Friday, July 20, 2012

15 Alasan Untuk Berpacaran Dengan Guru.


Salam semua.
Ingat lagi tulisan aku tentang "Kenapa lelaki patut segera meminang seorang guru?" - Ya, aku dapat banyak pendapat tentang tulisan itu dan tulisan itu sudah banyak dikongsi secara haram di Mukabuku dan mana-mana laman sesawang lain dan menukar pemilikan dengan alasan semua benda di Internet adalah hak milik setiap insan. Tidak mengapa, kita sangka baik sahaja. Itu perkongsian, perkongsian (urut dada sendiri).

Apa pun, aku mahu berkongsi satu artikel yang diberikan oleh seorang rakan kicauan aku di Twitter. Artikel itu dalam Bahasa Inggeris dan memandangkan aku enggan menterjemah setiap baris ayat, aku akan kongsikan dalam bentuk asal tetapi komentar dalam bahasa Melayu. Adil kan? Heh. Jadi, 15 sebab untuk berpacaran dengan guru :

[Sumber gambar]

1. They’re conversationalists. All day long, teachers work to connect with students of all kinds of backgrounds, intellectual levels and work ethics.

Bab konversasionalis itu aku kurang mengerti sebenarnya. Tetapi ya, kami, para guru memang berhadapan dengan murid-murid yang terdiri daripada pelbagai jenis latar belakang - dari yang sangat kaya hinggalah mungkin yang kurang mampu. Itu belum diira dengan tahap intelek masing-masing yang bisa bikin kami separa gila. Dan ya, etika kerja pastinya sesuatu yang menjadikan kami antara golongan yang langsung tidak boleh melakukan kesilapan. 

2. Teachers can charm parents. They meet with them a lot, and know how to put people at ease. Date a teacher, and you won’t have to stress about the inevitable meet-the-parents dinner.

Kami mampu buatkan ibu bapa terpesona (dan juga menyerang kami sebenarnya, heh!). Mungkin disebabkan sepanjang tahun ada sahaja hari bayar yuran, hari pendaftaran, hari terbuka, majlis solat hajat, majlis penyampaian hadiah (dan acara-acara lain yang bersusun melibatkan keluarga) - kekerapan kami berhadapan dan berurusan dengan pelbagai jenis keluarga menjadikan kami tahu bagaimana mahu melayan mereka. Ada yang datang dengan sikap baik dan sungguh bersopan santun. Ada pula yang mungkin tidak begitu - jadi, kalau apa sahaja jenis keluarga yang datang ke sekolah, kami memang tabah dan redha.

3. Teachers adapt quickly, whether it’s welcoming new students or embracing new curriculum. Change doesn’t faze them.

Mungkin juga. Sebab setiap kali menteri pelajaran (sebagai contohnya) bertukar, setiap kali itu juga ada polisi ataupun dasar yang berubah. Jangan kata menteri, hatta sekolah dapat pengetua/guru besar baru sekalipun, pasti akan ada perubahan. Jadi, guru-guru perlu pantas menerima perubahan demi menjamin keselesaan bekerja dan berkhidmat untuk bangsa dan negara. Begitu juga dengan murid yang silih berganti - datang dan pergi. Perubahan tidak lagi mengejutkan kami, bahkan kami golongan SYMP (Saya Yang Menurut Perintah).

4. Teachers can explain the same thing in a variety of ways until a point is made effectively, making sure that miscommunication doesn’t hurt the relationship.

Ini berlaku dalam kelas jika kita mahu merujuk situasi. Memandangkan ada sesetengah sekolah yang mencampur-adukkan pelajar tanpa ada pengasingan berdasarkan akademik, maka daya pemahaman setiap pelajar adalah berbeza. Ada yang menangkap dengan cepat, ada juga yang mungkin sedikit lambat. Kita boleh gunakan situasi yang sama jika ada manusia-manusia yang kurang faham bahasa untuk berikan mereka gambaran yang tepat (jika di luar sekolah).

A : Saya suka awak.
B : Saya tak suka awak.
A : Tapi saya suka awak.
B : Saya tak suka semua benda tentang awak.
A : Kalau muka saya?
B : Seluruhnya tentang awak!

5. Teachers are patient. At least the good ones are.

(Batuk)
Sesetengah daripada mereka mungkin cepat hilang sabar.
(pandang atas tangan di dada)

6. Teachers are great with kids. So if you’re looking for the parent of your future kids, a teacher is a great candidate.

