Monday, July 19, 2010

Kadangkala Tubuh Tidak Mengerti Jiwa Yang Kita Salurkan | Metamorfosis Bermula


Hujan sepanjang malam.
Hujan berlarutan hingga pagi.
Hujan mengiringi aku ke tempat kerja tadi.
Hujan adalah cuaca yang aku sukai.
Bahagia dan kesejukkan yang dibawa untuk menari.
Dan aku manusia yang sukakan ulitan kasih sayang begitu.



Kadangkala tubuh tidak mengerti jiwa yang kita salurkan. Semangat yang kita terapkan di dalam diri terbuai begitu sahaja sedangkan hati meronta mahukan sesuatu yang lebih dari sekadar apa yang terhidang dan tersedia. Kesakitan diketepikan demi mencari kebahagiaan diri. Tetapi mampukah tubuh mengikut apa yang kita semaikan di dalam marga?

Perlip yang pernah singgah hanya sekilas cuma. Demi kebaikan yang lebih utama, keburukan dipuruk di dalam lembayung dan tidak mahu lagi digembur demi diri yang semakin dewasa. Mulut-mulut yang terbuka bertanya tentang kewujudan manusia selepas pertama diabaikan begitu sahaja. Kalau yang kedua atau ketiga  hatta berapa jumlahnya wujud, biarlah dilipat kemas di dalam sejarah disebabkan kebaikan yang diberikan terlampau hingga membuatkan diri rasa terhina setiap kali diari terbuka.

Anak ini masih anak yang lemah.
Tanah yang dipijak masih lagi merah.
Jalan yang dilalui masih belum habis ditarah.
Pokok yang digantung harapan, kuat dan harapnya tidak patah.
Tapi adakah dunia ini mahukan manusia bernama Zara?
Ada tempat untuk aku, si insan hina?

Matahari pagi mula memancarkan cahaya.
Langit yang cerah direnung hingga kepulan awan rasa manis bicara.
Manisan yang ditelan sudah tawar rasa.
Diam.
Enggan atur kata.

Nota Kaki :
1. Mahu mengambil sepupu pulang nanti.
2. Cuaca bagaikan mengerti aku.
3. Senyuman penuh duka hapuskan kegembiraan jiwa.
4. Kuat, tabah dan sentiasa bertenaga.

Zara : Hari ini kekuatan bertambah dalam mengawal kesabaran di dalam kelas. Bahagia bila melihatkan ada di antara anak-anak itu sudah mula berubah. 


4 comments:

HEMY said...

=]. suka aku membaca entri ini

oh..aku sudah smpi bab 14 legasi cinta alisia~~

mida said...

hujan tue rahmat

faqhrule said...

CMC,
lama tak menjenguk kamu disini. lama juga tak dengar khabar berita kamu.
:)

Ryoki said...

wau.... superb!!!