Thursday, December 22, 2011

Sepatutnya Pandai Sedikit Lain Kali



Ada benda yang dalam diam aku kesal sendiri.
Ada benda yang aku rasa betapa bodohnya diri.
Ada benda yang aku terlampau lambat untuk kesali.
Ada benda yang aku tidak layak untuk dapat simpati.
Ada benda yang aku seharusnya dikeji.
Ada benda yang aku sememangnya patut dimaki.

http://farm7.staticflickr.com/6160/6171917307_db6de3eca1.jpg
[Sumber gambar]

Dan hari ini, buat kali pertama aku rasa aku manusia paling keji yang berjalan di atas muka bumi. Rasa seperti satu Dementor yang sejuk dan ya, betapa aku mengkhianati sesuatu yang aku sangat suka sebenarnya. Kegilaan aku pada sesuatu memakan diri. Aku memohon maaf, ya, aku cuma boleh mohon maaf pada manusia dengan harapan dan doa permintaan aku akan diterima. Kesilapan aku pada sesetengah orang mungkin perkara mudah, tapi aku, manusia yang juga bekerja dalam gelanggang yang sama (walaupun tidak sepenuh masa) - aku seperti mengkhianati manusia yang aku suka. Ya, aku suka dengan kerja mereka dan hasil kerja mereka membuatkan aku gembira.

Aku kembali menjadi penagih tidak sempurna.
Penagih yang mencari dadah bila hati tercedera.
Penagih yang mencari bahan penyembuh bila rasa diri macam celaka.
Dan hari ini terbukti, aku terpalit sifat tercela.
Walaupun orang tidak kata apa-apa.

Nota Kaki :
Rasa bodoh melimpah ruah bagai ada rasaksa.

Zara : Kadangkala hidup yang sihat akan bertukar palat.

2 comments:

nur nabilah syazwani said...

saya baru lepas memohon maaf pada org yg majoritinya kata, dia tu orang yg tak perlu kita mohon maaf. tapi entah. selagi sy tak buat sy tak tenang walau sy tau akan ada yg berkata sy terhegeh2 meminta maaf walau sbnrnya niat sy nk menjernihkan semuanya. sigh*

kueh bakar said...

seperti mengkhianati manusia..tak mengapa aku rasa.ia hanya seperti..