(Batuk)
Ini aku rasa cikgu tadika ataupun cikgu sekolah rendah lebih bagus. Mereka berhadapan dengan kanak-kanak yang perlukan tunjuk ajar dalam semua benda. Menariknya, budak sekolah rendah sangat mendengar arahan dan amat patuh dengan setiap apa yang kau sebutkan. Sekolah menengah - kami berhadapan dengan remaja yang sudah mula pandai berfikir walaupun mungkin apa yang mereka fikirkan tidaklah betul semua - tapi, aku sejujurnya lebih senang mahu menangani budak sekolah menengah. Lebih dekat dengan jiwa aku barangkali. Zaman manusia sedang memberontak lebih kena dengan aku. Heh.

7. Teachers are up on the latest lingo and pop-culture trends. If you want to know what’s hip with kids these days, your date will know.

Kau tak perlu Google benda kalau kau berhadapan dengan budak-budak di sekolah. Kau perhatikan sahaja apa ada atas meja ataupun barang-barang mereka - kebanyakannya sangat mengikut aliran semasa. Kalau tengah demam KPop, daripada Super Junior, Big Bang sampailah kepada entah apa aku pun tak kenal. Kalau artis Malaysia, daripada yang muda-muda lahir dari program realiti hinggalah yang terkenal sebab lakonan dan sebagainya. Aaron Aziz? Melambak artikel itu aku jumpa terselit dalam buku mereka.

8. They have the summer off — and all holidays.

Malaysia tak ada musim panas. Tapi, segala macam cuti memang dikaitkan dengan cikgu dan sekolah. Cuti umum, cikgu cuti. Cuti sekolah lagi. Cuti berganti. Cuti peristiwa dan sebagainya. Ramai cikgu-cikgu yang ambil kesempatan cuti untuk berehat bersama keluarga ataupun mengadakan kelas tambahan. Tidak kurang juga cuti sekolah sering dikaitkan dengan lambakan guru-guru yang membuat majlis perkahwinan mereka. 

Tapi, aku sendiri tak berapa gemar cuti. Cuti sekolah aku biasanya habis dengan aktiviti luar yang berkaitan dengan kerja aku juga. Jadi, cuti sekolah kurang bermakna bagi aku. Aku lagi suka sekolah. Ya, hadamlah yang manusia beku ini lebih gilakan pekerjaan dia.

9. Coming up with fun, creative solutions to problems is part of their day job. Teachers make problem-solving fun!

Untuk ini, mungkin disebabkan jika dilihat kepada corak kerja dan persekitaran - setiap satu murid ada masalah mereka sendiri dan sebagai guru, pastinya masalah itu perlu dibantu supaya tidak mengganggu proses pembelajaran. Setiap murid itu unik, dah nama pun manusia kan? Jadi, cara untuk membantu mereka adalah berlainan bagi setiap orang kerana masalah mereka juga berlainan. Ada yang mempunyai masalah keluarga, masalah kewangan, pembelajaran, hatta masalah yang berpunca dari diri sendiri dan rakan-rakan. Yang obses dengan cikgu pun ada, oopps!

10. Teachers have great — and predictable — hours. You can plan consistent date nights with ease.

Kalau dengan cikgu, jadual kerja mereka biasanya sudah boleh dijangka. Paling lewat barangkali tiba di rumah adalah jam 8 malam - bergantung kepada aktiviti di sekolah ataupun mungkin kesesakan lalu lintas yang merunsingkan semua golongan. Ada juga yang mengikuti aktiviti luar (batuk) - tidak pulang ke rumah dan bermalam di kawasan yang ditetapkan. Tidak kurang juga yang menghadiri seminar, kursus dan sebagainya. Tetapi, semuanya berjadual dan ya, kalau kalian mahu keluar dengan golongan guru - sila pastikan jadual waktu mereka dengan baik. Ah, tentatif selalu berubah tahu?

11. If you had a crush on a teacher as a youngster, now’s your chance to finally date one — legally.

Mungkin sesetengah daripada kita ada yang jatuh hati, jatuh cinta dan segala macam jatuh dengan cikgu sekolah sendiri suatu ketika dahulu. Tetapi memandangkan situasi dahulu, dia guru dan anda murid, makanya hajat hati itu tersimpan dalam lubuk hati paling dalam (cewah!). Jadi, anda mencari seseorang yang serupa dengan cikgu anda - tidak kiralah dari segi paras rupa, hatta kenderaan yang dibawa - anda mampu untuk bersama dengan dia tanpa kisahkan tentang perkara yang boleh membuatkan anda dipandang aneh oleh masyarakat.

Tapi, kalau cikgu yang anda idamkan masih lagi bujang dan mencari jodoh, tidak ada salahnya anda masuk meminang. Kalau dia cikgu lelaki sekalipun, anda mampu untuk meminang dia. Manalah tahu, anda akan jadi sebahagian daripada statistik yang berkahwin dengan guru sendiri. Eh, tiada salahnya tahu?

