Thursday, June 24, 2010

Tangan Menggigil, Kepala Berpusing | Kembali Ketagih Semula Pada Dadah Perangsang Aroma


Salam.
Sejak aku menamatkan pengajian, aku berusaha untuk meninggalkan tabiat yang aku amalkan sejak di zaman matrikulasi. Tabiat yang semakin menjadi-jadi bila aku di tahun akhir pengajian. Tidak diambil sehari, aku mula menggigil dan pening kepala. Mengambilnya sekali sehari sudah buat diri aku kenal dan aku pantas mahu mengambil buat kali kedua menjelang dinihari. 

Entah berapa bulan aku ambil untuk mengubati ketagihan ini. Aku minum bijirin, aku ambil minuman kesihatan, aku tutup bahagian pembancuh yang aku beli khas atas dasar ketagihan aku. Aku mencuba segalanya untuk berhenti walaupun hakikatnya, aku ada minum sekali sekala sebagai atas dasar suka, dan bukan ketagihan lagi.

Cuma, akhir-akhir ini entah mengapa, aku sudah kembali kepada kegiatan lama ini kembali. Aromanya yang nikmat memang buat aku terpikat. Aku tidak melayan kata-kata yang menyatakan aku serupa orang tua apabila menikmati secangkir hidangan yang aku suka. Waktu pengambilan aku juga berubah. Seawal pagi, aku mula menikmatinya. Panas dan buat aku bertenaga untuk memulakan hari yang indah.

http://media-files.gather.com/images/d740/d702/d744/d224/d96/f3/full.jpg

Kerana ketagihan ini, aku pernah bercadang untuk menjadi seorang barista suatu ketika dulu. Ya, panggil aku manusia pelik sekalipun, aku merasakan kenikmatan yang aku kecapi tidak menghalang aku dari menikmati dunia yang indah. Ah, kedengaran dangkal pemikiran aku bukan? Hanya disebabkan oleh secawan kopi.

Aku sangat jelas dengan kesannya terhadap diri aku. Sangat jelas dan disebabkan itulah, aku pernah berusaha untuk mengelakkan diri dari terus ketagih. Aku ganti dengan soya, aku ganti dengan mana-mana bijirin dan aku hanya mampu bertahan lebih kurang enam bulan sahaja. Nampaknya, aku perlu memulakan semula usaha untuk mengekang diri dari terus terjebak jauh.

Kopi memang enak.
Aku boleh minum hampir setiap jenis kopi walaupun dahulunya aku manusia yang tidak menggemarinya. 
Gila bukan?
Senyum.

Walaupun aku sudah minum air lebih 2 liter setiap hari, kadar pengambilan kopi aku menjadi terkawal pula. Cuma, setiap hari mesti ada secawan buat aku. 


"Jika cinta tidak dapat mengembalikan engkau kepada ku dalam kehidupan ini, pastilah cinta akan menyatukan kita dalam kehidupan yang akan datang." (Kahlil Gibran). 

Nota Kaki :
1. Kepenatan akibat sekolah dan mengajar kelas tambahan sampai petang.
2. Mahu senyum dengan lebih gigih.
3. Sudah memohon cuti hari Isnin minggu depan untuk ke Johor Bahru.
4. Suka bila budak cuba membuat aku sentap, sebab aku lebih sarkastik.
5. Pelajar Tingkatan 3 belanja aku ABC lagi, tapi aku bayar semula pada dia. Segan.

Zara : Akan berusaha menyiapkan Legasi Cinta Alisia Bab 26. Maaf buat yang menunggu, aku perlu memberikan komitmen yang lebih kepada pekerjaan hakiki aku. Maaf yang teramat sangat, tulus dari aku.

10 comments:

Khairunnisa' said...

My dad used to be extremely addicted to coffee! So we came up with a plan that worked(may not necessarily work for you, but you can give it a try!)

Cuba minum air 2-3 litres, everyday. Maybe it keeps your mind off drinking coffee :) And try to chew some gum whenever you feel like drinking again. And cut down to one per day - kalau cut terus mendadak, tak boleh juga. You'll find yourself wanting it even more.

The Poyo Me said...

Aku pernah bewrcita2 menjadi barista juga. serius! kalau starbuck dekat rumah ni terima aku part time, aku sanggup kerja.

tapi yng peliknya, aku suka buat kopi untuk orang....tapi aku tak suka minum kopi.

macamana tu? :P

cik panadol said...

pernah ketagih coffee masa study dl...susah nk stop..tp bile stop minum, kepala jd sakit utk bbrp hari...effect kafein tu kot...skrg ni cuma minum jika betol2 perlu n mengantok saje....=)

Secret Drifter said...

Cikgu Zara, if u still like coffee..

take arabica coffee.. it is much safer than robusta coffee..

Arabica give u energy n strength compare to robusta which u will get addicted n migrain...

Arabica has a good anti-oxidants n health content compare to robusta...

u can find arabica coffee easily nowadays..

one cheap brand i know is CAFE21

others are MLM ones..

joegrimjow said...

tengah sedih

SYAFIQASHAFIE said...

yupp,.kopi mmg best,.suke sgt!!

intanurulfateha said...

babe, jgn selalu sgt lah mnum
x elok tauu!

PuanPepel said...

aku pun suka minu,...sampai aku penah tak tido 2 hari sebab aku minum 2 gelas kopicino yg pekat...

Nia said...

Salam ziarah ya...

Saya tak reti minum kopi..huhu..terasa pahit aje. tak pandai nikmati la kot..


PERSAMAAN AKU & ERRA FAZIRA

hanis aleeya aka gadis sepi said...

Yeay!