terkawal, dan malangnya, bila dibiarkan, tikus akan gatal dan terasa mahu menjadi gajah yang enak menguasai belantara.

Cikgu Z : Kan saya dah kata, kalau nak berbual jangan kuat sangat?!
PLB : Kalau dah berbual mana sedar cikgu?
Cikgu Z : Sebab itu saya kata kawal suara sendiri.
PLA : Dah tu cikgu nak buat apa ni?
Cikgu Z : Ikut hati nak sahaja saya pijak-pijak awak ni.
PLC : Pijak bagi tinggal kesan tapak kaki ke cikgu? *gelak*
Cikgu Z : Buat apa guna tapak kaki? Saya pakai kasut.
PLA : Kasut tinggi cikgu tu?


[Masih ingat kasut ini?]

Cikgu Z : Memang kalau boleh.
PLB : Berapa tinggi kasut tu cikgu?
Cikgu Z : 3 inci.
PLA : Ala, setakat 3 inci, apa yang sakit sangat?
Cikgu Z : Memang kasut saya tiga inci, tapi lubang kubur lebarnya tiga kaki, dan jangan lupa, panjang dan dalamnya. Tujuh kaki kali tujuh kaki.
PLA : Jadi kenapa?
Cikgu Z : Saya mungkin lupa, tetapi Tuhan Yang Maha Esa tidak pernah lupa.



Tangan menarik buku dan menggalas beg di bahu.
Ucapan terima kasih berkumandang di dalam kelas yang berbentuk kotak empat persegi.
Warga kelas ditinggalkan dengan hati yang puas.
Jangan pernah mahu melawan bicara.

Kasih Si Comel : Tatkala ini Si Kosong sedang berjuang di dalam dewan peperiksaan. Peperiksaannya bermula pada jam 9.00 pagi.

Zara : Tengah hari ini bakal menghadiri mesyuarat akhir tahun dan diikuti dengan mesyuarat panitia. Sebentar tadi mengadakan perbincangan mengenai lawatan akibat dijemput sebagai guru pengiring oleh pelajar. Bila mahu berjalan, mahukan pucuk muda pula.



52 comments:

intanurulfateha said...

.kite penah sound budak suruh diam, tp doang menjawap
.last2 kite terus blah dr kelas tuh
.pdan muke
.geram sgt~
.bile marah, doang lawan

Jard The Great said...

kasut tu nmpk sopan ar.. tak seksi.. ehehe

cheryna zamrinor said...

zara,

intan bla dari kelas.
jangan pernah buat begitu.
apa2 jadi dalam kelas, nanti anda yang kena jawab.
cuba buat close ended questions - jawapan ya dan tidak.
kalau banyak sangat soalan dari anda, itu yang beri ruang pada mereka.

ntah bila kak sha ada kelapangan berkongsi denganmu...

ezanykun said...

uish.. kilatnya kasut tu..

khasyikelvin_ said...

yang, 3 inci...
sis kai kasut flat jer.
comel.
haha perasan.
lagipun naik motor.
tak sesuai nak kai cenggitu.
tunggu ade kete nanti.ekekeke

p/s: mudah2an Allah permudahkan Si Kosong
jwb soalan exam tuh...Amin~

Anonymous said...

eiiii!!teringat kes akak mengodam budak lelaki itu...rasa mahu mengetuk kepalanya sekuat2nya..sakit hati!!

NAA said...

kena pijak dgn tumit kasut tuh..mahu berjahit...haha..

Paan Ovrtd said...

So, dah dikebumikan ke belum kasut tu? Hahahahaha! Sabar ye cikgu...dugaan semua tu.

aku said...

kenapa seumur idup saya bersekolah tidak pernah ada rakan yang berani menjawab begitu pada guru2 saya..

kecuali di politeknik, berani menjawab sebab mereka semua tak guna..

jijie said...

fuh!
sgt kuat mnjawab plajar tersebut...huhu...
*comeynye kasut.. =p

chotz said...

camne la u boleh tahan sabar kan...if aku la, pasti bertanda tapak kali kat tulang rusuk kiri dia...adeh,

erkKkKk

no wonder tuhan bloc rezeki aku dari jadik cikgu...
huhuhu

sharamli said...

sab0 je la dpt student yg mcm tu

Unknown said...

hoho.....now i understand! lord Zara nak promo kasut barunya...haks!!

kEy said...

oiiii mak aiii...
terk0jot eden tgk kasut tu...

hehe....~
ala Zara kalo nak tinggal kan tapak kasut kat muke dak tu pakai kasut spike tu je. leh tinggal kan lubang sekali!
HAHAHAAHA!*gelak setan!*

Cetusan said...

lain kali jika habis sabar macam mana??

avid said...

kalau gua jumpa budak pandai menjawab cenggitu, gua rekemen dia kat cikgu berbalas pantun...guna bakat menjawab dia untuk kemakmuran sekolah...keh keh...

