Saturday, July 07, 2012

#13 : Ini Cerita Seorang Perempuan


#01 - Panggilan telefon suara ceria Si Archie malam tadi yang berjaya tiba di Sabah seorang diri buat aku cemburu. Bukan Si Archie tak pernah melancong sebelum ini - hatta aku percaya masa dia belajar di Sydney dulu, dia dah banyak melancong ke sana ke mari. Cuma kali ini, suara yang ceria - ditambah dengan kenyataan aku sedang bergelut dengan kerja yang tidak habis-habis memanglah membantutkan harapan serta keinginan untuk berjalan. Jadi, mohon Archie yang sedang menjauhkan diri dengan kerja dan benda-benda alam maya ini semoga selamat berjalan di sana.

[Sumber gambar]
"Masa orang lain sedang bertunang, berkahwin (hatta bercerai) - aku masih di sini. Terperangkap di tengah-tengah kerja aku sendiri." 

Dari status Twitter aku pagi tadi.
While others are getting engaged, married (and even divorced) - I'm still here, stuck in the middle of my works. :) - Shafaza Zara, 7 Julai 2012.


#02 - Selain itu, salah seorang daripada penulis/pelukis Terfaktab akan melangsungkan ikatan pertunangan pada hari ini, jadi sedikit sebanyak aku yang bertungkus lumus kerja boleh terfikirkan sesuatu. Sebab ahli Terfaktab tu sebaya aku, makanya rasa cemburu dengan tidak sengaja. Bukan cemburu dalam erti kata perasaan yang bukan-bukan itu, tapi dia berjaya mendahului kami semua dalam tahap mencari bahagia. Sebagai kawan, tentunya aku gembira. Tahniah!

#03 - Bukan hanya kawan di Terfaktab, bahkan sepupu aku sendiri - seorang lelaki akan bernikah minggu hadapan pada usia 23 tahun. Jadi, sebagai sepupu yang berusia 25 tahun, aku kagum dengan keberanian dia untuk menjadi ketua keluarga dalam usia yang aku anggap cukup muda. Aku sendiri umur 25 tahun masih mencari tapak dalam hidup, dalam soal jodoh - tapi dia bahkan lebih baik daripada aku. Tahniah buat sepupu. 

#04 - Aku manusia yang percaya pada ketentuan Allah. Sebab aku sendiri sudah hadapi banyak perkara dalam hidup yang membuatkan aku sedar, betapa kuat aku berusaha sekalipun, tapi tidak diizinkan oleh Allah, aku tetap akan kecundang juga. Memang usaha itu penting, tapi sejauh mana aku untuk melawan benda yang sudah tertulis di atas sana?

#05 - Bila aku sudah berhenti berharap dan belajar untuk buka buku baru, mulakan hidup baru dengan apa sahaja yang ada dalam hidup - timbul lagi dugaan satu persatu. Mengapa mesti membunuh hasrat yang aku bina dalam diam tanpa perlu kau rabakkan jiwa aku dengan sebaris kata? Kadangkala itu yang aku mahu menyumpah sialan pada manusia yang hanya pakai topeng manusia, tapi bertubuh binatang - mereka fikir manusia hanya satu pameran yang boleh dilawati dan singgah bila mereka suka.

 #06 - Dalam perkara lain, aku akan bergerak ke Pesta Buku Selangor esok (8 Julai 2012). Bas terus ke TBS memandangkan aku malas mahu memandu dan ya, kalau terus ke Shah Alam sekalipun - waktu perjalanannya sama dengan waktu aku tiba di TBS. Buat apa? Hah!


1 comment:

didie noxious said...

perempuan keinginannya selalu mengharapkan kesempurnaan.namun kesempurnaan yang diimpikan tidaklah terlalu kompleks.hanya sekadar mengharap seorang pencinta untuk dicintai dan menyintainya =)
erk!ada kena mengena ke?
*sambil tangan diletakkan di jantung*
ada sudut yang terusik~