12. Date a teacher and you’ll be dating someone who is shaping future leaders. Yes, your date is super-influential.

Ini bergantung sebenarnya. Ada sesetengah golongan dalam masyarakat memandang rendah kerjaya guru. Mungkin mereka dulu belajar sendiri di rumah - maka, tiada nilai yang mereka pandang pada pekerjaan yang hanya makan gaji - pergi sekolah, balik rumah - cuti hujung minggu (pada pandangan mereka walaupun realitinya tidak begitu).

Tetapi, buat sesetengah orang pula, mereka merasakan kerjaya ini adalah yang membentuk generasi akan datang serta membentuk mereka seperti yang mereka ada sekarang. Bak kata Allahyarham Usman Awang, sehebat mana sekalian pekerjaan - sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa. Yang mengajar tulis, baca. Dan jangan ada yang terlupa, guru-guru kita dahulu adalah orang yang sangat berpengaruh dalam erti kata, nasihat dan tunjuk ajar mereka masih kita ingati sampai ke hari ini. Betul kan?

13. Teachers don’t tolerate bullying or intolerance. They stand up for those around them.

Sebenarnya, saya memang ada simpan nombor telefon polis dan talian kecemasan dalam telefon genggam saya. Ah, itu jawapan hampir kesemua guru yang aku kenal. Bukan kami berkawan rapat dengan pihak berkuasa (sesetengah kami mungkin ya, atas dasar urusan kerja ataupun peribadi - manalah tahu) - tetapi itu adalah sebagai satu langkah berjaga-jaga memandangkan murid sekarang antara generasi yang anda tidak boleh jangka. Mungkin di depan anda mereka sedang tersenyum riang, anda palingkan kepala sudah ada kerusi yang terbang terkena kepala.

Hello. Rakan Cop?

14. Everyone has a favorite teacher they look back on fondly. You’re likely dating someone’s hero.
Ini adalah sesuatu yang tidak dapat dinafikan. Mungkin bagi sesetengah daripada kita menjadikan bekas-bekas guru kita sebagai satu tempat rujukan - dari segi sahsiah, akademik, paras rupa, penampilan diri dan sebagainya dalam kita mencorak masa hadapan. Aku pun mungkin tidak terlepas daripada itu. Ada guru yang menjadi sumber inspirasi untuk aku jadi sehebat dia, sebagus dia dalam banyak perkara - pengajarannya, tahap akademik hingga ke doktor falsafah walaupun dia masih mengajar di sekolah menengah biasa dan banyak lagi. Di mata aku, dia bijak sebagai seorang manusia yang boleh buatkan anak-anak murid dia masih mendengar apa yang dia katakan - walaupun jika dilihat dari sudut pekerjaan, kami sudah sama. 

Ah, adakah aku adiwira bagi anak-anak murid aku juga?
Heh!

15. You’re a respectful, mature adult. At the end of a crazy week, your presence will be a welcome break from adolescent angst.

(senyum)
Aku percaya setiap daripada kita perlukan ruang peribadi untuk bersama dengan manusia yang kita suka. Mungkin pada hari biasa, manusia itu adalah manusia yang tekun dengan kerja dia dan hujung minggu adalah ruang untuk dia tunjukkan diri sebenar dia pada manusia yang dia suka. 

Sumber : 15 Reasons to Date A Teacher (pautan)

http://farm7.staticflickr.com/6010/6013584875_33d887d5e3.jpg
[Sumber gambar]

Apa-apa pun, aku secara peribadi merasakan kita tak perlukan berpuluh alasan untuk menyayangi manusia lain. Kadangkala hanya dengan satu alasan (dan juga mungkin tiada alasan dan sebab) - kita mampu untuk menyayangi manusia lain yang kita suka dengan jiwa mereka. 

Projek Tadarus Al-Quran Ramadhan 2012 sudah dibuka.
Boleh cari di Twitter dengan hashtag : #TadarusQuran3 #dsz.
Penyertaan boleh diletakkan di pautan ini. (pautan)

3 comments:

shandye. said...

oh. isu yang lebih kurang sama pernah aku bincangkan di blog aku.

di SINI kalau tak salah.

anyways, kau lupa satu lagi hal.

guru sebenarnya seorang multitasker dan jobshifter terhandal. mana mungkin kau cari kekasih yang mampu jadi pendamai,pengajar,pengasuh,tukang masak,pengadil bola sepak,penjaga masa pesta pantun,penghias pentas,jurulatih debat dan koir,jurusolek,penjaga trafik,jaga,tukang kasir dan entah apa-apa lg yang hanya mampu dilakukan oleh seorang guru.

hahaha...

NoorVictory said...

Suka yang no 14! ;)

takky said...

komen num 7 buat saye teringat gelagat budak kelas yg gemar letak mcm2 dekat atas meja....
sangup letak pembalut lutsinar dekat atas meja sebab nty boleh tukar2 gamba n info dekat atas meja....
hiihihihihi