Sunday, October 04, 2009

Bila Tradisi Perlu Berasimilasi Dengan Globalisasi, Lagu Marhaban Jadi Rentak Indie.

Semalam pelajar sekolah kebangsaan berhampiran datang ke rumah kami - lawatan marhaban rumah ke rumah. Tradisi yang dipegang sejak zaman-berzaman dan diperturunkan kepada setiap generasi.
Zaman aku sudah berlalu dan saban tahun melihat anak-anak kecil yang datang ke rumah boleh menggembirakan hati.

Ku lihat guru lelaki membisikkan sesuatu kepada pelajarnya. Sebaris ayat terdengar jelas.
"Lagu yang kita berlatih semalam".
Sesi marhaban dimulakan dengan selawat sebelum segala rentak berubah dan membuatkan aku di dapur terpinga-pinga bersama adik lelaki yang sedang menyediakan minuman di dapur. Lagu marhaban berentak indie kata adik aku. Kami sama-sama tertawa. Harus diakui di kawasan kami, lagu marhaban terlampau banyak gayanya tetapi ini kali pertama aku mendengar marhaban tetapi rasa mahu menari.

Adakah ini harga yang perlu dibayar apabila kita berasimilasi dengan globalisasi? Sesuatu yang menarik aku kira walaupun ada butir marhabannya yang menjadi kurang jelas. Ah, kamu boleh memekik pada aku dengan laungan bahawa aku kolot tetapi kadangkala aku masih setia pada yang diwarisi sekian lama. Jangan kamu tidak mahu mengakui kamu juga tidak cintakan sesuatu yang bercorak tradisi. Kuih bangkit yang dibuat di kilang takkan pernah sama dengan yang disediakan menggunakan angklung.



Oh, ini aku pada 3 Oktober 2009. Usai menghadiri rumah terbuka seorang penulis blog merangkap sahabat lama yang telah lama terpisah tetapi diketemukan kembali selepas dia menjumpai blog aku. Indah sungguh rasanya walaupun aku terfikir adakah pembedahan boleh meningkatkan ketinggian aku supaya sama dengan si dia. *ketawa* Terima kasih sahabat kerana sudi menerima kehadiran aku di rumah kamu walaupun aku tiba terlalu awal.

**Soalan Yang Kuterima daripada pembaca mungkin akan mengisi penulisan yang seterusnya. Terima kasih buat yang sudi melayangkan warkah elektronik dalam memastikan kesinambungan penulisan aku dan tidak mahu aku seronok seorang diri di dunia ini. Aku cinta kamu semua.**

Zara : Hati sedang menari tarian girang usai menggulung popia berintikan kentang dan sardin.

42 comments:

myQza said...

dak zara :

aku pernah dengar satu rentak marhaban yg amat asing di telinga aku..
serius aku katakan aku tidak berkenan.
aku suka irama marhaban yg aku belajar ketika zaman kanak2 dulu.

lagi tersentuh hati mendengarnya..

imHepPie said...

xpenah lagi merasa dak2 skola dtg marhaban...

hidayah said...

sonok ye jumpa kenalan lama yang...

Jard The Great said...

komen ku sama dgn imheppie.. tak pena ade org bermarhaban camtuh..

et said...

hoho..bese nyer pkck n mkck yg dtg marhaban..bdak2 skola? xpernah lg..owh3..kne la hulur wet raye sorg singgit kn..wuwuwuuu~

intanurulfateha said...

.hee td my ex-student dtg rumah marhaban
.lagu pun pelik
.tp layan je
.kekeke~

apan lee said...

teringin nak dengar lagu marhaban versi indie tu.
boleh kau tolong nyanyikan.
eh,takpe aku tukar fikiran. :P

PuanPepel said...

hoho..mujur la indie.. dibuatnye rentak rock metal segala.. haih..
donia...donia...

Unknown said...

marhaban berentak indie...
mcm mane tu yer...
x pernah dengar la..
hahah...

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

sI tEDI :

betul tu tedi~
aku tak kisah orang kata aku kolot ke apa, tapi pada aku, yang lama is the way more better~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

imHepPie:

ye ek?

alahai~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

hidayah :

seronok gila~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Jard The Great:

hehehe~

lain tempat lain cara~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

et:

hehehe~

hulur gak duit semalam~

memang kena bagi sengget~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

~♥ cik intan® :

hehehe~

asal ada bunyi~

zass~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

arque :

haha~

ko bukan suka kompang je ke sayang?

hahha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

miera a.k.a merr :

kalau buat rentak rock, metal bagai, memang sakit mental daku~

hahhaa~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Ries Lee:

moh join dengar daku~

DramaQueen said...

dik..popia tu ada bawang? say no to bawang!

messyremo said...

cmtu ke cara gulung popia tu?

cm gmbar tu?hehe~~

Anonymous said...

lagu marhaban rentak indie ea tentu menarik erkk zara.=p

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

GiGGLe GaL:

aku rasa bawang tak nampak kak~
sebab dah blender~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

messyremo :

ya betul!

haahahha~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Uruchimaru @ kf :

sampai ku nak berjoget~

hahahaha~

farah said...

cantik beg kamu itu sayang!

:)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

farah:

thanks sayang!

=)

lel said...

uniknya
budak2 skaarang~

DeeN said...

Salam!
Marhaban dari rumah ke rumah sangat payah kedengaran dan kualami di kampungku. Kecuali kalau time kenduri kawen. Er.. kenape kamu tak rakam, bleh gak ku dengar. Hehehe!

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Noorlaila Mohamed Nor :

sangat unik woot~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

DeeN :

hehhee~

sebab sekejap sangat woot~

sharamli said...

perlu ke mengaku disini?

sy cintakan sesuatu yg bec0rak tradisi

cheryna zamrinor said...

Kuih bangkit yang dibuat di kilang takkan pernah sama dengan yang disediakan menggunakan angklung.

---> sangat agree. skang kuih bangkit dah ilang tradisi. yang tradisi pon hanya perkataan bangkit saje!

* blog mmg boleh buat jejak kasih:)

IxoR@ said...

wah..beropen house kamu....

rumah Zara tak de open house ke?

khasyikelvin_ said...

sayang,
kamu sudah makan???*lari topik*

rindu kamu eksen!

hanimndroid said...

zara, bg gusi kamu yang sering berdarah lately tu, ambil suppliment vit c. sy sudah lama menghidapinya, tp sejak ambil suppliment tu, gusi dah xberdarah lagi. teringat subjek bio, kita ni kira mangsa skurvi la cik zara~

zan xray said...

bebudak bawa marhaban.. menarik tu. di sini setakat yang tau tak de lagi.. semua generasi melewati 40 ke atas...

menarik nya di johor ni ya

Unknown said...

huahua.. aku mahu datang raya rumah kamu tapi nanti aku roger~

P/S :bila si kosong mahu beraya rumah kamu?

Tekkaus said...

Tengok! Dunia digital menemukan semula dua rakan yang telak kian lama berpisah! :)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

olin :

hahaha~
silakan~

Si Kosong?
macam tak je~
=)
buat masa ini lah~

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Tekkaus:

hehehe~
benar bang~
=)

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

biar benar? bagaimanalah bunyinya? hahaha =D

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

Blog Anuar Kamaruddin™ :

kalau Nuar dengar, pasti sudah mahu berjoget sekali~

=)