Cetusan said...

Avid.,

budak itu boleh masuk pidato, atau buka lincon corner tempat berteriak

PuanPepel said...

woo.....glemer u ksut..ekeke...


bgus pon ko bidas mnde2 gitu...
aku klu kene ganti klas dlu..
ade gk la ngarut2 buat kuiz..
sape xleh jwb baek diam je...
klu slh aku denda..
hahahaha....

Tekkaus said...

Kasut tu nampak macam bahaya! Ha :D

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cik intan (◡‿◡✿) :

zara pernah keluar sekali, tapi skodeng dari belakang~ tapi tu dulu2, skang ni dah ada lesen penuh~ takkan berundur~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Jard The Great :

hahaha~
nak sexy watpe?
kaki ku gemuk~
kih3~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cHeRyNa PiReS:

alahai kak~
aku menunggu juga kak~
=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

ezany :

hahaha~

=p

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cik ian@aH Lian~ :

amin kak~

=p

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Lifesaver :

lain kali ajak aku kak~

=]

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Paan:

hahaha~

nak tanam kasut kenapa plak kan?

=p

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cInTa aDrIaNa:

hahaha~

harus~

=p

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Puan Nina (DINina):

budak2 zaman kamu lain sayang~
zaman zara juga lain~
yang ini terjal amat~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

jijie :

haha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

chotz:

ku memang teringin gak, tapi memang kena tahan saje~


huhuhu~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

sharamli :

aku kalau tak sabar memang nahas woo~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

cj'alhafiz :

kasut lama tu wei~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

kEy :

muahaha~
kasut spike?

I like!!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

zeqzeq :

mungkin akan hukum mereka~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

avid gunner :

hahaha~
lebih kepasa loyar buruk ni~

=p

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

zeqzeq :

hahaha~

bagus gak~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

mier@merr:

hahaah~

bebudak ni wat kuiz pon malas~

Anonymous said...

Zara sayang, kasut kamu saiz berapa tu?


-HB-

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Tekkaus :

hahaha~

agak bahaya~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Anonymous @ HB :

Saiz 7.
Kadang2 8.
Napa?
ko nak belanja aku ke?
Jangan lupa beli susu anak dulu~
LOL!

green said...

skola mane ni cikgu??

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

green :

rahsia~

hahaha~

Samaira said...

aisey sampai camtu dorang menjawab erkk

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Samaira :

sumpah rasa mahu terajang orang~

hahaha~

topo said...

kasut tu nampak bahaya... haha ok note to myself.. dont mess mess with girls with heels.. hahaha

pasni cuba la try kasut 4 inci plak.. yg runcing betul2.. hahaha bdak2 bising je tunjuk tumit cam gaya tunjuk pisau...

dah panjang dah komen ni.. tp nak komen gak la.. umur ko baru 22 kan? pergh dah jadi cikgu hohoho tak kena ngorat ke kat skolah? hahaha

cukup la tu sekian terima kasih.. :D

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

topo:

hahaha~
yang runcing tu?
tunggu malam2 aku letak buku atas kepala. kalau balance, set, aku buat~

hahaha~

fayroseDfalcon9 said...

kalo kita bagi penampo
makpak bagi kita penumbuk
kalo dendorang melintas kat muo/luo
bagik jek tumit kasut tu ketuk

kira okla ada kasut tumit cenggitu dr aku yg tabley pakai kasut bertumit tinggi dah nih..

Unknown said...

cikgu2 muda ni mmg senang kena balik..
teringat kami dok buat kt cikgu bi time form 4 dulu..sampai dia tak nak ngajar dah klas kami..haha
padahal tu budak2 klas no 1 dok buat kuang ajar ngn cikgu..

bila teringat balik, kesian pulak kt dia.haha..xpe la.kenangan nakal2

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

fayroseDfalcon9:

hehehe~
eh, Muo?
kamu orang Muo ke?

=]

aku memang mau ketok dia laju2~
kih3~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Hayatito :

dan cikgu muda ini tak boleh dibuat main~

hahaha~

apan lee said...

tebuk je kepale budak tu.

haha.nak pegi trip tau pulakk nak cari cikgu muda2.

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

arque:

tebuk guna apa?